Monopoly Go!
Hovedforfatter: Thomas Vigild, skribent
Første udgivelsesdato: 18. september 2024
Seneste opdatering: 24. oktober 2024
Derfor bør du læse denne guide
Monopoly Go! er den hidtil mest opfattende digitale udgave af det verdenskendte brætspil af samme navn, hvor man spiller mod sine venner om at tjene flest penge. Desværre handler den digitale udgave mest om at tjene penge på spilleren. Det giver en dårlig smag i munden og er på bekostning af spiloplevelsen.
Derfor har vi valgt at kigge på denne titel
Monopoly Go! er på overfladen et sødt og hyggeligt familiespil, men som flere kritikere har bemærket, så skal man ikke kradse meget i den fine lak, før man møder en grisk pengemaskine på bekostning af spilleren. Det er i en sådan grad, at spillet nærmest bør behæftes med blinkende røde advarselslamper fra denne skribent. Monopoly Go! benytter sig af nærved samtlige tricks i bogen for at tjene så mange penge på spillerens mikrotransaktioner som muligt – dog indrømmet ganske i stil med spillets tema. Og det virker: Spillet har sat indtjeningsrekord ved at nå en indtjening på over to milliarder dollars efter kun 10 måneder på markedet (spillet udkom i første udgave i april 2023).
Skala for bekymring
Vi er meget bekymrede for Monopoly Go!
På overfladen er spillet free-to-play, men spillet er gennemsyret af alle tænkelige måder, man kan liste tid og/eller penge ud af spilleren Der skal betales via in-app transaktioner og ses mange reklamer, før spillet bliver reelt spilbart. Samtidig indeholder Monopoly Go! gambling-lignende mekanismer og tidsbegrænsede tilbud, og overvælder dagligt sine spillere med en flodbølge af notifikationer med ”gode tilbud”.
Generel beskrivelse
Som nystartet byggematador skal man i Monopoly Go! opgradere bygninger i forskellige verdenshovedstæder ved at spendere digitale Matador-penge, som man optjener ved at rulle virtuelle terninger. Derefter rykker man sin spillebrik-bil rundt på det digitale bræt – ganske som man kender det fra det fysiske brætspil. Dog er denne digitale spiloplevelse langt mere kynisk udtænkt, fordi ikke alene er der de kendte felter, hvor man kradser leje ind fra de venner, som man indirekte dyster mod, men man kan tilmed også tjene penge ved at røve penge fra eller sågar direkte angribe andre spilleres bygninger med en nedrivningskugle.
Spillet starter blødt ud med et krav om at genopbygge New York, London og Venedig, men pengekravene til bygningerne stiger støt fra by til by, og snart skal der rulles terninger VIRKELIG mange gange for at tjene penge nok til at avancere. Af og til afbrydes de uendelige monotone terningrul af mini-spil, der minder om noget, man kan finde i et kasino.
Grundlæggende skifter spillet mellem det digitale spillebræt, hvor ens bil rykker rundt og et overblik over de fem bygninger, som man bruger pengene på at genopbygge i byen. På spillebrættet er ens eneste handling dog at rulle med terningerne og derved lande på forskellige felter, der oftest resulterer i penge. Der er overraskende nok ingen valg om, hvor man f.eks. vil bygge huse eller hoteller, og alt virker mærkværdigt automatiseret gennem hele spillet.
Hvad bruger man penge på
Monopoly Go! har to primære in-game valutaer: Terningrul og en in-game valuta kaldet “Money” i spillet. Derudover kan der indsamles adskillige “tokens”, der primært giver adgang til andre grafiske elementer i spillet.
Både yderligere terningrul og ”money” kan købes for virkelige kroner direkte i spillet (se billede “Shop”). Her koster 80 terningrul f.eks. 19 kroner og 30.000 ”money” koster 19 kroner. Dog er de to virtuelle valutaer indbyrdes afhængige af hinanden: Hver eneste gang man ruller de digitale terninger, koster det et “terningrul”, som dog samtidig giver en vilkårlig gevinst i form af ”money”. Derfor er spillets prisstruktur ret uklar, fordi det er meget uigennemskueligt, hvordan de to valutaer påvirker hinanden, og umiddelbart virker forholdet til at være primært styret af held og tilfældigheder.
Hvor aggressivt monetariserer spillet
Monopoly Go! er nærmest skoleeksemplet på, hvor mange forskellige monetariserings-mekanismer, man kan putte ind i et spil. Der er både 1) daglige belønninger (se billedet med med Daily Treats), hvis man kommer trofast tilbage, 2) der er lootbox-lignende “kister” (se Community Chest billedet), som man ikke kender indholdet af, før man åbner, og der er 3) løbende tidsbegrænsede “tilbud” fra spillets butik (se billedet Bank Bonanza), hvor man bliver mindet om at slå til nu, ellers forsvinder tilbuddet for altid. Jeg har i min tid som skribent på Tjekspillet.dk personligt ikke oplevet et spil, der så direkte og aggressivt monetariserer på spillernes oplevelse.
Mekanismer til spillerfastholdelse (psykologiske greb)
I Monopoly Go er alt stort set automatiseret: Terningsrullene kan køre automatisk, og det kræver kun meget lidt indflydelse at blive belønnet med et væld af stjerner, farver, konfetti og følelsen af at bruge penge. Grafikken og lyden er utroligt flot designet, og alt føles bare lækkert, farvestrålende og indbydende – så det indkapsler nærmest følelsen af “meningsløst tidsfordriv” perfekt. På kløgtigste vis bruger spillet et væld af kneb for at opfordre spilleren til at blive ved med at rulle sine terninger – bl.a. at man hele tiden interagerer og konkurrerer mod andre Facebook-venner og kan påvirke deres spil negativt, hvis man ruller heldigt med terningerne. Man kan sågar stjæle andre spilleres virtuelle spilpenge, og ruller man spillets såkaldte “Mega Heists”, kan man næsten ruinere en anden spiller, hvis de ikke har betalt eller spillet nok for at beskytte sig selv mod angreb. Mega Heist er en særlig udgave af normale “Heists” – der betyder bankkup – hvor man alene ved at være heldig kan stjæle virtuelle penge direkte fra en anden spiller. Dog kan disse købe “beskyttelse” med såkaldte “shields”, så angrebet kan afværges, men det koster også tid og penge, hvis man vil opnå denne beskyttelse mod angreb.
Mekanismer til spillerfastholdelse (spilmekaniske greb)
I alt fra pop-up beskeder til “særlige” tilbud bliver man husket på, at man “næsten” har nok til næste ret meningsløse milepæl i spillet, at man kanaltid købe sig mere til spiltid og mere “følelsen af at være rig”. Bagsiden er, at der aldrig rigtigt føles som om, at der er noget på spil: Selvom man går bankerot – hvilket er nemt, hvis man nægter at betale en krone til spillet – så er straffen alligevel ikke så hård, og udløser primært bare tidsmæssig straf. Der er på den vis ingen reelle valg i spillet, som omvendt kan være en fordel i fastholdelsen, idet spilleren ikke behøver at tænke, men bare se terningerne rulle, de virtuelle ”money” strømme ind og blive rost hele vejen.
Sociale komponenter
Man spiller indirekte mod andre, f.eks. Facebook-venner, som man kan stjæle fra og angribe, men spiller disse nok – eller har købt sig til beskyttelse – så er det minimalt, hvor meget interaktion du har med andre. Monopoly Go! føles derfor meget som et solo-spil, men med ret negative interaktioner rettet indirekte mod de andre spillere. Man behøver dog ikke en Facebook-konto, da spillet også kan spilles uden, men så virker det til, at spillet “opdigter” modstandere til dig, som du kan stjæle fra.
Bonus-info
Monopoly er nærmest 1:1 det samme spil, som vi herhjemme kender som ”Matador”, der var en oprindelig dansk version af Monopoly. Der er dog forskelle som bl.a. brættets og brikkernes udformning. Begge spilvarianter bygger oprindeligt på spillet The Landlord’s Game, der blev udviklet af Elizabeth Magie i 1904. Historien om The Landlord’s Game er ret fascinerende. Man kan bl.a. læse om det i bogen The Monopolists: Obsession, Fury, and the Scandal Behind the World’s Favorite Board Game.
Andet
Udviklerne bag spiller – Scopely – har angiveligt brugt over 500 milioner dollar på markedsføring af spillet – hvilket er mere end Sony brugte på store udgivelser som Spider-man 2 eller The Last Of Us Part II.
Fakta om Monopoly Go!
Udgiver: Scopely / Hasbro
Udvikler: Scopely
Udgivelsesår: 2023
Platform:Android / iOS
Betalingsform: Free-to-play med mikrotransaktioner
Spilgenre:Brætspil / Konstruktion
Aldersmærkning: 9+ (iOS), PEGI 3+ (Android)
Forventet tidsforbrug: Afhænger af game mode, men behøver ikke tage mere end et kvarters tid.