Mighty Doom
Hovedforfatter: Thomas Vigild, spilskribent
Første udgivelsesdato: 10. august 2023
Seneste opdatering: 24. oktober 2024
Derfor skal du læse denne guide
Doom-serien har i 30 år været et legendarisk fikspunkt for computerspillere, hvor det særligt har været kendt for dæmoner, drab og lyden af en motorsav, der sørger for selvsamme drab på dæmoner.
Nu har udviklere forsøgt at flytte dæmondrabene over til et ”top-down” mobilformat, der er både er nuttet OG blodigt. Og med en masse forsøg på at score dine penge.
Det kan godt bekymre. Læs her hvorfor.
Notits fra redaktøren
Denne guide blev oprindeligt skrevet august 2023, hvor Mighty Doom stadig var mulig at downloade og spille. Det viste sig dog med tiden, at titlen ikke blev så stort et hit, som udgiveren havde forventet og derfor blev det i maj måned 2024 annonceret, at spillet ville lukke. Spillet kan nu ikke længere downloades og spilles.
Intro
I ‘Mighty Doom’ skal man redde Jorden fra uendelige horder af dæmonisk afskum ved at skyde, slå, bombe og tæske sig til sejren. Undervejs opgraderer man sin helts egenskaber med stærkere våben, flere helbredspoint og højere hastighed. Spillet er et overraskende spin-off fra den nærmest legendariske serie ‘Doom’, der siden 1993 har været et fikspunkt indenfor genren af First Person Shooter-spil (FPS) til konsol og PC.
‘Mighty Doom’ går en anden vej og efter en anden målgruppe, da det er en “Top Down Shooter”, hvor alt ses ovenfra i fugleperspektiv. Samtidig er den grafiske stil mindre mørk og dyster og langt mere nuttet og tegneserieagtig. Spillet er derudover let at gå til og skræddersyet til kortvarige spilsessions på farten.
Trods den mere tegneserieagtige stil, så er det dog rigelig voldeligt, når dæmoner bliver flået fra hinanden i mellemsekvenser, der svælger i blod.
Generel beskrivelse
‘Mighty Doom’ er et rendyrket mobilspil, hvor alt er designet til at blive spillet med kun én finger på skærmen. Spillets baner ses fra oven, og spilleren styrer helten fra bunden til toppen af banen alene ved at rykke fingeren rundt på skærmen. Helten skyder automatisk og konstant efter den nærmeste fjende, og ved at opgradere sine våben kan disse skud blive hurtigere, give mere skade, springe mellem fjender eller dække et større område af skærmen
Samtidig skyder fjenderne tilbage mod helten, så skærmen er ofte fyldt med projektiler, fjender og forhindringer overalt. På den vis minder det om et actionspil i den såkaldte ”Bullet Hell”-genre, hvor det gælder om at undgå en konstant sværm af projektiler på skærmen.
Efter et par baner kan man opgradere sin helts egenskaber og våben, omend det virker bevidst uoverskueligt at vælge, og alle opgraderingerne føles ofte minimale. Af og til skal man kæmpe mod en “Boss”, som er en af de ikoniske fjender fra de oprindelige ‘Doom’-spil, men ellers handler det hele tiden om at bevæge sig hurtigt over skærmen, dræbe flere dæmoner og opgradere sin helt.
Hvad bruger man penge på:
Generelt kan spillet spilles helt uden at bruge penge, men til gengæld koster det spillerens tid, da der kan optjenes virtuel valuta til spillets butik ved at kigge på reklamer. Der er ikke afbrydelser med påtvungne reklamer som for eksempel i ‘Subway Surfers’, så man vælger selv, hvornår man vil se reklamerne. Disse reklamer giver enten Crates eller Coins (se herunder).
Spillet har tre primære valutaer: Crystals, Coins og Energy
Crystals er spillets primære valuta. Den kan bruges til at købe genstande, Coins og Crates , der er bokse med tilfældigt udstyr i. Disse bokse bygger helt åbenlyst på Lootbox-mekanismen, da man som spiller kun ved, at man køber f.eks. en normal og en sjældent genstand, men ikke hvilke og heller ikke procentchancerne for at få noget, som man reelt mangler.
Coins kan bruges til at købe nye Slayers (helte-figurer), Gear (udstyr) eller Masteries (bedre evner).
Energy skal bruges hver eneste gang, man skal starte et nyt spil. Selvom det bliver fyldt automatisk op over tid, så kan det tilkøbes, så man kan spille mere i løbet af en dag.
For virkelige penge kan der købes Slayers, som giver både nyt udseende (skin) og nye evner til ens helt.
Mekanismer til spillerfastholdelse
Tidsbegrænsede tilbud
For at fastholde interessen hos spilleren er der hver eneste dag tidsbegrænsede tilbud og rabatter i spillets butik, som f.eks. pakkeløsninger med Coins, Crystals og Energy, der kan bruges til at spille videre, når man dør i en bane. Af og til kan man også købe et “Battle Pass”, som giver adgang til endnu flere præmier og tilkøb, omend effekten af disse umiddelbart virker begrænset.
Daglige missioner
Hvis spilleren loyalt logger ind og spiller hver dag, vanker der altid små gevinster, men der følger også større daglige missioner, som skifter hver dag i sværhedsgrad og antal.
Let i starten, svært i midten
Sværhedsgraden synes at svinge markant i løbet af spillet, og i visse baner føler man sig aldrig helt god nok. I de første baner blæser man hurtigt igennem, hvilket gør, at man føler sig usandsynlig god til spillet, men efter et par timer venter svære baner fyldt med fjender, som kræver, at man enten bruger flere penge eller mere tid på at opgradere sin helt. Dette design virker helt intentionelt, da det dels fastholder spilleren, fordi man føler sig så tæt på at være god nok, dels frustrerer, da man aldrig bliver god nok.
Spilmekaniske greb
Snack-størrelse baner = samlet øget spiltid
Alle banerne i spillet er korte og hektiske, men meget overskuelige, da de oftest kan overvindes på under 60 sekunder. Det gør, at man hele tiden føler, at man godt lige kan klare en bane til, hvilket i sidste ende gør, at man bruger mere tid på spillet, end man umiddelbart lægger mærke til.
En finger til alt
Ved kun at skulle bruge en finger til at styre spillet, er det perfekt egnet til at spille under transport f.eks. i et tætpakket tog eller bus, hvor man kun har en hånd ledig. Det gør spillet lettere og mere casual lige at hive frem under korte ventetider, fordi investeringen i spillet føles mindre end udbyttet, når de uendelige horder af dæmoner splatter i luften på skærmen ved små fingersvirp.
Psykologiske greb
Loot Boxes
I spillest butik kan der købes Crates, som bygger på lootbox-mekanismerne. Du ved aldrig, hvad du får, men kun hvor sjældent det er inden køb.
Rouletter og enarmede tyveknægte
Meget i spillet bliver omtalt i gambling-agtige vendinger som f.eks. “prizes” (gevinster) og “wins”. Der er tilmed også casino-lignende spilmekanismer, hvor man skal dreje et lykkehjul for at vinde en evne eller rulle tre spin-felter (enarmet tyveknægt) for at score forskellige nye evner og forbedringer til sin helt.
Uoverskuelighed som princip
Spillets butik og valuta-systemer synes designet til at være så uigennemskuelige som muligt, hvilket gør, at man enten helt mister interessen eller febrilsk forsøger at finde lidt hoved og hale i hvilke opgraderinger, våben og tilkøb, der reelt gør spillet sjovere. Men det kræver tid og dedikation, fordi hele systemet synes bevidst uoverskueligt designet.
Sociale komponenter
Det er ikke muligt at spille multiplayer, så der er ingen sociale komponenter indbygget i spillet.
Anden vigtig viden
‘Mighty Doom’ er første bud på et lettere og mere casual spin-off af ‘Doom’-universet, som er mindre mørkt, dystert og gyseragtigt. Selvom farvenuancerne stadigvæk er primært jordbrun og grå, så er den grafiske stil langt mere farvestrålende, amerikansk-patriotisk og tegneserie-komisk. Dog er der samtidig skruet godt op for blodet, hvilket gør spillet til en underlig bastard mellem et børne- og et voksenspil. Der er sågar en mulighed for at gøre spillet endnu mere blodigt, så det virker noget skizofrent i sit visuelle design.Billedtekst: Doom-spillene har udviklet sig meget over de seneste 30 år. Mighty Doom er blot det seneste skud på stammen. Kilde: The Game List/Youtube
Er der grund til bekymring?
Selvom spillet ikke er direkte aggressivt i sit salg, sagtens kan spilles uden brug af penge og ikke rummer uønskede reklamepauser, er det svært at komme langt i spillet uden enten at bruge meget tid eller mange penge på det.
Mere problematisk er spillets indirekte psykologiske påvirkning, eftersom meget i spillets design og navngivning af opgraderinger i den digitale butik bygger på kasino-lignende mekanismer. Dertil er køb af spillets Crates reelle lootboxes, som i sig selv kan være problematiske. Slutteligt er spillets grafiske stil overdrevent tegneserie-splattet vold, når dæmon-blodet sprøjter ud af hver eneste bane, så dette er også en overvejelse værd, før spillet bliver installeret på smartphonen.
Derfor lander ‘Mighty Doom’ med en let bekymring primært på grund af uoverskueligheden i spillets butik, uklar sammenhæng mellem spillets valutaer, brugen af lootboxes og spillets grafiske stil, der rammer en sær gråzone mellem børn og voksne.
Fakta om Mighty Doom
Udgiver: Bethesda Softworks
Udvikler: Alpha Dog Games
Udgivelsesår: 2023
Platform: Android, iOS
Betalingsform: Freemium med mulighed for reklamer samt in-app tilkøb
Spiltype: Top down-shooter
Game Modes: Single Player kampagne
Aldersmærkning: 12+
Lignende titler: Archero, Tomb Raider reloaded