Banana
Hovedforfatter: Pawel Grabarczyk, PhD, philosophy, Associate Professor
Medforfatter: Rune K. L. Nielsen, Ph.d.
Første udgivelsesdato: 5. november 2024
Seneste opdatering: 5. november 2024
Derfor bør du læse denne guide
På spilplatformen Steam er der over de sidste måneder dukket et nyt og overraskende fænomen op, der er mere lotteri, end det er et egentlig computerspil i klassisk forstand: Spillet Banana har trods sin usædvanlige udformning taget Steam-hitlisten med storm. På et tidspunkt var Banana det næstmest populære spil på Steam, kun overgået af Counter- Strike 2 med 890.000 samtidige spillere. Banana er fortsat meget populært og har i skrivende stund knap 500.000 spillere. Banana er samtidig et ganske kontroversielt ‘spil’, som blandt andet anklages for at være skjult gambling og et scam, der udnytter sine spillere. Selv om spillet som udgangspunkt er gratis at ’spille’, kan man købe kosmetiske virtuelle genstande på Steam, hvoraf nogle er prissat til over 5.000 kroner.
Derfor har vi valgt at kigge på denne titel
Banana er et populært og dermed prominent spil på verdens førende spilplatform, Steam, hvor spillet også har opnået brugerbedømmelsen: ”meget positiv”. Banana er derudover kraftigt integreret i Steam-platformen gennem Steam Workshop og Steam Community Market, som gør, at de virtuelle genstande kan opnå en reel økonomisk værdi i kroner og ører.
Spillet er vigtigt at kigge nærmere på, fordi det er simpelt og populært, og fordi det meget let ville kunne blive kopieret af alle med grundlæggende programmeringsfærdigheder. Man kan altså sagtens forestille sig, at Banana er startskuddet til en række ”spil”, som egentligt bare er en slags lotteri, pyramidespil eller anden form for af økonomisk spekulation på Steam-platformen.
Skala for bekymring
Vi er bekymrede for Banana
Det er svært at argumentere for, at Banana er et spil, da der ikke er noget gameplay udover muligheden for at klikke på en banan. Produktets egentlige værdi—eller tiltrækning—ligger i, at det åbner for at spekulere i et marked, hvor deltagere kan købe virtuelle objekter uden nogen brugsværdi i håbet om, at værdien alligevel stiger. Banana bruger kunstig knaphed og tidsbegrænsede events til at drive priser i vejret.
Generel beskrivelse
Banana er et ekstremt simpelt spil, som bedst kan beskrives som en skal for Steams eksisterende markedspladser og brugerens eget Steam-inventar. På overfladen ligner Banana et såkaldt ’clicker-spil’ a la ’Cookie Clicker’, men i Banana har det at klikke ingen funktion. Man vil typisk ”spille” Banana ved at have det kørende i baggrunden, imens man laver andre ting og håber på, at man hver tredje time måske er heldig at have vundet en tilfældig virtuel genstand. Banana kan derfor måske bedst beskrives som en slags lotteri. Udover lotteridelen indeholder ”Banana” også en butik, hvor man for et par kroner kan købe skins fremstillet af udvikleren. Bananas ”spillere” kan også uploade deres egne designforslag gennem Steam Workshop, som udvikleren derefter kan godkende. Derudover kan man købe og sælge skins på Steams Community Market.
Udvikleren bag ‘spillet’ kører regelmæssigt events, hvor spillere kan være heldige at vinde særlige virtuelle genstande igennem tilfældig lodtrækning.
Banana tilbyder også en butik, hvor man kan købe traditionelt merchandise så som t-shirts.
Udvikleren oplyser i skrivende stund følgende sandsynligheder for de drops man kan modtage hver tredje time:
58% Normal
34% Common
~8% Rare
1 ud af 4.000.000 Ultra Rare
1 ud af 28.000.000 Legendary
Hvad bruger man penge på
Banana har en officiel butik, hvor det lige nu er muligt at købe fire forskellige virtuelle genstande, som hver især koster ca. to kroner. Man kan sige, at der er tale om kosmetiske genstande, da de ikke kan påvirke spillet, men da der ikke er noget spil nedenunder, er det måske mere rigtigt at sige, at spillet er butikken, og de virtuelle genstande er ’Spillet’. ’Spillet’ er derfor ikke andet en køb og salg – med andre ord markedsspekulation.
På Steam Community Market kan man se, hvad de forskellige genstande koster. I skrivende stund koster den dyreste genstand ca. 5.000 kroner. Der er også genstande, der koster omkring 1.000 kroner, men de fleste genstande bliver solgt til markedets minimumspris på $0,03 USD, hvilket er langt under én krone.
Hvor aggressivt monetariserer spillet
Egentligt kan man ikke sige at ‘spillet’ tvinger—eller bare opfordrer—til, at man køber noget. Man kan dog argumentere for, at fordi Banana ikke tilbyder andet end at vente på tilfældige belønninger, skabes der et incitament for at lede efter meningen udover det at vente. Her er det så, at man kan begynde at købe og sælge og spekulere. På de officielle fora kan man læse opslag fra en betydelig gruppe af spillere, der undrer sig over, hvorfor folk overhovedet spiller Banana. Det typiske svar, der bliver givet, er, at hele pointen er at købe og sælge for rigtige penge.
Mekanismer til spillerfastholdelse (psykologiske greb)
Den eneste rigtige psykologiske mekanisme, spillet bruger, er, at udvikleren kører med særlige events, hvor man kan være heldig at vinde sjældne skins, som ikke bliver tilgængelige igen (derved opnår man en kunstig knaphed). At være ‘med’ i et event kræver ikke nogen betaling eller andet, bare at man har spillet kørende i baggrunden. Det egentlige spil er en form for pyramidespil og værdi spekulation som selvfølgelig har en velkendt tiltrækning.
Mekanismer til spillerfastholdelse (spilmekaniske greb)
Spillet har kun én spilmekanisme—at klikke på et billede af en banan. Denne mekanik—hvis man da kan kalde det det—har ingen som helst effekt. Det kan måske i bedste fald beskrives som en sløj digital fidget spinner, imens man venter på måske at være heldig at vinde en legendarisk banan.
Manglen på meningsfyldt gameplay er måske det, der driver en til at begynde at handle med bananer.
Sociale komponenter
Banana er et single-player-’spil’. Der er dog en vis form for socialt element i, at man kan samle bananer, vise sin samling til andre og måske konkurrere på værdien og omfanget af ens samling.
Derudover opfordrer udvikleren ’spillere’ til at melde sig ind i fællesskabet på Discord, hvor det er muligt at komme med sine egen designforslag til bananerne.
Fakta om Banana
Udgiver: Sky
Udvikler: Sky
Udgivelsesår: 2024
Platform: Steam
Betalingsform: Free to play
Spiltype: Virtuelt lotteri
Aldersmærkning: 7+ ifølge Steam
Forventet tidsforbrug: Ingen tid eller din tid i jagten på den rigtige banan. Kræver dog ikke din opmærksomhed imens, bare den strøm din PC bruger, når den er tændt.