EA SPORTS FC 25
Hovedforfatter: Rune Kristian Lundedal Nielsen, cand.psych, cand.IT, ph.d., lektor.
Første udgivelsesdato: 10. oktober 2024
Seneste opdatering: 10. oktober 2024
Note: Om EA SPORTS FC 25 og FIFA
EA SPORTS FC 25 (FC 25) er seneste skud på en serie af spil, der tidligere var kendt som FIFA-serien. Af juridiske årsager har EA, der står bag serien, ikke længere mulighed for at bruge FIFA som en del af titlen.
Derfor bør du læse denne guide
FC 25 leverer det samme gode fodboldspil, som vi er vant til. Der er ikke noget nævneværdigt nyt under solen i forhold til FIFA 23 eller FC 24, og jeg tror, at dette års udgave bliver lige så elsket og hadet som tidligere titler. Der er stadigvæk fuld fokus på samlekortdelen, Ultimate Team, som mange spillere finder for grådigt, men som andre spillere kaster millioner efter. Min forudsigelse er derfor, at spillet igen i år kommer til at indbringe milliarder til spillets udgiver EA/Electronic Arts og vil give grå hår til forældre, lovgivere, og de spillere, der kommer til at bruge flere penge på FC 25, end de egentlig ville.
Derfor har vi valgt at kigge på denne titel
FC-serien er et af verdens mest elskede og hadede computerspil, og FC 25 er dette års skud på stammen. Der er som i tidligere år en del nye features i spillet, men de nye features virker ikke nær så banebrydende, som der bliver lagt op til i spillets markedsføring.
Der er igen i år tale om den samme gamle dans, som fans af spillet kender og forventer: Nogle ting bliver bedre, eller i hvert fald anderledes, andre bliver dårligere. FC er i sin nyeste udgave stadigvæk et rigtigt godt spil men med en del fejl og mangler, hvilket jo nærmest er imponerende set i lyset af, at det grundlæggende spil har årtier på bagen. Der er dog stadigvæk fuldt fokus på, at få spillere til at bruge deres sparepenge i Ultimate Team-delen af spillet, selv efter der er betalt fuld pris for selve spillet. Det er god forretning for EA, men det bryder med mange af de uskrevne regler, som spillere forventer af andre spil.
Skala for bekymring
Vi er bekymrede for EA SPORTS FC 25
FC 25 har lige som de sidste mange års udgivelser fuldt fokus på Ultimate Team-delen af spillet, som også er der, hvor man har mulighed for at bruge rigtig mange penge på virtuelle fodboldkort. De virtuelle fodboldkort er altafgørende, når man tørner ud på den digitale grønsvær i kampen mod andre FC-spillere fra hele verden. Jeg har førstehåndsviden om spillere, der har brugt hundredetusindevis af kroner på kortpakker i spillet. Det siger noget om spillets forretningsmodel, at der stadigvæk er ting at købe, når man allerede har brugt de første 100.000 kroner.
Forskning fra IT-Universitetet i København har ikke kunnet finde en sammenhæng mellem dårlig mental trivsel og selvrapporteret forbrug af lootboxes i spil som FC 25 (FC 25s pakker med samlekort er en form for lootbox). Det virker altså usandsynligt, at køb af lootboxes er direkte psykologisk skadeligt i sig selv, ud over fortrydelsen over at have brugt for mange penge – alt for mange penge. Der er dog en bekymrende sammenhæng mellem forbrug af lootboxes (og for den sags skyld også fysiske samlekort som Pokémon-kort) og symptomer på ludomani.
Generel beskrivelse
FC 25 er stort set samme spil som FC 24, dvs. klodens største digitale fodboldspil. Der er tilføjet et nyt game mode kaldet 5v5 Rush, som erstatter det tidligere Volta. I Rush styrer man ikke et helt fodboldhold med 11 spillere, men bare en enkelt spiller i en kamp, hvor der kun er fem spillere på hvert hold. Derudover har spillets karrieredel fået nogle opdateringer, som fans af den game mode har ventet på.
I FC 25 kan man spille fodbold i elleve forskellige game modes, som igen kan spilles i et utal af under-udgaver. For eksempel kan man i FC Ultimate Team (et ud af de elleve overordnede game modes) vælge mellem seks forskellige andre game modes. Et af disse game modes er ’Friendlies’ som kan spilles med ni forskellige ’house rules’, der fundamentalt ændre spillet. Et eksempel er ’mystery ball’, hvor bolden giver forskellige fordele til det angribende hold, det kan bl.a være at kunne løbe hurtigere eller skyde bedre.
Hvad bruger man penge på:
I Ultimate Team-delen af FC 25 prøver man at samle det bedst mulige hold af kendte fodboldspillere. Man kan få nye spillere på et hav af måder, men de mest almindelige er at ved at åbne pakker med tilfældige spillerkort i (en virtuel udgave af de velkendte fodboldkort). Man kan enten spille sig til pakkerne eller købe sig til dem. Det er helt klart hurtigst bare at købe kortene, fordi det ville kræve en indsats på linje med at fuldtidsjob, hvis man skulle spille sig til sit drømmehold. For de fleste voksne mennesker vil det ironisk nok være lettere at samle et drømmehold ved at gå arbejde og så bruge sin løn på kortpakker i stedet for at spille spillet. FC 25 tilbyder også forskellige opgaver, man kan løse for at forbedre sine spillerkort i de såkaldte ’evolutions’, men mange af dem kræver ekstra betaling eller sindssygt meget repetitivt arbejde (grinding). Det er en skam at man skal betale ekstra for at få adgang til flere evolutions, for det er en ret genial spilmekanik, som minder lidt om noget, vi allerede kender fra mange rollespil.
For mig er det også frustrerende, at jeg helst gerne vil spille online imod andre spillere, men da det samtidigt virker til at være meget mere indbringende i spillets virtuelle valuta at spille mod computeren, så er det det, jeg ender med at gøre.
Spillets premium currency hedder FC Points, som kan købes i forskellige mængder. 100 FC Point koster 8 kr., 18.500 FC Point koster 1.119 kr.
Hvor aggressivt monetariserer spillet
FC 25 monetariserer ret aggressivt. Ikke nok med at spillet skal købes for fuld pris, så er det virkelig svært ikke at bruge penge inde i spillet. Hvis man gerne vil dyrke spillet som en seriøs form for sport, er man nødt til at bruge rigtig mange penge for ikke at blive kørt over af spillere med meget stærke hold.
Mekanismer til spillerfastholdelse (psykologiske greb):
Tidligere udgaver af spillet er blevet kritiseret af eksperter for at være ”børnekasinoer”, fordi man i Ultimate Team-delen kan investere penge i at åbne virtuelle pakker, som kan indeholde spillerkort, der svinger i værdi fra et par hundrede coins (spillets valuta) til mange millioner af coins, hvilket i ”rigtige penge” svarer til mange, mange tusinde kroner.
Spillet er ikke klassificeret som et gevinstgivende spil (altså gambling), fordi det ikke er muligt (inden for spillets regler) at omsætte gevinster til rede penge. Kritikere peger dog på, at spillerkort (gevinsten) har utrolig stor psykologisk værdi og indflydelse på spillerens muligheder for at vinde kampe. Det kan derfor udvikle sig til en slags virtuelt våbenkapløb, hvor man føler sig tvunget til at bruge penge for at kunne være med.
I spillet bruger man aldrig rigtige penge direkte men i stedet på to slags spilvalutaer: Coins eller FC Points. Disse valutaer er med til at sløre billedet af, hvor mange rigtige penge, man bruger.
På overfladen oplyses spilleren om sandsynligheden for at få gode kort i de forskellige pakker. Men de oplyste sandsynligheder (for eksempel ”under 10 %”) er tilpas vage til at være meningsløse. I kroner og ører er forskellen mellem en sandsynlighed på for eksempel 10% og 1% meget stor.
Gambler’s fallacy
En spiller, der har haft dårligt ’pack luck’—altså held med at åbne pakker—kan komme til at tro at heldet nødvendigvis må vende og at det bare gælder om at holde ud (bruge flere penge). Læs mere om Gambler’s Fallacy her.
Sunk cost fallacy
Når en spiller har brugt en del penge uden at få gevinst, står personen over for et valg: At stoppe og erkende at have mistet sine penge eller at fortsætte i håbet om at opnå den ønskede gevinst og dermed at have retfærdiggjort sit forbrug. Læs mere om Sunk Cost Fallacy her.
Near misses
Hvis man får et godt kort i en pakke, bliver det gradvist afsløret, hvilket kort der er tale om, ved at man først får informationer om hvilken liga, nationalitet og hold spilleren kommer fra. Man får typisk lige lov til at tro og håbe på at det er et rigtig godt kort, før man opdager, at det er det ikke.
Losses disguised as wins
Nogle gange kan det være svært at vurdere, om man overordnet har vundet eller tabt efter at have åbnet mange pakker. Pakker indeholder en del ting, som har varierende værdi på spillets interne markedet, og man får ikke umiddelbar feedback om, at man faktisk ikke har fået sin investering igen. For mig at se virker det som om, man i FC-spillene får cirka halvdelen af sin investerede værdi igen. Hvis jeg har ret, så er der tale om en lavere tilbagebetalingsrate end enarmede tyveknægte.
Illusion of control
Når man i spil som lotto frit kan vælge, hvilke tal man vil spille på, får mange spillere en falsk oplevelse af at have indflydelse på eget held. Det er selvfølgelig en illusion og en tankefælde. Det samme gør sig nok gældende i FC 25, hvor spilleren selv kan vælge mellem forskellige pakker og tidspunkter at åbne dem på. Dette fører til tro—eller overtro—på, hvornår det bedst kan betale sig at åbne pakker. Da vi ikke har adgang til den algoritme, der sørger for randomiseringen af pakkernes indhold, kan vi ikke vide, om spillere rent faktisk har regnet den ud, eller om de bare er overtroiske.
Chasing
I gambling, så vel som mange andre af livets arenaer, gælder det, at mennesker har en tendens til at forsøge at vinde det tabte igen. Hvis man har en oplevelse af at have været meget uheldig, kan det være tillokkende at prøve at vinde det tabte igen. Problemet er selvfølgelig, at den underliggende algoritme måske bare er designet til at udbetale meget få gevinster, hvorfor det hurtigt kan blive meget dyrt at jagte sine tab.
Alle disse bias findes også i den virkelige verden og er altså ikke unaturlige. Forskellen her er selvfølgeligt, at FC 25, i modsætning til en svampetur eller fisketur, er et designet og kommercielt produkt. Spillet giver mulighed for dynamisk at ændre den algoritme, der bestemmer, hvad der er i pakkerne. Det gør man formentligt for at maksimere indtjening, og det ville være ulovligt at gøre på enarmede tyveknægte og andre pengespil. Fordi FC 25 ikke er klassificeret som gambling, er det dog ikke ulovligt her. Det efterlader mig med en dårlig smag i munden.
Mekanismer til spillerfastholdelse (spilmekaniske greb):
EA Sport FC 25 er virkelig godt skruet sammen. Spilleren har flere muligheder end nogensinde før for at sammensætte sit drømmehold. Ved at klare forskellige opgaver kan man låse op for nye spillere, udvikle de spillere man allerede har, låse op for et season-pass, kvalificere sig til turneringer, rykke op eller ned i divisioner og selvfølgelig få adgang til flere lootboxes.
Jeg føler mig nærmest tvunget til at sidde og løse opgaver som for eksempel Squad Building Challenges (enormt komplicerede hovedbrudsspil med spiller-kort, der intet har med selve det at spille fodbold at gøre), selv om jeg keder mig enormt, fordi det virker som en bedre måde at få nye spillere på end at spille kampe. Samtidigt føler jeg mig halvdum, når jeg gør det, fordi det selvfølgelig bedre ville kunne betale sig at finde pengepungen frem og købe sig til nye spillere. Man skal ikke have en særlig høj timeløn, for at det bedre kan betale sig at tage på arbejde og så købe spillere end at sidde og løse opgaver, som man hader.
Man kan selvfølgelig også udfordre sig selv til at se, hvor langt man kan komme uden at bruge penge. Det er måske i virkeligheden den bedste måde at spille spillet på, for du kommer ikke til at få drømmeholdet alligevel—det ville kræve en fuldstændigt absurd investering i tid og penge.
For spilleren med begrænset tid virker det vanvittigt, at der er så mange ting man kan i FC 25, og at der er så kort tid til at nå at gøre dem på.
For en person, der ikke har andet end tid og som elsker fodbold, er det selvfølgelig en gave.
Sociale komponenter
Diablo IV er et spil, der egner sig rigtig godt til coop både i sofaen og over internettet. Spillet belønner spillere, der spiller sammen med andre, forsiden af den medalje er selvfølgelig, at der er mulighed for at få nye venner og knytte tættere bånd til de venner, man allerede har. Bagsiden er selvfølgeligt, at man kan føle sig tvunget til at spille for at opfylde sociale forpligtelser.
Fakta om EA SPORTS FC 25
Udgiver: EA Sports
Udvikler: EA Vancouver, EA Romania
Udgivelsesår: 2024
Platform: Nintendo Switch, PS 4, PS 5, Xbox One, Xbox Series S/X, Windows
Betalingsform: Først fuld pris, dernæst free-to-play
Spiltype: Sportsspil, simulation
Aldersmærkning: PEGI 3 år
Forventet tidsforbrug: En kamp tager cirka 20 minutter, men man er nødt til at spille en vanvittig mængde af kampe, hvis man vil optimere sine ugentlige præmier
Lignende titler: NBA2K-serien, Madden NFL-serien, NHL-serien og MLB the Show-serien