The Sims 4

Hovedforfatter: Thomas Vigild, spilskribent

Første udgivelsesdato: 1. september 2022
Seneste opdatering: 1. september 2022

Fakta om The Sims 4

Udgiver: Electronic Arts
Udvikler: Maxis
Udgivelsesdato: 2014
Platform: Microsoft Windows, macOS, Sony PlayStation 4, Xbox One.
Betalingsform: Boxed Content med køb af udvidelsespakker.
Spiltype: Simulation, Sandbox
Lignende titler: Stardew Valley, Animal Crossing: New Horizons, Second Life
Aldersmærkning: PEGI 12+. Alt er oversat til dansk.

Kort handlingsbeskrivelse

The Sims 4 er en livs-simulation, hvor spillerne skaber, eksperimenterer og leger med virtuelle mennesker — kaldet Sims — samt deres omgivelser.  

Derfor skal du læse denne guide til The Sims 4

The Sims 4 har en global fanskare af ultrafans, der bruger spillet som en kæmpe virtuel sandkasse, hvor de kan eksperimentere med forskellige måder at leve på. Men bør du være bekymret?

Generel beskrivelse

The Sims 4 er en simulation af menneskelivet. Spillerne får styringen over et stort levende digitalt dukkehus, hvor spillerne kan skabe, lege og eksperimentere med virtuelle liv — både mennesker kaldet Sims / simmere og dyr (ved tilkøb af en af spillets mange udvidelsespakker).

Alle spillerens simmere har forskellige personligheder, der skal imødekommes, og samtidig en lang række behov, som spilleren skal tilfredsstille – for eksempel sult, energi, hygiejne, tissetrang (!) og underholdning. Spillet styres og ses fra oven, så spilleren hele tiden har overblikket over og ansvaret for simmernes velvære og kvaliteten af deres boliger.  

Spillet opsætter en række forskellige mål og missioner for spillerens simmere, f.eks. kan spillet sætte mål om forskellige jobs, livssituationer eller krav til boligen. Dog vælger de fleste spillere at bruge spillets rammer mere kreativt ved at ignorere spillets målsætninger og i stedet skabe egne.

Det er eksempelvis nemt at “snyde” i spillet, så spilleren får flere penge, gladere simmere og større huse ved at indtaste knapt så hemmelige snydekoder i spillet. Derved er spillet i lige så høj grad blevet en udtryksform og digital sandkasse for virtuelt liv. I det perspektiv kan spillet ses som et spilbart spejl, der viser spillerens syn på alt fra samværs- og familieformer til skønhed, succes og lykke.

Et virtuelt sandkasseliv

The Sims 4 tillader at eksperimentere med liv i en virtuel sandkasse. Her med udvidelsen “Forældre”, der gør det muligt at opdrage på næste generation af simmere.

Hvad bruger man penge på?

Grundudgaven af ”The Sims 4” koster 249 kr. og indeholder i sig selv meget indhold, som er rigeligt til et “normalt” spil. Spillets forretningsmodel er derefter baseret på salg af månedlige indholds- eller udvidelsespakker. Disse findes i fire forskellige størrelser og priser, fra størst til mindst: ”Udvidelsespakker”, ”Game Packs”, ”Stuff Packs” og ”Kits”. 

Udvidelsespakker

Udvidelsespakkerne tilføjer større gameplay-mæssige ændringer til spillet, så de udkommer også relativt sjældent.  Hver udvidelsespakke har et specifikt tema, f.eks. gør udvidelsespakken ”Hunde & Katte” (149,50 kr.) det muligt at holde kæledyr og gøre karriere som dyrlæge, mens udvidelsespakken ”Bliv Berømt” (149,50 kr.) introducerer muligheden for, at simmerne kan blive kendte filmstjerner — inkl. en hel ny bydel, der gør tykt grin med Hollywood. 

Hver pakke koster mellem 149,50 og 299 kr. Der er på nuværende tidspunkt udkommet 12 af slagsen.

Game Packs

De lidt billigere ”Game packs” giver mindre nyt indhold og gameplay-mæssige muligheder end ”udvidelsespakkerne”, men indeholder mere end ”Stuff Packs”. I Game Packen “Forældre” (104,30 kr.) tilføjer man f.eks. muligheden for at opdrage børn, og i ”Vampyrer” kan ens simmere blive udødelige og suge blod (104,30 kr). 

Stuff Packs

Den næstmindste form for udvidelse er ”Stuff Packs”, der tilføjer forskellige former for mindre fyldstof til spillet, f.eks. nye aktiviteter og hobbyer til ens simmere. Der er f.eks.  ”Paranormal” (55,30 kr), hvor simmerne kan opleve overnaturlige hændelser og blive venner med et spøgelse og ”Halløj med Strikketøj” (55,30 kr.), der gør det muligt at strikke tøj og interiør til ens simmere. 

Kits

Endelig er der ”Kits”, der er de mindste og billigste tilføjelser. Kits tilfører mindre og primært kosmetiske tilføjelser til spillet i stil med skins og ændrer som grundregel ikke spillets muligheder. To eksempler er “Trendy Herremode-kit” (39 kr.) eller “Fitness” (55,30 kr.). Førstnævnte udvider spillerens virtuelle garderobeudvalg, så man kan påklæde sine simmere med 24 nye stykker tøj, mens den lidt dyrere ”Fitness”-pakke giver adgang til en virtuel klatrevæg samt 12 stykker sportstøj og 29 nye genstande til indretning. 

Det er ikke muligt at købe tøj, genstande eller funktioner enkeltvis, og der oplyses altid om hele indholdet af indholdspakkerne før køb. Der er derfor ingen brug af lootbox-strategi.

Abonnement

I stedet for køb af spillet er det muligt at abonnere på EA’s to spiltjenester “EA Play” eller ”EA Play Pro”, der koster hhv. 32 kr. og 119 kr. om måneden, og som findes til Windows, PlayStation 4 og Xbox One. I dette abonnement har spilleren adgang til spil som netop ”The Sims 4”, men derudover også en række andre titler som ‘”FIFA”- serien, ”Battlefield V”-serien og ”Mass Effect”-serien. Generelt er der i Pro-abonnementet adgang til hele EA’s spilkatalog, mens det i det normale EA Play-abonnement kun er tidsbegrænset adgang til af EA udvalgte titler. Grundspillet til The Sims 4 samt tre udvidelsespakker medfølger i EA Play Pro-abonnementet, men yderligere udvidelser skal købes separat. 

 

Spilmekaniske greb

Konstant nyt indhold

Spillet fastholder primært spillerens interesse ved løbende at udgive nyt indhold samt ved at skabe følelsen af ikke at have “nok” muligheder at vælge imellem. Som spiller får man nemt følelsen af FOMO, fordi der på månedsbasis enten udkommer nye indholdspakker eller større udvidelsespakker, så spillet er hele tiden foranderligt og udvider sine muligheder.  Afhængig af udvidelsespakkens størrelse koster de mellem 39 og 300 kr. 

Den stabile strøm af nyt indhold skaber samtidig en social forventning, når særligt yngre spillere sammenligner deres Sims-universer med hinanden. Denne sammenligning skaber lyst til at købe flere udvidelser og indhold til spillet, hvor særligt kun det nye er godt nok.

Svær gennemskuelig simulation 

Da spillet er en simulation, er det umuligt at vurdere, hvordan spillet reelt ændrer sig og hvilke effekter ens forskellige tilkøb gør — dvs. det er svært at mærke, om ens Simmere ændrer sig og reagerer på de forskellige tilkøb i spillet. Derfor bør tilkøb af særligt indholdspakkerne primært ses som kosmetiske tilføjelser, der ikke umiddelbart ændrer det store ved spillets grundlæggende gameplay. 

Skabe eget indhold

I kraft af, at ”The Sims 4” er en simulation, der giver en “sandkasse” af muligheder, så er der uendelige muligheder for at bygge egne huse, simmere og hele boligkvarterer. På den vis føles spillet meget åbent, og spilleren skaber sit eget indhold konstant — spillet bliver et spejl af sin spiller.  

Samtidig er mulighederne for at “modde” — dvs. modificere — spillet en kæmpe del af spillets succes og tiltrækningskraft. Med lidt computersnilde kan man tilføje moduler til spillet, som udviklerne aldrig selv ville røre ved, og det involverer alt fra narkotika og husbåde til nye professioner som bedemand, tatovør eller paparazzi-fotograf.

Psykologiske greb

Samlemani

Ganske som andre spil med uendelige mængder features som ekstra tilkøb, er et centralt psykologisk greb følelsen af FOMO, og samlermanien i at ville have, opleve og indsamle “det hele” i ”The Sims 4” — til trods for, at det er yderst dyrt og svært i praksis. 

Rollen som “gud”

Følelsen af kontrol er central for spiloplevelsen i ”The Sims 4”. Ved at give spilleren total kontrol over en myretue af virtuelt liv, får spilleren følelsen af at være en nærmest ”almægtig gud”. Dette indebærer, at spilleren kan behandle simmerne præcis efter eget hoved, være omsorgsfuld og kreativ eller afstraffende og destruktiv. Spilleren kan pine eller dræbe sine simmer, og på den måde kan spillet tage en voldelig drejning og blive psykisk ubehageligt at spille. 

Voyeurisme

Der er en stor psykologisk tilfredsstillelse i den eskapisme, som “The Sims 4” tilbyder, når man helt selv uden tidspres kan skabe en virtuel verden — og derefter se ens simmere agere i den. Ganske som at skabe sit eget virtuelle Big Brother-show.

Sociale komponenter

Modding og sociale medier

Spillet har enormt stærk tiltrækningskraft og stor fanskare på sociale medier, hvor mange undergrupper sammenligner, debatterer og præsenterer deres forskellige simmere, nabolag, huse og kreationer. Derudover eksisterer der et stort community af “moddere”, der laver alskens gratis modifikationer til spillet, og som derved holder det levende over tid. Bemærk, at mange af disse uofficielle “mods” tilføjer muligheder til spillet, som måske ikke er alderssvarende i forhold til spillets aldersmærkning.   

Begrænset online-spil

The Sims 4 har et indbygget online-vennesystem, hvor spillerne kan besøge hinandens hjem og lade hinandens simmere hænge ud med hinanden. Dog er multiplayer-funktionen forholdsvis lukket, så spillerne kan f.eks. ikke direkte chatte sammen inde i spillet, og spillere kan kun besøge hinandens verdener pr. invitation. Ved disse besøg er det samtidig stærkt begrænset, hvor meget spillerne kan påvirke hinandens verdener, hvor det f.eks. ikke er muligt at ødelægge andres huse eller dræbe hinandens simmere.

Er der grund til bekymring?

I forhold til de økonomiske sider af spillet er der ikke grund til bekymring, ej heller i forhold til evt. gambling. Der er ingen in-game køb eller andre typer af mikrobetalinger i løbet af spillet, og ”The Sims 4” koster aldrig mere end selve den indledende købspris på både grundspil og udvidelsespakker. Der er heller ikke brug af reklamer. 

Spillet skilter klart med priserne for alt sit indhold, og det tilskynder ikke aktivt spilleren til flere tilkøb.

En stor del af motivationen bag yderligere tilkøb hviler på spillerens lyst til at eksperimentere og skabe nye udfordringer, men blandt fans skabes motivationen også af sociale forventninger og en hvis grad af gruppepres.

Vi er derfor ikke bekymrede for de økonomiske fælder i The Sims 4, men opfordrer til, at man hjælper sit barn med at navigere i spillets sociale forventninger.