Call of Duty

Hovedforfatter: Troels Høegh, copywriter og spilskribent

Første udgivelsesdato: 1. september 2022
Seneste opdatering: 1. september 2022

Fakta om Call of Duty

Udgiver: Activision
Udvikler: Infinity Ward, Treyarch, Sledgehammer Games og Raven Software.
Udgivelsesdato: Første gang udgivet i 2003, siden årligt eller næsten årligt af skiftende udviklere.
Platform: Windows, OSX, Xbox, PlayStation, iOS, Android m.f.
Betalingsform: Boxed Content + mikrotransaktioner (man betaler fuld pris for spillet og kan tilkøbe et Season Pass samt kosmetiske opgraderinger (skins) og bedre våben.
Spiltype: First Person Shooter
Game Modes: Singleplayer, multiplayer (lokal og online) samt co-op.
Aldersmærkning: 18+
Alternativ / primær konkurrent: Battlefield, PUBG

Derfor skal du læse denne guide

I snart 20 år har Call of Duty henrykket, fanget og fastholdt spillere over hele verden med overdådig grafik og hæsblæsende ildkampe.

Der er masser at bruge penge på udover selve spillet — fra farvestrålende skins til spilvalutaer — som ved første øjekast kan virke en smule uoverskuelige.

Med denne guide kan du få overblik og se, om der er noget at bekymre sig om.

Beskrivelse

Call of Duty er et krigsspil, hvor man kan spille alene i en stor, historiedrevet kampagne — eller sammen med andre spillere online og hjemme i sofaen.

Kampagnen tager som regel seks til ti timer at spille, men spillets egentlige fokus er på de korte, intense multiplayer-kampe.

Hvorfor vi har valgt dette spil

Call of Duty er én af verdens mest populære spilserier, som år efter år ligger i toppen af bestseller-listen. Spillet har oplevet en dalende interesse inden for de seneste år, men kan stadig prale af millioner og atter millioner af spillere hver måned.
Call of Duty har tidligere anvendt lootboxes, der er blevet mødt af hård kritik og nu er ulovlige i Belgien.

Siden 2019 har Call of Duty været fri for lootboxes, men spillet benytter stadig nogle mekanismer, som er værd at tale om.

Udover single– og multiplayer der kommer med “æsken” er det muligt at spille multiplayer i Warzone, en separat Battle Royale-udvidelse, som kan downloades og spilles gratis.

Kombinationen af Battle Royale og free-to-play har vist sig meget populær, særligt blandt yngre gamere, og Warzone er derfor mange spilleres første møde med Call of Duty.

I Warzone findes de samme mekanismer til spillerfastholdelse og tilkøb som i hovedspillet.

Sociale komponenter

 Selvom spillet byder på en stor og flot single player-kampagne, spiller langt de fleste gamere Call of Duty med og mod hinanden i multiplayer.

Tonen i spillets voice chat kan være meget hård, men det er heldigvis relativt let at slå chatten fra, så man kun taler med venner og spillere, som man kender i forvejen.

Det er ligeledes muligt at rapportere anstødelig opførsel til udvikleren.

Tidsforbrug

Multiplayer er delt op i forskellige spiltyper, hvor spillere fra hele verden dyster alle-mod-alle eller sammen på hold om at udføre missioner.

Her tager et spil typisk mellem fem og 15 minutter.

Mekanismer til spillerfastholdelse

Season Pass

Et sæsonkort i Call of Duty hedder et Battle Pass, koster ca. 75 kr. og gælder i op til to måneder. Her får man 100 levels, der hvert giver kosmetiske skins til spilfigurer, adgang til opgraderede våben eller Call of Duty Coins. Man stiger i niveau alene ved at spille, og det fremgår tydeligt ved hvert level, hvad man får. Spiller man ofte, kan man tjene nok Call of Duty Coins til at købe næste sæsons Battle Pass uden ekstra udgifter.

Modellen udnytter Loss Aversion og motiverer spilleren til at spille mere/oftere, men rummer ikke ret mange opfordringer til at købe mere (se Betalt oplåsning af Season Pass).

Nedtællinger og daglige belønninger:

Den samme psykologiske mekanisme gør sig gældende i spillets tidsbegrænsede events og daglige belønninger, der opfordrer dig til at vende tilbage ofte — eller gå glip af dagens virtuelle præmie.

Ugennemskuelige niveauer & fremgang

Udover de 100 levels i Battle Pass tjener man flere forskellige slags XP og niveauer undervejs i spillet. Mængden af niveautyper og forskellige måder at avancere på kan virke overvældende og giver en falsk følelse af fremgang, der øger spillerfastholdelse.
Mekanismen belønner i et vist omfang grinding, selvom vores oplevelse er, at de mange niveauers ugennemskuelighed ironisk nok får dem til at virke mindre tillokkende.

Mekanismer til salg

Annoncer

Call of Duty indeholder mange annoncer for pakker med eksklusive skins, blueprints til våben og dansende emotes. De dukker op i jævnlige opdateringer sammen med nyheder om spillet og kan være svære at gennemskue som reklame.

Via annoncerne kan man (nogle gange uforvarende) klikke sig ind i spillets butik og lade sig friste. Der er dog lav risiko for at foretage køb ved et uheld.

Call of Duty Coins

Call of Duty har sin egen valuta, Call of Duty Coins, der kan gøre det sværere at gennemskue, hvor mange penge et tilkøb rent faktisk koster — eller vurdere om en opgraderet pakke er prisforskellen værd.

Free Bundle

Spillet giver dig jævnligt små, gratis pakker, der kan åbnes i spillets butik.
De har som regel kun beskeden værdi, og det fremgår tydeligt, hvad de indeholder.
Gratis pakker kan dog være en måde at lære unge og letpåvirkelige spillere at gå ind butikken og få tilfredsstillelse, når en pakke åbnes.

Betalt oplåsning af Season Pass

De 100 levels i Call of Duty Battle Pass skal låses op på tid, før en ny sæson begynder. Hvis man ikke kan vente eller spille nok, er det muligt at låse op for enkelte levels med den virtuelle valuta ”Call of Duty Coins” (som koster rigtige penge).

På den måde kan spillet lokke til at købe oplåsning, der ellers ikke er mulig, før tiden løber ud.

Blueprints & konkurrencefordele

Et centralt element i Call of Duty er de mange våben, der alle kan opgraderes med lyddæmpere, kikkertsigter og meget mere.

Opgraderingerne kan alle tjenes ved at løse opgaver i spillet, f.eks. bruge en pistol 50 gange for at låse op for et bedre sigtekorn.

Det er imidlertid muligt at købe Blueprints, enten i butikkens pakker eller via Battle Pass, som giver tidligere adgang til opgraderinger — og på den måde giver en en lav til moderat konkurrencefordel.

Blueprints kan være farvestrålende og have særegne egenskaber, men man kan hurtigt låse op for opgraderingerne på egen hånd, og der er derfor kun et svagt spilincitament til at købe mere.

Er der grund til bekymring?

Der er ingen tvivl om, at Activision gerne vil sælge mere end bare spillet.

Og det er muligt, at gruppepres og Call of Duty Coins er værd at tale med dit barn om.

Spillet er i hvert fald andet end bare godt gameplay til at trække i spilleren.

Activision har dog taget et rigtigt og vigtigt skridt væk fra lootboxes, og selv med de mange annoncer holder de sig på den pæne side af in-game-markedsføring og opsalg via spilmekanismer.

Samlet set er der ikke meget at bekymre sig om i Call of Duty — andet end en online slagmark med virtuelle våben.