Brawl Stars

Hovedforfatter: Leon Y. Xiao, spilforsker og spilskribent
Medforfatter: Rune K. L. Nielsen, spilforsker og spilskribent

Første udgivelsesdato: 7. marts  2023
Seneste opdatering: 18. oktober 2024

Fakta om Brawl Stars

Udgiver: Supercell
Udgivelsesdato: 15. juni, 2017
Platforme: IOS, Android
Betalingsform: Freemium
Spiltype: Online Multiplayer, kompetitiv og kooperativ
Genre: Battle Royale

Introduktion

Brawl Stars er et mobilspil fra 2017, hvor spillere kæmper imod hinanden i realtid. Man kan spille som en af mere end 60 forskellige ’Brawlers’, hvor hver karakter har sine unikke våben og evner. Spillet har mange forskellige game modes. I nogle modes konkurrerer man i hold og i andre konkurrerer man individuelt imod andre spillere. Selv om karaktererne slås i spillet, er volden tegneserieagtig og urealistisk. Spillet er enormt let at lære og at holde af, men har samtidigt dybde nok til at kunne blive dyrket som en e-sport.

– Brawl Stars er at af de mest populære og indbringende spil, der findes på markedet i dag.

– Brawl Stars er særligt populært blandt yngre spillere.

– Brawl Stars er blevet downloadet mere end 100 million gange alene fra Google Play Store.

– Brawl Stars understøttes som en e-sport af Supercell, firmaet bag spillet. Mere information om spillets e-sportsevents er tilgængelig via dette link.

Derfor skal du læse denne guide til Brawl Stars

Brawl Stars er et yderst populært gratis mobilspil, hvor millioner af spillere konkurrerer mod og med hinanden hver dag. Som en spændende udvikling, så er spillet gået fra benytte lootboxes som indtjeningsmodel til langt mindre gambling-lignende metoder.

Brawl Stars

Billedtekst: I Brawl Stars styrer man sin figur oppe fra, mens man kæmper i et stort tegneserieagtigt Battle Royale. Kilde: Screenshot fra spillet Brawl Stars, udgivet af Supercell

Hvad bruger man penge på?

Spillet kan downloades og spilles gratis, men man kan få en bedre spiloplevelse gennem mikrotransaktioner, man kan for eksempel købe kosmetiske ændringer, skins og emotes, som spillere kan benytte under kampene til at kommunikere med andre spillere.

Det er vigtigt at nævne, at man også kan købe nye karakterer (kaldet Brawlers) og ’Power Points’ til at forbedre de karakterer, man allerede har. De dyreste Brawlers kan koste helt op til 169 kroner at købe, og det vil koste markant flere penge oven i hatten at opgradere sin Brawler fuldt ud. En fuldt opgraderet Brawler har typisk mere liv, gør mere skade og har flere former for angreb og forsvar, end en der ikke er opgraderet. Vi mener, at det er problematisk, en at spiller på den måde kan købe sig til fordele i spillet, fordi det opfordrer til et virtuelt våbenkapløb, hvor det er pengepungens størrelse og ikke spillerens evner, der kan være afgørende.

Spilleren er dog trods alt i stand til at få en rimelig mængde genstande i spillet uden at bruge penge. Spillet plejede at indeholde de kontroversielle lootboxes, men gør det ikke længere. De fleste spillere kan sagtens klare sig med at bruge omkring 89 kroner hver anden måned på at købe et season pass (i Brawl Stars kaldet ‘Brawl Pass’). Nogle spillere kan også blive fristet til at bruge penge på kosmetiske genstande for at skille sig ud fra mængden. Nogle kosmetiske ændringer kan kun købes med grønne ædelsten, der kan købes som bundles. Priserne på bundles med ædelsten ligger nu på på iOS mellem 17 kr. og 899 kroner.

Spillere kan ikke bytte og sælge in-game items (ting i spillet) med hinanden, og der opstår derfor heller ikke udbredt problematisk sortbørshandel, selvom det selvfølgelig altid er muligt at sælge hele spilkonti.

Max antal minutter per match

Sociale komponenter

Afhængig af game mode kan spillere enten spille kooperativt eller kompetitivt med andre spillere. Mange game modes kræver, at man spiller på hold med andre. Spillere kan kun interagere med fremmede gennem emotes og sprays. For at kunne skrive sammen skal man være i samme ”klub” (hvilket svarer til et guild eller klan i andre spil). Stemmekommunikation er ikke muligt igennem spillet uden brug af tredjeparts-software som for eksempel Discord.

Supercell censurer tekstchatten for anstødelige ord med et automatisk “profanity filter”. Det er dog uvist, hvor effektivt filteret er.

Nogle spillere bruger emotes på måder, der skal provokere andre spillere – for eksempel ved at sende emotes eller dreje rundt om sig selv for at markere og fejre, at de har besejret dig. Det kan godt opleves sårende eller provokerende, når man først har afkodet betydningen.

Man kan slå emotes helt fra, så man hverken kan sende dem eller modtage dem. Man kan også slå muligheden for at modtage venneanmodninger fra i options-menuen. Supercell har gjort mere information og en guide til forældre tilgængelig her: https://supercell.com/en/parents/.

Spillet er populært som underholdning i form af e-sport og som streaming på platforme som Twitch.tv og TikTok.

Chat og emotes

Billedtekst: I Brawl Stars kan man chatte og benytte et større udvalg af emotes. Nogle bruger dog også chatten til provokere andre spillere. Kilde: Screenshot fra spillet Brawl Stars, udgivet af Supercell

Psykologiske mekanismer i Brawl Stars

Brawl Stars er tidligere blevet kritiseret for at bruge lootboxes. Disse er dog ikke længere tilgængelige i spillet.

Skjulte priser

Spillets butik angiver priser i både danske kroner og i grønne ædelsten, der kan købes for danske kroner. Det er derfor ikke helt lige til at gennemskue, hvad de forskellige produkter koster i forhold til hinanden.

Sunk cost fallacy

I modsætning til en lootbox, giver et Brawl Pass ikke automatisk noget til spilleren, der har købt det. Spilleren skal spille spillet regelmæssigt og klare forskellige missioner for at låse op for indholdet af sit Brawl Pass. Spilleren har to måneder til at låse op for alle præmier i et Brawl Pass. Dette kan medføre en del grinding hvor spillet kan føles som et arbejde, fordi man ikke selv bestemmer, hvordan man spiller. Det kan for eksempel være at man spiller et game mode, som man ikke finder interessant, med en Brawler som man ikke bryder sig om – alene for ikke at gå glip af de ting, som man jo på sin vis allerede har betalt for.

Disse biaser findes også i den virkelige verden og er altså ikke unaturlige. Forskellen her er selvfølgeligt at Brawl Stars i modsætning til en fisketur er et designet og kommercielt produkt.

Uigennemskuelige priser

Billedtekst: I Brawl Stars’ shop kan man både betale med kroner og grønne ædelsten. Det kan være det svært at bedømme, hvad værdien/prisen egentlig er. Kilde: Screenshot fra spillet Brawl Stars, udgivet af Supercell

Godt at vide om spillet (hvor aggressivt monetariserer spillet)

Som spiller kan man købe hver andet season pass gratis ved at spille spillet, hvilket faktisk er ret generøst i forhold til mange andre gratis-spil.

Alt er dog relativt, og man skal være ret dedikeret og forvente at spille hver dag for at klare de forskellige daglige og ugentlige quests for at tjene nok til at kunne ‘spille gratis’. Alternativt kan man betale sig fra at skulle bruge så meget tid.

Nogle produkter er kun tilgængelige i et begrænset tidsrum, hvilket skaber en følelse af akut eller påtrængende nødvendighed, som især kan skabe konflikter for børn og deres forældre.

Nogle begivenheder i spillet er også tidsbegrænsede. Som spiller kan man føle sig presset til at spille for ikke at skuffe sine venner og andre medlemmer af ens klub. Præcis som i anden holdsport kan der ligge stærke implicitte forventninger til aktiv deltagelse og investering af tid og/eller penge.

Meget for pengene

Billedtekst: Som spiller kan man købe hvert andet season pass gratis ved blot at spille spillet. Det er faktisk relativt generøst ift. mange andre gratis spil. Kilde: Screenshot fra spillet Brawl Stars, udgivet af Supercell

Bør jeg være bekymret?

Brawl Stars er et veldesignet spil, som er mindre aggressivt i sit forsøg på at slå mønt af sine spillere, end hvad der ellers er normen i mange gratis spil.

Spillet skal især have ros for at have fjernet lootboxes. Der er dog tale om et gratis spil, som derfor aktivt søger at få brugere til at investere tid og penge.

Bekymringsniveau er “mellem”, hvis man vurderer det i forhold til spil uden mikrotransaktioner, bekymringsniveauet er til gengæld “lille” hvis man vurderer det i forhold til andre gratis spil.