Hearthstone

Hovedforfatter: Rune Kristian Lundedal Nielsen, Ph.d., Associate Professor, IT-Universitetet i København

Første udgivelsesdato: 1. september 2022
Seneste opdatering: 1. september 2022

Fakta om Hearthstone

Titel: Hearthstone
Udgiver: Blizzard Entertainment (11 Marts, 2014)
Platform: iOS, Android, PC, Mac
Betalingsform: Freemium
Spiltyper: Single Player, online multiplayer, digitalt samlekortspil

Handlingsbeskrivelse

Da Hearthstone udkom i 2014 var det et samlekortspil i stil med Magic the Gathering. I denne type spil sammensætter spillerne deres eget deck, en samling af udvalgte kort, og bruger det til at spille imod andre. 

Med årene har Hearthstone dog udviklet sig til en lille spilplatform med en serie af forskellige game modes, der alle tager udgangspunkt i spillets grundlæggende mekanik, men opleves som seks forskellige spil.

Hearthstone er derfor både et strategispil og et samlespil. Spillere udbygger deres samling af kort ved at åbne pakker med tilfældige kort. Nogle kort er sjældne og meget værdifulde, andre er let tilgængelige og langt mindre værdifulde. Spillere anskaffer sig pakker med kort ved at spille spillet igen og igen (det man kalder “grinding”) eller ved at købe pakker med rigtige penge. Der bliver jævnligt udgivet nye kort, og det kræver derfor en vis investering af tid og/eller penge at vedligeholde sin samling og effektivt kunne konkurrere med andre spillere.

Derfor skal du læse denne guide

Ligesom det populære samlekort-spil Magic the Gathering, har Hearthstone vundet en central plads i gamer-hjerter over hele kloden. Men bag den flotte grafik og det elegante gameplay benytter spillet en række mekanismer — ikke mindst lootboxes, der kan komme til at koste kassen.

Læs mere her om, hvad du skal være forberedt på.

Hvorfor vi har valgt dette spil

Hearthstone bygger tematisk på det populære Warcraft-univers (også kendt fra bl.a. World of Warcraft), men den underliggende spilmekanik er hentet fra forskellige typer af kortspil.  

  • Hearthstone er en populær e-sport og der er blevet afholdt over 1.000 turneringer med en samlet præmiepulje på over 28 millioner amerikanske dollars. Kun ni andre computerspil har udbetalt flere pengepræmier (kilde). 
  • Seks måneder efter udgivelsen havde spillet tiltrukket 20 millioner spillere, og to år efter udgivelsen var det tal steget til 50 millioner spillere.
  • Otte år efter udgivelsen er spillet stadigvæk både populært og kontroversielt. I 2022 anlagde en amerikansk far således sag imod Blizzard Entertainment, efter hans datter de to foregående år havde brugt sammenlagt 300 dollars på spillets kortpakker.

Sociale komponenter

Afhængig af game modes kan spillet fungere enten som single player eller multiplayer. Man spiller ikke på hold med andre, og verbal og skriftlig kommunikationen inde i spillet er ikke muligt. Spillere kan kun kommunikere med emotes. 

Da spillet på den måde kun tillader ganske begrænset direkte kontakt med andre spillere, kan man undgå væsentlige dele af det giftige sprogbrug, som man kan finde i andre spil.

Hvad bruger man penge på?

Spillet er som udgangspunkt gratis, men med mikrotransaktioner kan man købe ekstra kortpakker, nye skins, engangsbilletter med adgang til særlige game modes og udvidelser. 

Produkternes pris ligger på iOS mellem 17 kr. og 449 kr.

Spillere kan ikke bytte og sælge in-game items (ting i spillet) med hinanden, og der opstår derfor heller ikke en udbredt problematisk sortbørshandel, selvom der selvfølgelig altid er muligt at sælge hele spilkonti med dertilhørende kortsamling.

Spilmekaniske greb

Grinding

Grinding er en tilgang til spil, hvor spilleren udfører hovedsageligt repetitive missioner for at samle flere ressourcer. I Hearthstones tilfælde f.eks. flere kort. Alt afhængig af spillet og spilleren kan grinding opleves som en behagelig, nærmest meditativ syssel eller som et af de værste designvalg i nutidige digitale spil. Læs mere om grinding her.

Lootboxes

Lootboxes er en virtuel spilpakke med tilfældigt indhold. En lootbox kan afhængig af spillet vindes ved at spille spillet eller købes for penge. Tilfældigheden i lootboxen er afgørende, fordi det forudsigelige udfald er mere spændende, end hvis præmien er givet på forhånd. Læse mere om lootboxes her.

Pay-to-win

Pay-to-win er en kontroversiel strategi for spiludviklere. Den gør det muligt at købe spilmæssige fordele med f.eks. mikrotransaktioner. Det betyder, at spillerens succes ikke nødvendigvis længere er afhængig af spillerens færdighed, men også er påvirket af spillerens pengepung. Læs mere om pay-to-win her.

Vær særligt opmærksom på

Loot boxes

Hearthstone bruger randomiserede belønningsmekanismer også kendt som loot boxes – det at betale med tid, opmærksomhed, eller penge for at få udløst en belønning, som er tilfældig. Rent grafisk kan det for eksempel udtrykkes gennem et roterende roulettehjul eller som en kasse der åbnes.

Psykologiske mekanismer

Hearthstone og dets forskellige game modes er et utroligt veldesignet spil, der gør det tilgængeligt for næsten alle: Fra korte spil, der hurtigt kan spilles for sjov, til en meget en seriøs e-sport.

Spillet er blevet kritiseret for at bruge lootboxes, der bygger på ugennemsigtige algoritmer til at uddele gevinster. Da gevinsterne ikke kan handles, bliver de anset som mindre skadelige end de klassiske samlekort, der sælges i fysiske butikker.

Spillet er ikke klassificeret som et gevinstgivende spil (altså gambling), fordi det ikke er muligt (inden for spillets regler) at omsætte gevinster til rede penge. Kritikere peger dog på, at kortene (gevinsten) har utrolig stor psykologisk værdi og indflydelse på spillerens chance for at vinde, da de bedste kort er sjældne og dermed også dyrere.

Spillets butik angiver priser i danske kroner og skjuler altså ikke de forskellige digitale varers pris ved brug af forskellige spilvalutaer. 

Spillet oplyser ikke om sandsynligheden for at få ønskede kort.

Gamblers fallacy

En spiller, der har været “uheldig”, kan komme til at tro, at heldet nødvendigvis må vende og at det bare gælder om at holde ud (og bruge flere penge).

Sunk cost fallacy

Når en spiller har brugt en del penge uden at opnå gevinst, står personen over for et valg: at stoppe og erkende at have mistet sine penge, eller at fortsætte i håb om at opnå den ønskede gevinst og dermed at have retfærdiggjort sit forbrug.

Near misses

Når en spiller åbner pakker er der lyde, lys og grafikker, som indikerer, om der er gevinst eller ej. I Hearthstone handler det typisk om, hvor sjældent et kort er. Alle gode kort er sjældne, men ikke alle sjældne kort er gode. At vinde et sjældent men dårligt kort, er lidt lige som at være et enkelt juletræ fra at vinde den helt stor gevinst på sin skrabejulekalender. Man er så tæt på at vinde, at man er motiveret til at prøve igen.

Losses disguised as wins

Nogle gange kan det være svært at vurdere, om man reelt set har vundet eller tabt efter at have åbnet mange pakker.  

Chasing

I gambling, såvel som mange andre af livets arenaer, gælder det, at mennesker har en tendens til at forsøge at vinde det tabte igen. Hvis man har en oplevelse af at have været meget uheldig, kan det være tillokkende at prøve at vinde det tabte igen. Problemet er selvfølgelig at den underliggende algoritme måske bare er designet til at udbetale meget få gevinster, hvorfor det hurtigt kan blive meget dyrt at jagte sine tab.

Alle disse bias findes også i den virkelige verden og er altså ikke unaturlige. Forskellen her er selvfølgeligt at Hearthstone i modsætning til en fisketur er et designet og kommercielt produkt.

Er der grund til bekymring?

Hearthstone kan med sin grafiske stil, der er nærmest nuttet og lidt tegneserie-agtig virke tillokkende for alle aldersgrupper, men man skal ikke lade den nuttede overflade snyde alt for meget: Hearthstone er nemlig en super veldesignet pengemaskine, der med sjove lyde, flotte grafikker og tilfældige lækre belønninger kan være et utrolig vanedannende bekendtskab, der kan koste tid og en anseelig sum penge.

Hearthstone kan sagtens spilles afslappet, men skal man først bevæge sig ind og konkurrere med andre spillere, skal man forvente mange, mange timers grinding og/eller gang i kreditkortet for at kunne være en del af det virtuelle våbenkapløb.

Vi kan derfor være bekymrede for spillere, der vil konkurrere i spillets multiplayer arena uden at være forberedt på de potentielle fælder. 

 

 

Godt at vide om spillet – monetisering

Der er game modes, der ikke monetiserer særligt aggressivt. Et eksempel er “Battlegrounds”, hvor der hverken er lootboxes eller grinding. Hearthstone derimod monetiserer moderat aggressivt, da man køber sig til fordele i konkurrence med andre spillere, de hyppige udvidelser, og at lootboxes er uundgåelige.

Godt at vide om spillet – slang

Meta – ”The meta” er den eller de strategier og taktikker, der er bredt anset for at være de bedste lige nu. Man skal generelt have en god forståelse af den nuværende ”meta” for at kunne klare sig godt.

Mulligan – Mulligan-fasen er den første fase i Hearthstone hvor spiller for tildelt kort og skal vælge, om de vil beholde dem eller trække nye.

NerfNerfing referer til den proces, hvor udviklerene reducerer et korts egenskaber for at skabe balance i spillet. Det er ikke unormalt at kort får ændret værdier for liv og angrebsstyrke en gang i mellem.

OP – Forkortelse for ”overpowered,” det beskriver kort som anses for at være særdeles stærke (og som måske derfor skal ”nerfes” lidt).

RNG – Akronym for ”random number generator”, altså en tilfældighedsgenerator. Mange aspekter af Hearthstone styres af tilfældigheder, lige som spil der bruger terninger eller kortbunker der er blandede.

Roping – Hearthstone er et turbaseret spil, og den tid en spiller har til rådighed repræsenteres af et brændende reb. Spillere, der gerne vil provokere eller irritere sin modstander, kan vente med at tage sin tur, indtil rebet er brændt helt ned. Det kaldes “roping”