Clash of Clans

Hovedforfatter: Rune K. L. Nielsen, Ph.d., psykolog, spilforsker, lektor ved IT-Universitetet i København

Første udgivelsesdato: 22. august 2023
Seneste opdatering: 22. august 2023

Derfor bør du læse denne guide

Clash of Clans er et meget populært og veldesignet mobilspil, som endda dyrkes som e-sport (elektronisk sport). Selve spillet er dog låst væk bag en række frustrerende [tidslåse] (mekanismer der kræver, at man som spiller venter eller betaler for at slippe for at vente). Det kan derfor føles mere som et ”vent eller betal” spil, end et strategispil. I spillet konkurrerer man med og mod andre mennesker, og da man kan købe sig til fordele i kamp, kan man let føle sig presset til at betale for at hjælpe sig selv og sine venner.

Hvis man skal optimere sit spil, skal man desuden investere  i mange snack-size “tidsbidder” i løbet af en dag, hvor man “lige skal ordne noget” i spillet. Det kan påvirke både ens opmærksomhed og koncentrationsevne.

Derfor har valgt at kigge på denne titel

Clash of Clans er et enormt populært spil som anbefales af Apple (de har givet det mærkatet ”Editor’s Choice”). I 2018 havde Clash of Clans kun været på markedet i seks år, men var alligevel det spil, der havde tjent allerflest penge nogensinde på App Store. Her snart seks yderligere år efter, er spillet stadigvæk populært og har stadigvæk gode anmeldelser på diverse spilanmeldelsesplatforme.

Skala for bekymring

Vi er lidt bekymrede for Clash of Clans

Bekymringen skyldes primært, at man kan købe sig til fordele i kampen mod andre spillere, som kan lede til et våbenkapløb, hvor det kun er spillernes bankkonto, der sætter grænsen. Derudover er der frustrerende mange steder, hvor man skal vente eller betale for at komme videre. Man kan kun spille meget korte perioder ad gangen, før man skal have pengepungen op af den virtuelle lomme. Man køber ikke blot kosmetiske genstande i en butik, der er adskilt fra spillet, men virtuelle køb er i stedet vævet ind i selve spillets [”core loop”] (med andre ord, det som er selve spillets kerne). Man ikke bare kan—men skal—betale, hvis ikke man vil vente.

Generel beskrivelse

Clash of Clans bliver klassificeret som et strategispil i Apples App Store. Lige som mange andre spil i genren handler det om at bygge baser og træne tropper, som man så leder i kamp. Man skal bygge forsvarsværker, der er stærke nok til at modstå angreb fra andre spillere og samtidigt træne en hær, der er stærk nok til at gennembryde andre spilleres forsvarsværker for at stjæle deres ressourcer. Spillet kræver strategisk og taktisk tænkning, men man kan ikke komme uden om, at det er den spiller, der har brugt flest tid og penge på at stige i niveau, der vinder. Svage tropper kommer ikke igennem stærke forsvarsværker, lige meget hvor genial spilleren ellers er. 

Hvad bruger man penge på:

Man bruger penge på at springe den frustrerende ventetid over, på at følge med i våbenkapløbet, på at hjælpe sine venner og på, som i en anden mafia-film, at betale beskyttelsespenge til spillets udviklere for ikke selv at blive angrebet af andre spillere.

Hvor aggressivt monetariserer spillet

Clash of Clans er efter min mening ret aggressivt i den måde, spillet er designet til at lokke penge ud af sine spiller. Da jeg i foråret skulle diskutere problematiske spildesigns med en gruppe spildesignstuderende, var der sjovt nok flest, der nævnte Clash of Clans som et særligt slemt eksempel.

Mekanismer til spillerfastholdelse (psykologiske greb):

Clash of Clans fortjener ros for ikke at benytte sig af gambling-lignende mekanismer til at fastholde spillere. Man ved, hvad man køber, når man køber noget—det, man køber, er så bare ret dyrt, og der skal købes meget af det. Den vigtigste fastholdelsesmekanisme er nok de sociale bånd, der knyttes mellem spillere.

Mekanismer til spillerfastholdelse (spilmekaniske greb):

Clash of Clans er et spil, som man i høj grad er tvunget til at spille, som det passer spillet og ikke en selv. På mit nuværende niveau kan jeg angribe andre spillere cirka hver 16. minut. Samtidigt er det vigtigt, at jeg hele tiden er i gang med at opgradere eller udbygge min base, hvilket betyder,  at jeg nærmest er nødt til at tillade notifikationer fra spillet på min telefon, hvis jeg skal optimere mine resultater.

Clash of Clans er et spil, som jeg (på mit nuværende niveau) kun kan spille i et par minutter ad gangen, men er tvunget til at spille mange gange i timen, hvis jeg vil gøre det godt. Derfor er prisen, man betaler for det her ”gratis spil” ikke så meget det, man betaler med dankortet, som det er det, at man tænker på det nærmest konstant i løbet af dagen.

Det er derudover særligt vigtigt at spille, når man vågner, så man kan sætte sine virtuelle håndværkere i sving (hvis man altså ikke har været oppe i løbet af natten for at svinge den virtuelle pisk). For mig at se er det slet ikke prisen værd—så sjovt et spil er det nemlig slet ikke.

Sociale komponenter

De fleste spillere spiller højst sandsynligt Clash of Clans uden synderlig kontakt med andre mennesker, der er dog et stort fællesskab omkring spillet. Der er influencere, der giver gode råd til strategi og taktik på YouTube, en esports-scene hvor man kan se verdens bedste hold spille mod hinanden i store turneringer—og hvis man kan lokke sine venner til også at spille, så er det jo altid hyggeligt at have noget sammen.

Anden relevant viden

Clash of Clans er et af flere Clash-spil. Supercell udgav også Clash Royale i 2016, der ligesom Clash of Clans har været en gigantisk succes. Spillet nåede at tjene en mia. dollars på mindre end et år.

Fakta om Clash of Clans

Udgiver: Supercell
Udvikler: Supercell
Udgivelsesår: 2012
Platform: Android, iOS
Betalingsform: Gratis at downloade, mulighed for køb i appen.
Spiltype: Online multiplayer strategispil, hvor man spiller med og mod andre
Aldersmærkning: 9+
Forventet tidsforbrug: Et par minutter ad gangen fordelt over alle døgnets 24 timer (hvis man vil optimere sit spil).
Lignende titler:
Clash of Clans’ store succes har medført et hav af kloner. Hvis man godt kan lide strategispil og basebygning, kan man med fordel overveje titler, der ikke på samme måde er pay-to-win. Det kan f.eks. Civilization-serien eller spil i Tower Defense-genren, som f.eks. Kingdom Rush.