The Sims Mobile

Hovedforfatter: Thomas Vigild, spilskribent

Første udgivelsesdato: 1. september 2022
Seneste opdatering: 1. september 2022

Fakta om The Sims Mobile

Udgiver: Electronic Arts
Udvikler: Maxis / Firemonkeys Studios
Udgivelsesdato: 2018
Platforme: iOS og Android.
Betalingsform: Freemium med in-app køb og tredjepartsreklamer.
Spiltype: Simulation
Lignende titler: Stardew Valley, Animal Crossing: New Horizons, Second Life
Aldersmærkning: 12+ (Apple App Store), T (Teenagers – Google Play)

Kort handlingsbeskrivelse

The Sims Mobile er en livs-simulation, hvor spillerne skaber, eksperimenterer og leger med virtuelle mennesker kaldet Sims (også kendt som simmere på dansk) samt deres omgivelser.  

The Sims på mobiltelefonen

Billedtekst: Som i The Sims 4 kan man i The Sims Mobile bygge sit eget virtuelle dukkehus og lader simmere bo i det. Kilde: Screenshot fra spillet The Sims Mobile, udgivet af Electronic Arts

Derfor skal du læse guiden til The Sims Mobile

Efter den fantastiske succes som EA har haft med the Sims 4 til PC og konsoller, så kom det ikke som en overraskelse, at der blev annonceret en mobil-udgave af The Sims-universet. I mobil-udgaven introducerer EA dog mikrotransaktioner, reklamer og andre ændringer, man bør være vagtsom omkring. Læs mere her.

Bemærkning: Denne guide dækker kun mobil-udgaven af The Sims. For at læse PC- og konsol-guiden til The Sims 4, skal du trykke på knappen.

Generel beskrivelse

”The Sims Mobile” er en simulation af menneskelivet. Spillerne får styringen over et stort digitalt dukkehus, hvor de kan skabe, lege og eksperimentere med virtuelle mennesker kaldet “simmere”. Alle spillerens simmere har forskellige personligheder, der skal imødekommes, og samtidig en lang række behov, som spilleren skal tilfredsstille — eksempelvis sult, energi, hygiejne, tissetrang (!) og morskab. Spillet ses fra oven, så spilleren har hele tiden overblik over og ansvar for både simmernes velvære og kvaliteten af deres boliger.  

Spillet opsætter en række forskellige mål og missioner for spillerens simmere, og modsat spillets forlæg, ”The Sims 4”, så er det svært at ignorere målsætningerne og skabe sine egne i denne mobiludgave.

Det er samtidig heller ikke muligt at “snyde” i ”The Sims Mobile”, som ellers er normen i ”The Sims 4”, hvor spilleren nemt kan få flere penge, gladere simmere og større huse ved at indtaste snydekoder i spillet. The Sims Mobile er derfor en ganske anderledes spiloplevelse, der er markant mere styret og mindre fri. 

Hvad bruger man penge på?

Spillet har to centrale virtuelle valutaer kaldet SimValuta og Simoleoner. 

SimValuta er eneste valuta af de to, som kan købes for rigtige penge. SimValuta er derfor også den primære virtuelle valuta, som kan bruges til at købe alt andet inden i spillet — f.eks. at få ens sims til at færdiggøre handlinger hurtigere, købe særlige genstande eller veksle den til spillets sekundære valuta Simoleoner. Simoleoner har lavere værdi end SimValuta og kan bruges på færre ting i spillet. 

Eksempelvis koster nogle varer (såsom en T-shirt eller en kjole) kun Simoleoner, mens andre varer som f.eks. solbriller eller møbler kun kan købes for SimValuta, og endelig kan større “samlepakker” med både virtuel valuta, tøj og møbler kun købes for rigtige kroner. Denne sammenblanding af tre forskellige valutaer — heraf to virtuelle — gør det utroligt svært at gennemskue varenes værdi, hvilket kan være intentionen.

SimValuta kan også indtjenes ved at løse opgaver i spillet eller se tredjeparts-reklamer, der kan være målrettet spillerens placering eller mere generelle, afhængigt af brugerens til- og fravalg. Det er dog ikke muligt at fravælge reklamer, men blot om de skal være personaliserede eller ej.

Interaktive reklamer

Spilleren kan derudover tjene SimValuta ved at se reklamer fra tredjeparts-annoncører, hvor nogle af reklamerne overraskende nok er interaktive — f.eks. kan de være et spørgeskema. I vores test oplevede vi, at vi kunne få lov til at svare på 54 spørgsmål for at tjene 9 SimValuta, hvilket betyder, at spilleren skal svare på 54 spørgsmål og på den måde “spare” mellem 1 og 1,62 kr.

Spilmekaniske greb

Tid = Penge

I sit spildesign har alle spillerens simmere en vis mængde energi til at udføre handlinger, men denne energi kan genopfyldes, hvis man betaler for det med SimValuta. På den vis kan man reelt set spille “mere” og udføre flere handlinger med simmerne, hvis man blot betaler for det. Sådan betaler spilleren reelt for hurtigere gameplay og dermed mindre tidsforbrug, hvor samme handlinger ville tage længere tid, hvis man ikke betalte.

Konstant nyt indhold

Spillet fastholder primært spillerens interesse ved løbende at udgive nyt indhold samt ved at skabe følelsen af ikke at have “nok” muligheder at vælge imellem. Som spiller får man nemt følelsen af FOMO, fordi der  på dagsbasis udkommer enten nye indholdspakker eller tidsbegrænsede tilbud. Spillet er på den måde hele tiden foranderligt og udvider sine muligheder. Den stabile strøm af nyt indhold skaber samtidig en social forventning, når særligt yngre spillere sammenligner deres Sims-universer med hinanden. Denne sammenligning skaber lyst til at købe flere udvidelser og indhold til spillet, hvor særligt alt det nye kun er godt nok.

Hookning af spillere

I The Sims Mobile kan du betale med din tid eller dine penge, men sidstnævnte er tydeligvis favoritten for spillets skabere. For at få spillere til at bruge penge frem for tid, skaber spillet “hooks” — små kroge eller gode tilbud — som er designet til at få spillerne til at betale. Eksempelvis koster “Tilbudspakken for begyndere” med tøj, virtuel valuta og genstande 45 kr. som umiddelbart virker fornuftigt prissat, men senere i spillet hæves priserne på indholdspakkerne til langt over det dobbelte. I dette tilfælde er mange spillere “hooked”, og køber gerne pakkerne, fordi det er nemmere at bruge penge, hvis spilleren allerede en gang har købt indhold til spillet.

Sociale komponenter

Begrænset online-spil

The Sims Mobile har et indbygget online-vennesystem, hvor spillerne kan besøge hinandens virtuelle hjem og lade hinandens simmere  hænge ud med med hinanden. Dog er multiplayer-funktionen forholdsvis begrænset, så spillerne kun kan besøge hinandens verdener per invitation. Ved disse besøg er det samtidig stærkt begrænset, hvor meget spillerne kan påvirke hinandens verdener. Det er f.eks. ikke muligt at ødelægge andres huse eller dræbe hinandens sims.   

Psykologiske greb

Svært gennemskuelig simulation 

I kraft af at spillet er en simulation, er det umuligt at vurdere, hvordan spillet reelt ændrer sig, og hvilken effekt ens forskellige tilkøb har — dvs. det er svært at mærke, om ens simmere ændrer sig og reagerer på de forskellige tilkøb i spillet. Derfor bør tilkøb af særligt indholdspakkerne primært ses som kosmetiske tilføjelser, der ikke umiddelbart ændrer det store ved spillets grundlæggende gameplay.

Samlemani

Ganske som andre spil med uendelige mængder features som ekstra tilkøb er et centralt psykologisk greb følelsen af FOMO og samlermanien i at ville have, opleve og indsamle “det hele” i ”The Sims Mobile” — til trods for at yderst dyrt og yderst svært i praksis.

Voyeurisme

Der er en stor psykologisk tilfredsstillelse i den eskapisme, som ”The Sims Mobile” tilbyder, når man uden tidspres kan skabe virtuelle verdener — og derefter se ens simmere agere i denne. Ganske som at skabe sit eget virtuelle Big Brother-program.

Er der grund til bekymring?

Man behøver ikke betale for at spille ”The Sims Mobile” — alt kan i princippet tilgås gratis, hvis man har tid og tålmodighed nok. Har man ikke tid og tålmodighed, kan spillerne dog betale for, at tingene går hurtigere, og derfor kan det være tillokkende løbende at betale små beløb for at spille spillet. 

Spillerne kan konsekvent betale for at få hurtigere resultater ud af spillet ved at bruge penge på at speede simmernes hastighed op. Derudover skaber brugen af tredjeparts-reklamer mange afbrydelser i spiloplevelsen og særligt brugen af interaktive reklamer, hvor spilleren opfordres til at bruge forholdvis meget tid på at få ganske få virtuelle belønninger i spillet.

Endelig er der en daglig strøm af nyt og tidsbegrænset indhold i spillet, som skaber følelsen af FOMO samt lysten til ofte at købe nyt indhold.

 

 

Anden vigtig viden

The Sims Mobile er en fortsættelse af seriens første mobil-udgave kaldet ”The Sims Freeplay”, som stadigvæk kan spilles. Dog fraråder vi dette, fordi spillet dels ikke er oversat til dansk, dels er langt mere aggressivt i sin forretningsmodel. Der er samtidig flere muligheder i The Sims Mobile, der minder mere om konsol-udgaverne af spillet og spillet fokuserer samtidig mere på et hus og ens simmer, mens Freeplay mere handler om at bygge større nabolag.