Diablo IV

Hovedforfatter: Rune K. L. Nielsen, Ph.d., psykolog, spilforsker, lektor ved IT-Universitetet i København
Medforfattere: Morten Greve-Gundersen, Cand. IT., spilredaktør og digital konsulent

Første udgivelsesdato: 14. september 2023
Seneste opdatering: 14. september 2023

Derfor bør du læse denne guide

Diablo IV er et veldesignet spil, som løfter arven fra de tidligere udgivelser i serien på en måde,  der ved udgivelsen høstede næsten universel ros fra anmeldere.

Diablo IV sælges for fuld pris, men tilbyder tilkøb af kosmetiske skins og et betalt battle pass, der kan fornyes ca. hver tredje måned. Alle spillere har dog adgang til gratisudgaven af battle pass’et. Det er ikke muligt at købe sig til spilmekaniske fordele (pay-to-win), og som spiller føler man sig ikke presset til at spille for at nå daglige opgaver eller modtage daglige gaver, som nogle spil bruger som metode til at holde spillere motiverede. Alt i alt er jeg ikke bekymret over forretningsmodellen og monitariseringsstrategien.

Derfor har vi valgt at kigge på denne titel

Diablo-serien er en højt elsket franchise, som også har været genstand for anseelige kontroverser i forhold til de nyere spils forretningsmodeller (læs Tjek Spillets guide til Diablo Immortal her). Diablo blev oprindeligt markedsført som et rollespil, der udspiller sig i et mørkt fantasyunivers, men Diablo blev faktisk grundlaget for en helt ny type spil: Loot-spil.

På overfladen handler spillenes historie om den episke og evige kamp mellem det gode og det onde, men spillenes kerne og genialitet ligger i loot-systemet, hvor spillerne hele tiden er motiverede til kæmpe for at få bedre og bedre udstyr, så man har en chance i kampen mod stærkere og stærkere modstandere. De oprindelige Diablo-spil kunne derudover som nogle af de første spil i verden spilles uendeligt, selv i singleplayer-mode, fordi spilverdenen og dens loot blev skabt algoritmisk og derfor tilbød uendelig variation.

I de første udgaver af Diablo-spillene var den algoritmiske tilfældighed og loot-systemet ret uskyldigt. Introduktionen af algoritmisk genereret loot var en genistreg. Fra at være fuldkommen ens fra gang til gang (som f.eks. spillene Mario 64 eller Resident Evil, der udkom samme år som det første Diablo) blev spillene pludselig dynamiske og varierede på en helt ny måde.

I 2022 udkom så den første free-to-play søsterversion i serien: Diablo Immortal.  Resultatet var et spil, som mange mente repræsenterede topmålet af grådighed i spilindustrien.

Skala for bekymring

Vi er ikke bekymrede for Diablo IV

50+ levels inde i spillet er jeg meget lidt bekymret for Diablo IV:

  • Der er indtil videre kun muligt at tilkøbe kosmetiske genstande i spillet. Det er altså ikke muligt at købe sig spilmekaniske fordele i spillet.
  • Samtidig er der ingen indbyggede kunstige begrænsninger for, hvordan og hvor længe spilleren kan spille. Det er f.eks. ikke nødvendigt at logge på dagligt for at holde gang i streaks (mange spil kræver at man logger ind eller spiller dagligt for at opnå forskellige gevinster) eller åbne daglige gaver. Der er heller ikke nogen tidslåse, der tvinger spilleren til enten at vente, betale eller til at spille på mærkelige tidspunkter af døgnet.
  • På sigt kan det være problematisk, at spillere kan bytte og handle med hinanden inde i spillet. Den slags features har tidligere medført både scams og sortbørshandel (hvis du eller nogen, du kender, er blevet scammed, er der hjælp at hente på scammed.dk). Vi har dog ikke set markante eksempler på det endnu.

Spillets kerne er dog loot-systemet, og hvis man ikke bryder sig om så bør man finde et andet spil. Hvis man har tendens til at blive for opslugt af grinding i andre spil, og ikke har fornøden tid til overs, så bør man også gøre sig selv den tjeneste ikke at starte på Diablo IV.

Generel beskrivelse

Diablo IV er et loot-baseret action-rollespil, der foregår i en middelalderlig fantasy-verden bare med mørk trolddom, dæmoner  og en episk kamp mod ondskaben.

Diablo IV’s historie fungerer som en ledetråd, der sender spilleren i konfrontation mod mørkets styrker i utallige afskygninger, men den er primært en ramme for det, der er Diablo IV’s kerne:  Loot-systemet. Som alle andre udgivelser i serien handler Diablo IV om at nedkæmpe horder af fjender i håbet om at blive belønnet med episk loot.

Hvad bruger man penge på:

Diablo IV er et spil, som man betaler fuld pris for (og som faktisk kan købes i flere ekstra dyre udgaver). Trods den høje startpris bliver der alligevel tilbudt forskellige premium-tilkøb i spillets virtuelle shop.

På nuværende tidspunkt kan man købe kosmetiske genstande og et betalt premium battle pass.

Før i tiden ville det have været uhørt at skulle betale ekstra på den måde, men spil har med tiden udviklet sig fra  produkter til services, hvor spillene hele tiden udvikles og udvides. Derfor vil  der nok være mange, der er villige til at betale ekstra og er glade for de løbende opdateringer.

Hvor aggressivt monetariserer spillet

Jeg oplever monetariseringen af Diablo IV som relativt tilbageholdende. Der er mulighed for at bruge penge på kosmetiske udvidelser, men som spiller føler jeg mig ikke presset til at gøre det. Det virker relativt gavmildt, at Blizzard har annonceret, at der kommer til at være op til fire sæsoner om året med nyt indhold, som man kan tilgå gratis eller udvide med flere kosmetiske genstande ved at betale for premium-udgaven af det gratis betalte pass.

Det betalte battle pass kommer i to udgaver, der koster henholdsvis 74 kr. (25 kr./md.) og 188 kr. (63 kr./md.). I forhold til hvad abonnementsbaserede spil normalt koster, må det siges at være inden for normalområdet. Hver sæson kommer med unikt indhold, som man kan låse op for ved at spille, og det kan selvfølgelig føre til FOMO. Da spillet henvender sig til voksne, burde det dog ikke være et decideret problem. Men det er selvfølgelig være noget, man bør være opmærksom på.

Mekanismer til spillerfastholdelse (psykologiske greb):

Dybt investerede spillere vil nok let føle FOMO i forhold til at låse op for alt bonus-indhold fra de fire årlige sæsoner.

Disse tankefejl kan blandt andet være:

  • Chasing (når man forsøger at indhente tidligere ’tab’ i form af spillets forskellige resourcer ved at spille mere).
  • Gambler’s Fallacy (når man tror at uheld ikke varer ved og fortsætter, fordi man håber, at der trods alt er balance i universet).
  • Sunk Cost Fallacy (når man er så dybt investeret i en ide, aktivitet eller andet, at man ikke tør trække sig ud)

 

Mekanismer til spillerfastholdelse (spilmekaniske greb):

Grinding

Diablo IV fornyer ikke, men har virkelig finpudset loot-genren. Grinding er derfor en integreret del af spillet og for nogle spiller vil det føles som kedeligt—måske endda smerteligt—arbejde. For spillere med lettere masochistiske træk—som mig—vil det være lige præcis det, de er ude efter. Læs mere om grinding her.

Battlepass til løbende belønninger

Brugen af et betalt battle pass vil også dele vandene. Nogle vil sætte pris på den transparens, der er i et season pass i modsætning til endeløse lootboxes, andre vil værge sig og kalde det et forsøg på mersalg, der nudger folk til at spille mere, end de ellers ville.

Sociale komponenter

Diablo IV er et spil, der egner sig rigtig godt til coop både i sofaen og over internettet. Spillet belønner spillere, der spiller sammen med andre, forsiden af den medalje er selvfølgelig, at der er mulighed for at få nye venner og knytte tættere bånd til de venner, man allerede har. Bagsiden er selvfølgeligt, at man kan føle sig tvunget til at spille for at opfylde sociale forpligtelser.

Fakta om Clash of Clans

Udgiver: Blizzard Entertainment
Udvikler: Blizzard Entertainment
Udgivelsesår: 2023
Platform: PS 4, PS 5, Xbox One, Xbox Series S/X, Windows
Betalingsform: Fuldpris engangsbetaling, mikrotransaktioner for kosmetiske genstande, season pass
Spiltype: Action rollespil (ARPG), looter, dungeon crawler
Aldersmærkning: PEGI vurder, at man skal være 18 år for at spille Diablo IV på grund af vold og mikrotransaktioner
Forventet tidsforbrug: Hovedhistorien tager ca. 15 timer (hvis man suser igennem), men derefter er det uvist, fordi spillet har en åben slutning og der løbende bliver tilføjet nyt indhold
Lignende titler:
Path of Exile, Torchlight-serien, Lost Ark