Counter-Strike: Global Offensive
Hovedforfatter: Lasse Lundedal Hammar, spilskribent
Bidragsydere: Rune K. L. Nielsen, spilforsker
Første udgivelsesdato: 1. september 2022
Seneste opdatering: 1. september 2022
Fakta om Counter-Strike: Global Offensive
Udgiver: Valve, Hidden Path Entertainment
Udgivelsesdato: 21/08/2012
Platform: PC, MAC, Playstation 3, XBOX 360
Betalingsform: Free-to-play med mulighed for yderligere betalt Prime-abonnement og mulighed for utallige mikrotransaktioner.
Spiltype: Multiplayer, FPS
Aldersmærkning: 18+
Derfor bør du læse vores guide til Counter-Strike: Global Offensive
Siden sin start i 1999 har Counter-Strike dannet skole for skydespil og revolutioneret genren.
I dag er spillet free-to-play og har fortsat millioner af spillere, ikke mindst takket være e-sportscenen, hvor Counter-Strike: Global Offensive er blandt de mest populære titler.
Spillet tilbyder køb af de kontroversielle lootboxes og anvender en række psykologiske greb, der blandt forældre kan give anledning til bekymring.
Rammer CS:GO plet eller ved siden af? CS:GO har forbedret sin model, men vi kan stadigvæk godt være bekymrede for det populære skydespil, læs her hvorfor.
Introduktion
Counter-Strike: Global Offensive (CS:GO) er et kompetitivt og holdbaseret første-persons skydespil. CS: GO indeholder flere spiltyper, men det meste populære game-mode sætter et hold terrorister og et hold anti-terrorister op mod hinanden. Det hold, der først løser sin opgave eller eliminerer modstanderne, har vundet, og runden er slut.
En kamp kan indeholde mellem 10 og 30 runder, afhængigt af hvilken game mode, der spilles.
Hvorfor vi har valgt dette spil
Counter-Strike er et af verdenshistoriens mest succesrige digitale multiplayer-spil og en af de mest populære e-sports-titler. Der er ifølge esportearnings.com på nuværende tidspunkt blevet udbetalt præmier for over 128.000.000 dollars fordelt på over 6.069 turneringer siden 2012. Det er uvist, hvor meget af spillets succes, som kan tilskrives henholdsvis e-sportscenen, og at spillet er blevet free-to-play (med mulighed for køb af lootboxes).
Firmaet bag CS:GO hedder Valve, der også står bag spilplatformen Steam, og de har haft stor succes med at gøre spil gratis, der tidligere har kostet penge.
I stedet for at tjene penge på at sælge selve spillet som boxed content, har man i stedet tjent penge på salg af kosmetiske genstande i spillet, såkaldte skins.
- CS:GO har en loyal fanskare på omtrent 36 millioner aktive spillere hver måned.
- 554,422 gennemsnitlige spillere online på samme tid for december 2021.
- CS:GO indtjente i 2018 2,7 milliarder kroner.
- Tilbyder køb af kosmetiske genstande.
Sociale komponenter
CS:GO er hovedsageligt et multiplayer-spil, hvor man typisk spiller på hold. Afhængigt af niveau stiller spillet krav til kommunikation, samarbejde og koordination mellem spillerne.
I spillet er der en chat-funktion via tekst, samt en chat-funktion via mikrofon. Derudover spiller spillere ofte sammen med venner eller bekendte.
Man kan sammenligne sin progression (kaldet rank i CS:GO) og sin statistik med andre spillere på ranglister, og der er en kultur omkring spillernes færdigheder, som normalt måles ud fra, hvor mange modstandere, man når at dræbe pr. gange man dør.
Derudover kan man deltage i en række turneringer af varierende niveau, hvor man ligesom i en fodboldturnering spiller sammen mod andre hold i forskellige divisioner.
Afhængig af med- og modspillere kan tonen i Counter-Strike blive meget voldsom og ikke for sarte sjæle.
Hvad bruger man penge på?
Liste over ”permanente” genstande (kaldet “items” i CS:GO) man kan købe for rigtige penge:
- Musik-pakker, der spilles på forskellige tidspunkter i spillet (fx når man vælger hold, vinder en runde, planter en bombe, m.m.)
- Cases (lootboxes/kasser, der giver tilfældige skins af varierende sjældenhed ud fra en på forhånd kendt liste).
- Kosmetiske genstande/skins til ens geværer, knive og pistoler.
- Kosmetiske genstande/skins til ens spilfigur.
- Keys (specielle nøgler til at åbne specifikke kasser i spillet)
- Klistermærker til ens geværer, knive og pistoler.
- StatTrack™ (en genstand, der er knyttet til et våben, som tæller din statistik når du spiller).
Genstandenes pris varierer meget, men ligger generelt i spændet mellem 1-15.000 kroner. Der findes dog skins, der også koster betydeligt mere.
Som med traditionel kunst er der ingen øvre grænse for, hvor meget et skin kan koste, og derfor kan skins både bruges som investeringsobjekter, som jetoner på online kasinoer eller til at vaske sorte penge hvide. Præcis som med andre samlerobjekter, kan prisen på genstande i CS:GO stige og falde voldsomt.
Markedspladser
Der findes forskellige markedspladser, hvor man kan handle, bytte og satse genstande fra Counter-Strike.
Den mest sikre markedsplads at købe og sælge fra er på Valves egen markedsplads www.steamcommunity.com. Her kan man købe genstande fra Counter-Strike med priser op i mange tusind kroner — hvoraf Steam tager en procentdel. Man kan dog ikke trække pengene ud af Steam, men kun bruge dem på andre objekter på platformen (f.eks. spil og virtuelle genstande).
Skinbetting
Der findes også en række tredjeparts-markedspladser, som ikke reguleres på samme måde som Valves markedsplads gør – og som Steam opfordrer til, at man ikke bruger. På nogle af disse markedspladser benytter man mekanikker kendt fra gambling, hvor man f.eks. kan satse eller ”bette” sine skins.
Skintrading
Nogle tredjeparts-sider tilbyder også, at man kan bytte sine optjente genstande, hvilket kaldes trading. Spillere kan motiveres til at ”trade”, da de herved kan undgå det gebyr, som markedspladserne tager for at forhandle genstande.
Betting
Endvidere findes der en kultur omkring betting på e-sport i CS:GO, hvor man kan satse sine genstande eller rigtige penge. Det var en integreret del af spillet indtil 2016, da spiludvikleren Valve stoppede med at tilbyde mulighed for at satse på Counter-Strike.
Andre tredjeparts-sider gør det stadig og lægger sig både i funktion og æstetik op af andre betting-sites eller online-kasinoer, f.eks. kan man på et af de største skins-markedspladser ”CSGOroll” slå med en terning for at vinde værdifulde skins – en aktivitet, der lægger sig meget tæt på et kasino.
Afhængig af markedspladsen kan man få værdien udbetalt i kontanter (for tredjepartssites) eller som penge i sin Steam Wallet hos Valve. Her kan pengene ikke trækkes ud, men kun bruges på f.eks. spil eller andet genstande på Valves Steam-platform.
Så mange minutter tager en spil Counter-Strike i gennemsnit
Psykologiske mekanismer
CS:GO har det samme, veldesignede gameplay, som da det første Counter-Strike-spil udkom i slutningen af 90erne. Skins blev dog først introduceret i CS:GO i 2013. Dette skabte en kultur og en markedsplads omkring disse, hvor spillere kan bytte, købe og satse i forskelligt omfang. Derudover findes lootboxes (kaldet “cases” i CS:GO), hvor man ligesom i for eksempel FIFA, kan købe kasser/pakker med forskellige genstande af varierende værdi for spilleren. Disse kan resultere i uheldige tankemønstre, som for eksempel:
Gamblers Fallacy
En spiller, der har været “uheldig”, kan komme til at tro, at heldet nødvendigvis må vende, og at det bare gælder om at holde ud (og bruge flere penge). Dette kan f.eks. være efter at en spiller har købt og åbnet et større antal cases i streg og motiveres til at fortsætte, da vedkommende tror, at heldet vil vende.
Near misses
Når man er så tæt på at vinde, at man kan smage det, er man stærkt motiveret for at fortsætte, selvom man måske burde stoppe. Enarmede tyveknægte er notoriske for at simulere, at man næsten vandt jackpotten, selv om det ikke er tilfældet. Dette kan opleves i CS:GO, når man åbner en pakke: Genstandene man tilfældigt lander på, er animeret præcist ligesom en enarmet tyveknægt, hvor man tydeligt kan se, hvilke genstande man var tæt på at lande på.
Sunk cost fallacy
Når en spiller har brugt en del penge uden at få en gevinst, står spilleren over for et valg: Skal vedkommende stoppe og erkende at have mistet sine penge, eller skal vedkommende fortsætte i håbet om at opnå den ønskede gevinst og dermed have retfærdiggjort sit forbrug. Med risiko for at miste endnu flere penge.
Losses disguised as wins
Nogle gange kan det være svært at vurdere, om man har vundet eller tabt efter at have åbnet mange cases. I situationer hvor der er svært at gennemskue, hvor mange penge man har satset eller i situationer, hvor man ikke kan vide, hvad ens præmier præcist er værd (eller kommer til at være værd i fremtiden), kan man tale om, at tab kan opleves som profit. Med andre ord så oplever man, at man vinder, men i virkeligheden er man i gang med at tabe penge.
Chasing
I gambling såvel som mange andre af livets arenaer gælder det, at mennesker har en tendens til at forsøge at vinde det tabte igen. Hvis man har en oplevelse af at have været meget uheldig, kan det være tillokkende at prøve at vinde det tabte igen. Problemet er selvfølgelig, at den underliggende algoritme måske bare er designet til at udbetale meget få gevinster, hvorfor det hurtigt kan blive meget dyrt at jagte sine tab.
Vær særligt opmærksom på
Giftig online-kultur
Ligesom mange andre online-spil, så skal man være opmærksom på at man kan møde en hård online-kultur, når man spiller med fremmede.
Lootboxes
Randomiserede belønninger med en værdi, der på 3. parts-markedspladser kan veksles til rigtige penge eller bruges til at bette, kan ændre forudsætningen for spillet. Spillet bliver ikke længere kun en sjov fritidssyssel.
Skinbetting og skintrading
Eksterne ukontrollerede gamblingsider og markedspladser kan være til fare for både pengepung og personoplysninger.
Godt at vide om spillet
Spiludvikleren Valve blev sagsøgt for at facilitere gambling for mindreårige i 2016, da det var muligt at satse og vinde skins på e-sportskampe, såvel som kampe man selv spiller med i. Firmaet stoppede efterfølgende med at tilbyde dette på deres platform og bandlyste enhver bruger, der faciliterede betting af skins. Valve er dog notorisk dårlige til at gribe ind over for de mellemmænd, der i praksis sørger for, at skins fungerer som penge.
Yderligere info
Counter-Strike: Global Offensive har store e-sportsturneringer med f.eks. det danske hold, Astralis, man kan følge med i. Astralis har i en årrække fungeret som et af verdens bedste og mest vindende Counter-Strike-hold.
Der findes adskillige streamers på Twitch eller Youtube, hvor man kan se andre spille eller trade.
På sociale medier kan man se loopede gameplay-videoer med for eksempel highlights fra en kamp, ligesom man kan se gentagelser af et flot mål i fodbold.
Bør man være bekymret?
Counter-Strike: Global Offensive er et hektisk, intenst og utrolig strømlinet spil, der hver dag trækker hundredetusindvis, hvis ikke millioner af fans ind foran skærmen i konkurrence om både værdifulde lootboxes og æren ved at vinde. Oprindeligt tilbød Valve også mulighed for, at man kunne bette på kampene, men gik væk fra denne praksis i 2016. Til gengæld har andre mere eller mindre tvivlsomme tredjepartssites taget betting-muligheden til sig bl.a. via skins, der kan vindes i spillets lootboxes. Kombinationen af konkurrencemindede spillere, lootboxes og betting skaber en potentielt meget farlig cocktail, der kan påvirke sårbare spillere negativt. Vi er derfor stadig meget bekymrede for CS:GOs model.