Roblox

Hovedforfatter: Rune Kristian Lundedal Nielsen, Ph.d., Associate Professor, IT-Universitetet i København

Første udgivelsesdato: 1. september 2022
Seneste opdatering: 24. oktober 2024

Fakta om Roblox

Titel: Roblox
Udgiver: Roblox Corporation (September 1, 2006)
Platform: Windows, macOS, iOS, Android, Xbox One
Betalingsform: Freemium
Spiltype: Roblox er en platform, der indeholder spil produceret af brugerne (brugergenereret indholdsplatform). De fleste spil på Roblox er multiplayer-spil.

Aldersmærkning: Afhænger af platform men f.eks. 12+ på Apple App Store.

Derfor skal du læse denne guide

Roblox er en platform for tusindvis af spil — med masser af manipulerende mikrobetalinger og meget lidt overvågning, sådan kan man lidt forsimplet beskrive kæmpesuccesen Roblox. Hvad gemmer der sig bag den ultrapopulære platform og hvad er der på spil? Læs vores guide.

Oprids

Ifølge Roblox Corporation er Roblox er tænkt som et ”metavers”, altså en online verden hvor man kan arbejde, slappe af og lære.

Det er en platform, hvor man gratis kan lave sine egne spil eller spille de spil, der allerede ligger på platformen. Roblox kalder selv det for en oplevelsesplatform med millioner af oplevelser. Platformen er særligt populær blandt børn og er formodentligt pt. den mest populære ”spiltitel” i USA og Europa med 50 millioner aktive brugere om dagen.

Hvorfor er Roblox vigtigt at kende?

  • Det anslås, at de mest populære spil på Roblox-platformen opleves af over 10 millioner spillere hver måned. Mindst 20 spil på platformen er blevet spillet over en milliard gange.
  • Roblox er blevet beskyldt for at udnytte børns arbejde ved at love dem store indtægter fra deres spil, men i virkeligheden gøre det nærmest umuligt at få pengene ud af Roblox’ system.
  • Roblox er derudover blevet beskyldt for ikke at beskytte børn godt nok i forhold til mennesker, de møder på platformen.

Hvad bruger man penge på:

Roblox er som udgangspunkt gratis at gå på opdagelse i, men med mikrotransaktioner kan man udvide oplevelsen ved at f.eks. købe kosmetiske skins, ekstra liv eller ekstra ture afhængig af Roblox-spillet, man spiller. Nogle Roblox-spil tillader også, at man kan købe sig til særligt attraktive roller i spillet, som f.eks. i et af de talrige Roblox-spil baseret på Netflix-serien ”Squid Game”, hvor man kan købe sig til være en vagt fremfor en fange.

Roblox-platformen har sin egen valuta, der hedder Robux, der groft omregnet koster 7 øre per enhed. Man kan enten tjene Robux på platformen ved at vinde i spil, ved selv at lave spil og sælge indhold til andre brugere eller ved at købe Robux for rigtige penge på platformen.

Robux er en relativt unik virtuel valuta, fordi man både kan købe og -sælge- den for ”rigtige” penge. Robux er derfor ikke bare en virtuel spilvaluta, men fungerer i vid udstrækning som ”rigtige” penge. Roblox Corporation har dog fået meget kritik for deres vekselkurs, der langtfra er i brugernes og udviklernes favør. Roblox Corporation køber Robux til langt lavere priser, end de sælger dem, f.eks. koster 10.000 Robux 99,99 US dollars (ca. 685 DKK) i Roblox-platformens egen butik, men tilsvarende får man kun udbetalt 35 US dollars (ca. 240 DKK) for 10.000 Robux, som man selv har tjent på platformen.  

Robux kan købes med et månedligt abonnement eller efter behov. Behovet kan hurtigt blive stort, da man både kan købe sig til f.eks. ekstra liv og til meget dyre kosmetiske genstande. Og man skal passe godt på, når man svinger kreditkortet i Roblox-platformens butik med virtuelle, kosmetiske objekter, for vi har spottet virtuelle samlerobjekter i Roblox, der koster det samme som en lille bil i virkeligheden.

Roblox Corporation, der står bag Roblox-platformen, udvikler ikke selv monetariseringsmodeller til platformen. Det lader de spildesignerne, der så at sige “freelancer” på platformen om. På den måde minder Roblox meget om andre platform-virksomheder, som for eksempel platformen Uber, der ikke har ansatte, men “underleverandører”. I Roblox’s tilfælde betyder det, at spiludviklere ikke har nogle nævneværdige rettigheder eller støtte at hente hos firmaet. Det er derfor også op til udviklernes eget moralkodeks, hvilke metoder de vil bruge til at tage sig betalt for deres arbejde.

Hvad tjener man penge på?

Drømmen

Roblox sælger drømmen om en gratis platform med værktøjer til at børn og unge, hvor brugerne kan designe oplevelser, der er ”rige” og ”dybe” for dem selv og deres venner. Samtidigt lærer børnene, ideelt set, grundlæggende færdigheder indenfor bl.a. programmering, digitale omgangsformer og entreprenørskab, samtidigt med at de lægger grundstenene til en karriere i de såkaldte STEM-fag (altså de naturvidenskabelige, tekniske, teknologiske og matematiske fag). Alt sammen imens man bliver betalt for det!

Mareridtet

Spiljournalisterne på YouTube-kanalen People Make Games mener at kunne dokumentere, at drømmen er et mareridt, som er svært at slippe ud af, når man først er i det.

Roblox bliver for mange et ubønhørligt møde med en yderst grådig pengemaskine. Platforme som Valves Steam og Apples App Store bliver kritiseret for at tage 30% af omsætningen fra de spil, som tilbydes på platformen, mens Epic Games (Fortnite) tager 12% af omsætningen på deres platform. Roblox Corporation tager derimod op mod 75,5% af omsætningen, inden overskuddet kan udbetales til udviklerne.

Samtidig er det nærmest umuligt for almindelige hobbyister at tjene penge i Roblox, selvom firmaet reklamerer med det modsatte. Skal du eller dit barn have en chance for selve at tjene Robux og måske senere ”rigtige” penge, kræver det held og/eller et stort markedsføringsbudget (penge der går til Roblox Corporation), så andre spillere kan blive opmærksomme på dit Roblox-spil blandt de millioner af konkurrerende Roblox-spil. Det er ofte forbeholdt en lille gruppe af professionelle udviklere, der til gengæld tjener styrtende.

Og selv hvis et barn skulle være så heldig at få et viralt hit, så er det ikke muligt at tage patent på sit Roblox-spil.  De store etablerede udviklere vil derfor uden problemer kunne lave en forfinet klon af de succesfulde spil og derefter tjene penge på andres idéer.

Handel og sortbørshandel

Centralt i Roblox-platformen finder man en fælles markedsplads, hvor brugerne kan købe og sælge bl.a. kosmetiske genstande for Robux. De kosmetiske genstande i spillet stiger og falder i pris, og det er derfor muligt, præcis som på ethvert andet marked at tabe og vinde store summer af penge. De eneste, der er garanteret profit, er Roblox Corporation, som tager en procentdel af alle handler på platformen.

Udover den officielle fælles markedsplads findes der også et uvist antal tvivlsomme sorte børser på internettet, hvor brugere kan købe (og sælge) Robux eller genstande. Sikkerheden her er ekstremt tvivlsom og faren for at blive snydt, hacket eller på anden måde udnyttet er allestedsnærværende.

Video

Journalisterne hos People Make Games har undersøgt Roblox nærmere. Se reportagerne her.

Kilde: People Make Games / Youtube

Kilde: People Make Games / Youtube

Centrale spilmekaniske greb i Roblox

Det er ikke muligt at lave en komplet liste over spilmekaniske greb i Roblox, fordi alle spilmekaniske greb mere eller mindre findes på tværs af platformens mange titler.

 

Centrale sociale komponenter i Roblox

Spillene på platformen er hovedsageligt multiplayer-spil med masser af andre spillere.

Spillet giver mulighed for tekstbaseret chat og voice chat, hvis man er fyldt 13+ år (alderen skal først verificeres).

 

 

Vær opmærksom på

Det er umuligt at gennemskue, hvilke spil der bliver lagt op på platformen, og Roblox Corporation har modtaget kritik for ikke at beskytte børn tilstrækkeligt imod indhold, der normalt anses for at være for voksne.

Bør jeg være bekymret?

Det fantastiske ved Roblox er, at alle og enhver har adgang til et kæmpe digitalt univers, hvor man kan samles om lige præcis det, man går allermest op i, og det er netop også problemet med Roblox. Et centralt problem for forældre er, at det er meget svært at sikre sig hvilket indhold og hvilke fællesskaber, ens børn tilgår.

I Roblox er der ikke ansat pædagoger til at sikre et sundt miljø, og der er meget få forældre, der har tid og ressourcer til at være særligt meget med. Roblox Corporation er først og fremmest sat i verden for at tjene penge, og det er derfor langtfra altid, at deres interesser er de samme som brugernes.

Selvom du ikke bekymrer dig overvældende om en stor virksomheds aggressive indtjeningsstrategi og potentielle udnyttelse af spiludviklere (unge som voksne), så er der grund til at følge med over skulderen.