Fall Guys
Hovedforfatter: Pawel Grabarczyk, spilforsker og spilskribent
Medforfatter og oversættelse: Rune Kristian Lundedal Nielsen, spilforsker og skribent
Seneste opdatering: 21. februar 2023
Fakta om Fall Guys
Udvikler: Mediatonic
Udgiver: Epic Games
Platforme: PS4, PS5, Xbox One, Xbox Series X/S. Nintendo Switch, Windows PC
Betalingsform: Freemium
Spilgenre: Online multiplayer battle royale platformsspil
Aldersmærkning: PEGI 3
Beskrivelse
Fall Guys er et online multiplayer action spil, hvor 60 spillere konkurrerer mod hinanden på en række forhindringsbaner. Den sidste spiller, der overlever, vinder kampen og på den måde kan man sige, at det er en slags battle royale-spil a la Fortnite. Banerne er typisk udformet som forhindringsbaner, hvor det gælder om at komme i mål, men der er også baner, der er udformet som arenaer.
Spillet tillader ikke, at spillerne direkte kæmper med hinanden, men det er muligt (og ret almindeligt), at spillere skubber til hinanden og på andre måder forsøger at “spænde ben” for hinanden. Spillets æstetik er meget tegneserieagtig. Karaktererne, der minder om Jelly Beans-slik, er ligesom banerne stærkt stiliserede, farverige og tegneserieagtige.
Spilverdenen minder om et fiktivt tv-program i stil med Wipeout eller Takeshi’s Castle, hvor deltagere skal løbe spidsrod imellem forskellige forhindringer.
Derfor skal du læse denne guide til Fall Guys
Fall Guys er et ekstremt populært gratis spil til konsoller og PC, særligt blandt unge brugere. Når spil er gratis, kan det ofte betyde, at udviklerne finder ”kreative” og ret grådige måder at tjene penge på deres brugere, men Fall Guys er et godt eksempel på en balanceret tilgang. Læs her hvorfor.
Baggrund
Den originale udgave af spillet, der udkom i 2020, blev solgt i 10 millioner eksemplarer på Steam og i 7 millioner eksemplarer på PlayStation Network. Efter at spillet skiftede forretningsmodel til freemium i juni 2022, og derefter udkom på bl.a. Xbox One og Nintendo Switch voksede spillets spillerbase til 50 millioner spillere.
Spillet bruger adskillelige virtuelle valutaer og progressionssystemer. Det kan umiddelbart være svært at gennemskue, hvordan disse systemer hænger sammen, og om de kan være problematiske.
Hvad bruger man penge på:
I 2020 da Fall Guys udkom for første gang var forretningsmodellen boxed content, (hvor man kun betaler én gang), men i dag er spillet gratis at spille.
Hele spillet er som udgangspunkt tilgængeligt, uden at man skal frem med sit kreditkort – og der er derfor hverken begrænsninger på f.eks. game modes eller figurer.
Spillere kan samle seks ressourcer: Fire valutaer, experience points (kaldet ”fame” i Fall Guys) og et system, der minder om experience points, men som kun er tilgængeligt under særlige begivenheder. En af disse ressourcer – en valuta kaldet ”show-bucks” er en premium valuta, der kan købes for rigtige penge. De sidste tre typer valuta (kudos, crowns and shards) kan ikke købes direkte for rigtige penge. ”Show-bucks”, den eneste valuta, der kan købes for penge, kan på nuværende købes i de følgende pakker:
1000 show-bucks for 48 DKK
2800 show-bucks for 121 DKK (12% besparelse)
5000 show-bucks for 194 DKK (25% besparelse)
13500 show-bucks for 486 DKK (35% besparelse)
Show-bucks
Billedtekst: Show-bucks kan købes i Fall Guys’ virtuelle shop med mængderabat. Priser fra d. 10.11.2022. Kilde: Screenshot fra spillet Fall Guys, udgivet af Epic Games
Som det fremgår ovenfor, er de dyreste pakker også dem med den største procentvise besparelse, hvilket skaber et incitament til at købe den største pakke. Prisen på den store pakke show-bucks er sammenlignelig med prisen på spil, der bliver solgt til fuld pris som boxed content.
Spillets butik tilbyder adskillige typer af køb, som kan deles ind i de følgende grupper:
1. Køb foretaget med rigtige penge.
Som nævnt ovenfor kan spilleren købe show-bucks i pakker. Derudover kan spilleren bruge rigtige penge på at købe kosmetiske genstande (typisk skins) som bliver tilbudt til en fast pris, der inkluderer en lille mængde show-bucks (typisk under 600).
2. Køb foretaget med show-bucks.
A. Skins og andre kosmetiske elementer (så som navneskilte og emotes). Prisen svinger mellem 100 og 1800 show-bucks, så prisen i rigtige penge er afhængig af, hvad man har betalt for sine show-bucks.
B. Season Pass-opgraderingen. Dette køb opgraderer spillerens season pass til et premium season pass. Opgraderingen koster 950 show-bucks og indeholder 50 elementer, der kan unlockes ved at spille spillet. Spillere, der ikke gider bruge tid på at grinde sig igennem deres season pass, kan betale for at springe trin over. Man kan springe 1, 6, 12 eller 30 trin (ud af 200) over. Prisen for at springe trin over er henholdsvis 100, 500, 1000 og 2000 show-bucks.
3. Køb foretaget med valutaen kudos.
En afdeling af spillets butik indeholder kosmetiske genstande, der kan købes med valutaen kudos. Disse tilhører samme kategorier som dem, der kan købes med show-bucks, men har anderledes designs. Der er ingen objekter, som kan købes for både show-bucks og kudos. Det er heller ikke muligt at veksle den ene valuta til en anden.
Det vigtige er, at alle køb i spillet er transparente for spilleren – både indholdet og prisen bliver oplyst, og indholdet bliver ikke randomiseret i forbindelse med et køb (i modsætning til f.eks. lootboxes). Som i rigtige butikker er der skiftende varer på hylderne, og spilleren kan ikke vide, hvornår eller om en given vare bliver tilgængelig igen. I butikken er der en timer, der viser, hvor længe en given vare et tilgængelig (typisk ikke længere end to uger). Fremtidige tilbud annonceres ikke i spillet (eller uden for spillet), og det gør det svært at planlægge sine køb og tilskynder til impulskøb.
Kosmetiske genstande
Billedtekst: Kosmetiske tilstande, kan tilkøbes i spillets butik. Timeren angiver hvor længe tilbuddet er tilgængeligt. Kilde: Screenshot fra spillet Fall Guys, udgivet af Epic Games
Bundt
Billedtekst: Kosmetiske genstande og show-bucks kan købes i et bundt. Timeren angiver, hvornår tilbuddet forsvinder. Kilde: Screenshot fra spillet Fall Guys, udgivet af Epic Games
Køb med kudos
Billedtekst: I denne butik kan “kudos” bruges til at købe kosmetiske genstande. Timeren angiver, hvor længe man har, før tilbuddet forsvinder. Kilde: Screenshot fra spillet Fall Guys, udgivet af Epic Games
Progressionssystemer
Fall Guys tilbyder fire progressionssystemer, der lader spilleren låse op for forskellige præmier, mens man spiller. Tre af disse systemer åbner løbende op for præmier, som man på forhånd kan få et overblik over, mens det fjerde system tillader spilleren at optjene en valuta (kudos), som kan bruges til at købe valgfri præmier. Man kan kun opnå progression og åbne for præmierne ved at lægge masser af tid i spillet (grinde).
Det primære progressionssystem er et Season pass (på dansk: et sæsonkort) som lader spilleren låse op for en række præmier hen over en sæson. En sæson varer normalt tre måneder. Season pass-systemet er det progressionssystem, der er mest fokus på i Fall Guys.
Alle spillere har adgang til et grundlæggende season pass med en række trin, som giver adgang til præmier. Man kan derudover tilkøbe adgang til et premium sæsonkort, der udvider det grundlæggende sæsonkort betydeligt. Ved at låse op for alle trin i season pass tjener spilleren små summer af spillets forskellige valutaer, som faktisk er nok til at købe næste sæsons kort. Man behøver altså kun at købe et season pass for rigtige penge én gang, hvis man er sparsommelig og er villig til at spille sig til trinene i season passet.
Season Pass
Billedtekst: Sæsonkortets progressionssystem. De præmier, der er markeret med ”free”, er en del af det gratis sæsonkort uden merbetaling. Kilde: Screenshot fra spillet Fall Guys, udgivet af Epic Games
“Crown rank”
Fall Guys tilbyder endnu et progressionssystem kaldet ”Crown Rank” som tilbyder et særskilt sæt præmier, som ikke fås i de andre systemer. Alle disse præmier er kosmetiske og man kan ikke betale for at opnå dem.
“Event pass”
Fall Guys tilbyder også kortere events, som typisk varer under en uge. Spilleren vinder præmier ved at samle objekter i spillet og ved at klare udfordringer. Man kan ikke betale for at opnå præmierne.
Crown Rank
Billedtekst: Crown rank progressionssystemet med forskellige kosmetiske genstande. Kilde: Screenshot fra spillet Fall Guys, udgivet af Epic Games
Psykologiske aspekter ved spillet
Sunk cost fallacy
Selvom spillet indeholder en række progressionssystemer, er der ingen tilfældige eller gambling-agtige belønninger som lootboxes, og der er derfor heller ikke muligt at blive fanget i en negativ spiral af at skulle bruge flere penge i forsøget på at retfærdiggøre de penge, der allerede er blevet brugt.
Grinding
Som kan ses tidligere i denne artikel, opfordrer spillet spilleren til at grinde for at opnå præmier. Bliver grinding for meget, tillader spillet at man kan købe sig til hurtigere progression i minimum ét system i spillet.
Spænding og fear of missing out (FOMO)
Spillets events og salgsfremstød i butikken er kortvarige og kan skabe en frygt for at gå glip af noget (FOMO), hvis ikke man slår til, når tilbuddet kommer. Det er ikke muligt at vide, hvornår specifikke varer kommer tilbage i butikken (hvis nogensinde).
Kunstig kompleksitet
Som det fremgår af denne guide, er der flere forskellige og komplekse progressionssystemer i Fall Guys. Det kan være forvirrende at finde ud af hvilke systemer, der knytter sig til rigtige penge, og hvilke der ikke er. Hovedårsagen til den mulige forvirring er antallet af systemer og valutaer (fire valutaer og to experience systemer), som minder meget om de ofte grove systemer, man ser i andre gratis spil. Spillet gør dog et godt stykke arbejde ud af at adskille køb foretaget med rigtige penge fra køb i spillet. Samspillet mellem de forskellige ressourcer er nuanceret og burde ikke føre til overdrevet forbrug.
Sociale komponenter
Fall Guys er et meget socialt spil og derfor spiller de kosmetiske genstande også en stor rolle. Spillet er relativt kaotisk i sit gameplay, og derfor er det ekstra rart for spillere at kunne skille sig ud fra mængden med unikke skins. Som i mange andre spil, hvor skins spiller en vigtig rolle i kulturen omkring spillet, kan såkaldt ”default-shaming” (udskamning af spillere som ikke har nogen skins) finde sted. Det er vigtigt at pointere, at nye spillere ret hurtigt kan spille sig til en lille mængde skins.
Personlig avatar
Billedtekst: Fra hovedmenuen i Fall Guys. Som man kan se, er spillerens avatar og dens skins et prominent element. Kilde: Screenshot fra spillet Fall Guys, udgivet af Epic Games
Hvor aggressivt monetariserer spillet?
Fall Guys benytter sig ikke af grove monetariseringsstrategier, og børn og voksne kan få fuld adgang til spillet uden betaling. Hvis man køber sæsonkortet, kan man spille sig til spillets forskellige valutaer uden merbetaling. Hvis man er sparsommelig, kan man endda købe kort til den efterfølgende sæson med de ressourcer, man opnår i forbindelse med den igangværende sæson. Der er dog mulighed for at blive fristet i spillets butik som indeholder en lang række skins. Man bør derfor tage almindelige forholdsregler i forhold til kreditkortoplysninger.
Bør jeg være bekymret?
Af et gratis spil at være, er Fall Guys ikke et spil, der bør vække bekymring. Der er hverken tilfældige belønningsmekanismer, krav om køb for at følge med eller overdreven uigennemsigtighed i forretningsmodellen. Vi er derfor i den grønne ende af bekymringsskalaen.