FIFA
Hovedforfatter: Rune Kristian Lundedal Nielsen, Ph.d., Associate Professor, IT-Universitetet i København
Første udgivelsesdato: 1. september 2022
Seneste opdatering: 23. oktober 2024
Fakta om FIFA
Udgiver: EA Sports
Udgivelsesdato: Første gang 1993, derefter årlig udgivelse
Betalingsform: Boxed Content + freemium mikrotransaktioner. Man betaler fuld pris for spillet og kan derudover købe ”VIP”-adgang. Endelig kan man bruge uanede mængder af penge på spillets mikrotransaktioner.
Spiltype: Single Player, multiplayer (lokal og online), co-op (lokal og online)
Aldersmærkning: 3+ (PEGI)
Derfor bør du læse denne guide
EA’s FIFA-serie har i årevis været næsten eksklusiv digital repræsentant for ”det smukke spil”, fodbold.
Hvert år indbringer FIFA-serien milliarder til udgiveren, og år efter år kritiseres det for sin brug af lootboxes og for at udnytte sit monopol.
Hvis man er vild med fodbold på PC eller konsol, er FIFA svært at komme udenom — og det samme er spillets brug af salgsmekanismer og psykologiske greb, som vi mener, at man bør være på vagt. Læs her hvorfor.
Kort beskrivelse
FIFA var oprindeligt en fodboldsimulation men i takt med, at spillet har udviklet sig, er produktet gået fra at være ét spil til at være en platform med mange forskellige spiltyper (også kaldet game modes). Fra år til år er der stor udskiftning i hvilke game modes, der er med på platformen.
Handlingsbeskrivelse
De seneste års mest populære og vigtigste game mode er FIFA Ultimate Team (FUT). Faktisk er FIFA-serien nærmest blevet synonym med FUT.
FUT kombinerer digital fodbold med digitale samlekort. FUT har også kombineret to forretningsmodeller nemlig den traditionelle boxed content (hvor man betaler én gang for et produkt) med mikrotransaktioner, hvor man løbende kan betale for at udvide grundspillet. I dette tilfælde kan man købe pakker med virtuelle fodboldkort.
FUT er et komplekst spil, der i sig selv indeholder mange forskellige spil:
1) Samlekortdelen: Samlekortdelen handler basalt set om at åbne digitale pakker med spillerkort i håb om at få noget godt. Hver pakke kan indeholde mere eller mindre værdifulde kort. Det er meget populært på YouTube at se videoer med folk, der åbner pakker og reagerer på indholdet.
2) Spillerbørsen: FUT har også en spillerbørs, hvor man kan handle med spillerkort, der er trukket som samlekort. Her handler det ligesom på aktiemarkedet om at købe billigt og sælge dyrt.
3) Hovedbrud: Der er også opgaver, som handler om at bygge forskellige hold med spillerkort, der opfylder bestemte krav. Dette game mode minder måske mest om hovedbrudsspil, f.eks. kryds og tværs eller Sudoku.
4) Tidsbestemte opgaver: Derudover er der også et spil i at klare daglige, ugentlige og sæson-bestemte opgaver, som kan give spillerkort og penge i spillets møntfod.
5) Endelig er det muligt faktisk at tage sit digitale drømmehold ud på den grønsværen og spille mod computeren eller andre spillere. Dette kan igen foregå under de almindelige fodboldregler eller under specielle ’house rules’ (for eksempel regler om at kun mål scoret på hovedstød tæller).
Realistiske kampe og spillere
Billedtekst: Spillerpakkerne åbner for, at man kan bruge sine spillere på grønsværen i realistiske kampe. Fodboldspillerne er digitalt scannet ind i spillet for at skabe en ekstra flot fornemmelse. Her er f.eks. Robert Lewandowski. Kilde: Screenshot fra spillet EA Sports FIFA 22, udgivet af EA Sports
Hvorfor vi har valgt dette spil
FIFA har i en årrække været det mest sælgende konsolspil både i Danmark og i store dele af verden.
EA FIFA har de facto monopol på fodboldspil, da der kun eksisterer én konkurrent, hvis seneste spil ikke har nået stor anseelse blandt hverken spillere eller anmeldere.
Minutter for en gennemsnitlig match
Hvad bruger man penge på:
Man betaler fuld pris for spillet, men kan efterfølgende betale i det uendelige for pakker med spillerkort. Professionelle FIFA-spillere konkurrerer i Fifa Ultimate Team (FUT)-delen af spillet og bruger gerne 20.000 kroner om året på spillerkort.
Spillerkortene handles på et internt spilmarked blandt spillere og her stiger og falder kortenes værdi i løbet af året. Spillermarkedet fungerer som et spil i spillet, hvor man præcis som på aktiemarkedet kan vinde og tabe store formuer. Det er imod spillet retningslinjer at handle med rigtige penge, men sortbørshandel har været et stort problem igennem en årrække. Så selv om man ikke officielt kan få “indskuddet” tilbage, så kan man alligevel godt tjene store penge ved enten at sælge hele sin konto eller ved at handle spillerkort.
Produkternes pris svinger afhængigt af, hvilken type pakke, man vil købe. Pakkerne købes ikke direkte for kolde kontanter, men for ”coins” eller ”points”, som man vinder i spillet. Derfor kan det være meget svært at gennemskue, hvor meget varerne reelt koster (eller hvilken værdi man får for pengene).
Sociale komponenter:
Spillere kan spille med og mod hinanden både lokalt og over internettet.
Billedtekst: På YouTube kan man følge streamere, der åbner for spillerkort
Psykologiske mekanismer i spillet
FIFA er et utroligt veldesignet spil, der ligesom analog fodbold på grønsværen kan spilles for sjov, som livsstil eller fuldtidsprofessionel karriere.
Spillet er blevet kritiseret for at være et ’børnekasino’, fordi man i FUT-delen kan investere penge i at åbne virtuelle pakker, som kan indeholde spillerkort, der svinger i værdi fra et par hundrede coins ([spillets valuta]) til mange millioner af coins (som omregnet kan betyde hundrede- til tusindvis af kroner).
Spillet er ikke klassificeret som et gevinstgivende spil (altså gambling), fordi det ikke er muligt (inden for spillets regler) at omsætte gevinster til rede penge. Kritikere peger dog på at spillerkort (gevinsten) har utrolig stor psykologisk værdi og indflydelse på spillerens evne til at vinde kampe.
I spillet bruger man aldrig rigtige penge direkte, men i stedet for to slags spilvalutaer: Coins eller FIFA-point. Disse valutaer er med til at sløre billedet af, hvor mange rigtige penge man bruger.
På overfladen oplyses spilleren om sandsynligheden for at få gode kort i de forskellige pakker. Men de oplyste sandsynligheder, for eksempel under 1 %, et tilpas vage til at være meningsløse. I kroner og øre er forskellen mellem en sandsynlighed på for eksempel 0,9% og 0,0000001% meget stor.
Gamblers fallacy
En spiller der har været ’uheldig’, kan komme til at tro, at heldet nødvendigvis må vende, og at det bare gælder om at holde ud (og bruge flere penge).
Sunk cost fallacy
Når en spiller har brugt en del penge uden at få en gevinst, står spilleren over for et valg: Skal vedkommende stoppe og erkende at have mistet sine penge, eller skal vedkommende fortsætte i håbet om at opnå den ønskede gevinst og dermed have retfærdiggjort sit forbrug. Med risiko for at miste endnu flere penge.
Near misses
Når en spiller åbner pakker, er der lyde, lys og grafikker, der indikerer, om der er gevinst eller ej. I FIFA handler det typisk om, hvor sjældent et spillerkort er. Alle gode kort er sjældne, men ikke alle sjældne kort er gode. At vinde et sjældent men dårligt kort er lidt lige som at være et enkelt juletræ fra at vinde den helt stor gevinst på sin skrabejulekalender. Man er så tæt på at vinde, at man er motiveret til at prøve igen.
Losses disguised as wins
Nogle gange kan det være svært at vurdere, om man har vundet eller tabt efter at have åbnet mange pakker. Dette skyldes, at man kan købe pakker for både FIFA points og for Coins, og værdien af indholdet kan variere. Selvom det ser ud som om, man vinder, taber man derfor måske reelt penge.
Illusion of control
Når man i spil som lotto frit kan vælge, hvilke tal man vil spille på, oplever mange spillere en illusion om at være i kontrol. Det samme gør sig gældende i FIFA, hvor spilleren selv kan vælge mellem forskellige pakker og tidspunkter at åbne dem på. Dette fører til tro eller overtro på, hvornår det bedst kan betale sig at åbne pakker. Da vi ikke har adgang til den algoritme, der sørger for randomiseringen af pakkernes indhold, kan vi ikke vide, om spillere rent faktisk har regnet den ud, eller om de bare er overtroiske.
Chasing
I gambling så vel som mange andre af livets arenaer gælder det, at mennesker har en tendens til at forsøge at vinde det tabte igen. Hvis man har en oplevelse af at have været meget uheldig, kan det være tillokkende at prøve at vinde det tabte igen. Problemet er selvfølgelig, at den underliggende algoritme måske bare er designet til at udbetale meget få gevinster, hvorfor det hurtigt kan blive meget dyrt at jagte sine tab.
Alle disse biases findes også i den virkelige verden og er altså ikke unaturlige. Forskellen her er selvfølgeligt at FIFA i modsætning til en fisketur er et designet og kommercielt produkt.
Spilmekaniske greb
Våbenkapløb
Jo mere andre spillere spiller og køber sig til gode hold, desto mere bliver andre nødt til at gøre det samme for at være konkurrencedygtig.
Lootboxes
Spillet giver ved tilkøb mulighed for at vinde præmier og særlige værdifulde spillerere. Gevinsten er dog tilfældig og lootboxes er derfor kritiseret for at være gambling-lignende.
Season pass
Et season pass er en monetariseringsmetode, der giver spiludviklerne mulighed for at tjene penge på at åbne for yderligere indhold. Season Passes er særlige, fordi de ofte afhænger af tidspunktet, hvor de tilgængelige. Køber og bruger man ikke sit Season Pass rettidigt mister man muligheden for at opnå det indhold.
Pay-to-win
Pay-to-win er en kontroversiel strategi, hvor man giver spillerne mulighed for at tilkøbe ekstra indhold, der gør spilleren stærkere, f.eks. ved at få ekstra gode spillerkort i sine pakker. Det er kontroversielt, fordi spillets sejre ikke længere afhænger af spillerens færdigheder, men af pengepungens størrelse.
Spillerpakker
Billedtekst: Spillerpakkerne fungerer som lootboxes i et kampløb for at få det bedste hold. Har man penge til at købe lootboxes, er chancen for at få sjældne og gode spillere bedre. Kilde: Screenshot fra spillet EA Sports FIFA 22, udgivet af EA Sports
Lækker præsentation
Billedtekst: Når man åbner for spillere, bliver de præsenteret med lækre, imponerende sekvenser med lyd og lys. Her har vi f.eks. trukket Cristiano Ronaldo, der er en eftertragtet spiller i FIFA 22. Kilde: Screenshot fra spillet EA Sports FIFA 22, udgivet af EA Sports
Godt at vide om spillet
FIFA er vurderet som et hasardspil (gambling) i Belgien og har tidligere været forbudt at tilbyde til mindreårige i Holland. I Belgien hører lootboxes som f.eks. FIFAs samlepakker med spillerkort under gambling-lovgivningen, men da loven ikke håndhæves, og da det i øvrigt heller ikke er muligt for computerspilsfirmaer at få licens til at sælge lootboxes, har loven ringe effekt. Flere forskere og en omfattende rapport fra Europa-Parlamentet knytter lootbox-designs til gambling i deres brug af tilfældige belønninger og fanfarer af lys og lyd.
Bør jeg være bekymret?
Vi er meget bekymrede for FIFA Ultimate Team-delen af FIFA-spillene. FUT er en yderst effektiv kombination af grafik, gameplay og global star power, men skal man have en chance for at konkurrere i det digital våbenkapløb kan man godt forvente, at man skal købe (rigtig) mange pakker – uden en garanteret chance for rent faktisk at opnå noget af værdi.
Det kan være med til at ramme en masse psykologiske mekanismer, der kan få spillere (unge som gamle) til at investere mere tid og langt flere penge, end de oprindeligt havde planlagt.