PUBG: Battlegrounds

Hovedforfatter: Troels Høegh, copywriter og spilskribent

Første udgivelsesdato: 1. september 2022
Seneste opdatering: 1. september 2022

Fakta om PUBG: Battlegrounds

Udgivere: Krafton, Microsoft Studios
Udvikler: PUBG Studios
Udgivelsesdato: 2017
Platform: Windows PC, Xbox, PlayStation m.fl.
Betalingsform: Free-to-play + mikrotransaktioner (man kan tilkøbe et season pass, kulørte skins, in-game-ressourcer m.m.)
Spiltype: Skydespil, First Person Shooter, Third Person Shooter
Game Modes: Battle Royale, online multiplayer
Aldersmærkning: 16+
Alternativ / primær konkurrent: Fortnite

Derfor skal du læse denne guide

Hvis ét spil har været afgørende for Battle Royale-genren, er det sandsynligvis det mundrette ”PUBG”.

Siden 2017 har spillere verden over udkæmpet digitale dueller på spillets virtuelle slagmark.

Til det formål bruger spillet forskellige spilmekaniske og psykologiske greb — ikke mindst lootboxes — der ved første øjekast kan virke ret uoverskuelige. 

Vi er lidt bekymrede, læs her hvorfor.

Beskrivelse

PUBG: Battlegrounds er det oprindelige, arketypiske Battle Royale-spil, som man spiller alene eller i hold for at overleve.

Op til 100 spillere kastes ud i faldskærm og kæmper om at stå tilbage som de sidste på et stort kort, der gradvist bliver mindre, som spillet skrider frem.

Spillet foregår i en fiktiv krigszone, og stilen er barsk og realistisk — helt modsat den kulørte og tegneserieagtige konkurrent Fortnite.

Billedtekst: Eksempel på gameplay i PUBG. Kilde: Throneful/Youtube

Hvorfor vi har valgt dette spil

I 2017 blev PUBG: Battlegrounds begyndelsen på Battle Royale-genren i computerspil.

Battle Royale — alle mod alle — var ellers primært kendt fra japanske film og anime samt fra den populære film- og bogserie Hunger Games.

Sådan banede PUBG: Battlegrounds vejen for en free-to-play-genre, der nu har et utal af arvtagere — med Fortnite som en største konkurrent om spillernes gunst.

PUBG har formodentlig toppet i popularitet, men med millioner af daglige spillere er PUBG stadig ét af verdens mest populære spil, og der bliver hele tiden udgivet nyt indhold med atter mere overdådige kostumer og våben.

PUBG er gratis at spille, men giver mulighed for en lang række tilkøb via mikrotransaktioner. De kan erhverves med spillets premium-valuta, “G Coins”, samt forskellige in-game-ressourcer.

Sociale komponenter

PUBG: Battlegrounds er et online multiplayer-spil, hvor spillere fra hele verden kæmper mod hinanden. Man kan spille det alene, med venner eller med fremmede, og kommunikation kan derfor være vigtig for sejr.

Som standard er voice chat slået til, og man skal rode med spillets indstillinger for at deaktivere den.


Der er derfor risiko for at opleve stødende sprogbrug.

Tidsforbrug

Et Battle Royale i PUBG: Battlegrounds kan tage op til en halv time og være svært at stoppe eller sætte på pause midt i det hele, da spillet kræver intenst fokus, og samarbejde er afgørende.

Hvad bruger man penge på?

Season Pass

PUBG: Battlegrounds’ udgave af et sæsonkort hedder et Survivor Pass og lader spilleren låse op for skins, emotes og ressourcer m.m.
Man kan købe et Survivor Pass for 990 G Coins (ca. 74 kr.) eller en luksusudgave til 3.270 G Coins (ca. 240 kr.), der automatisk låser op for levels og indeholder flere skins.

Kostumepakker

I spillets butik kan man købe pakker med skins og emotes for gøre spilfigurerne mere kulørte.
Pakkernes effekt er formelt set rent kosmetisk og har ikke betydning for gameplay — de er altså ikke nødvendige at købe for at kunne konkurrere.

Lootboxes

Spillet benytter en kontroversiel lootbox-strategi med såkaldte Contraband Crates, der kan købes for spilressourcer eller rigtige penge og indeholder tilfældige genstande.

Man kan på forhånd se, hvilke genstande man har mulighed for at vinde — men ikke hvilken man får.

Lootboxes bliver anset som problematiske og knyttet til gambling, fordi spilleren får et tilfældigt resultat af sin investering.

Handel med skins uden for spillet

Derudover er der opstået et gråt marked rundt om PUBG: Battlegrounds, hvor spillere køber og sælger skins uden om udviklerne. Her skal man være forsigtig med, hvor man handler — og selv på troværdige sites som Steam bliver særlige skins solgt for flere tusind kroner.

Billedtekst: Eksempler på kosmetiske udvidelser til PUBG.Kilde: Screenshot fra spillet PUBG: Battlegrounds, udgivet af Krafton og Microsoft Studios (XBOX One)

Mekanismer til spillerfastholdelse

Season Pass
Hvis man køber et Survivor Pass, skal man spille jævnligt for at låse op for de mange levels.
Spillere uden et Survivor Pass kan også låse op for visse ting, men ikke lige så mange.
Fælles for spillere både med og uden Survivor Pass er, at de skal nå at låse op for mest muligt, inden sæsonen er ovre — eller gå glip af præmierne.
Sådan udnytter spillet FOMO og Loss Aversion til at fastholde spilleren.

Nedtælling & grinding
Det samme gælder de mange tidsbegrænsede udfordringer og events, hvor det kan føles som at gå glip af noget, hvis man ikke er med.
Sådan bliver spilleren motiveret til at vende tilbage til spillet ofte — eller spilde muligheden for vinde sejt udstyr.

Psykologiske mekanismer

Valutaer & Price Anchoring

PUBG: Battlegrounds har én premium-valuta, G Coins, der koster rigtige penge.
Derudover har PUBG: Battlegrounds en masse in-game-valutaer, bl.a. Battle Points, Scrap, Coupons, Schematics og Polymer.
Lyder det som en stor mundfuld? Det er også meningen.

In-game-valuta kan gøre det svært for spilleren at vurdere, hvor meget en ting er værd.
Når der er talrige mere eller mindre abstrakte betalingsformer, kan perspektivet blive sløret og den subjektive værdi rykket.
Sådan kan særligt unge spillere risikere at miste overblikket over, hvor værdifuld en virtuel genstand egentlig er.

Price Anchoring

Price Anchoring er et begreb fra adfærdsøkonomi til at forklare, hvordan værdi ikke opstår i et vakuum, men i stedet i bliver dannet i kontekst.

To identiske produkter kan være prissat helt forskelligt afhængigt af omgivelserne.

Snedige sælgere kan endda bruge relativ prissætning mellem produkter til at justere den måde, din hjerne opfatter et tilbud på: Hvis en lille sodavand koster 14 kroner, og en stor koster 24, kan du vælge “frit”.

Men hvis du oveni tilbydes en en medium sodavand til 21, bliver perspektivet ændret: 

Den største af de tre sodavand ser pludselig mere værdifuld ud, fordi den midterste sodavand giver et psykologisk ankerpunkt, som kan ligne en besparelse.

Lootboxes & Gambling

Når PUBG bruger Contraband Crates med tilfældigt indhold, udløser det potentielt en større lykkefølelse, end hvis gevinsten var givet på forhånd.
Derfor er brugen af lootboxes blevet kritiseret for at være knyttet til gambling og gjort ulovlig i Belgien.
I hver pakke kan man vinde skins, der kan byttes til ressourcer, som så atter kan bruges til at købe nye pakker på højere niveau og håbe på det helt sjældne udstyr.

Sådan kan man hurtigt have opbrugt sine hårdt tjente spilressourcer — og blive fristet til at tage kreditkortet frem.

Sunk Cost Fallacy

Sunk Cost Fallacy beskriver den logiske fejlslutning at tidligere investerede ressourcer vil føles “spildt”, hvis man ikke fortsætter en given handling – også selvom alt tyder på, at fremtidige ressourcer vil blive spildt på samme måde.

Sunk Cost Fallacy er en kerneproblematik i gambling, men gør sig også gældende i mange andre situationer, fra forretningsforbindelser til kærlighed og ikke mindst i computerspil.

Er der grund til bekymring?

PUBG: Battlegrounds er et drønsvært spil — og det er næsten lige så svært gennemskue de mange valutaer og ressourcer.

Selvom det er gratis at spille, kræver dele af spillet at man tilkøber Battlegrounds Plus, og der er mange små incitamenter til at bruge flere penge.

Dog er der ingen sammenhæng mellem det farvestrålende udstyr og spillerens mulighed for at klare sig godt i spillet.

Vi vurderer derfor graden af bekymring til at være middel.

 

Godt at vide om PUBG Battlegrounds

Spillet bliver sjældent omtalt som PUBG: Battlegrounds, men kaldes populært blot for PUBG (udtales ”PUB-GEE”)

PUBG er en forkortelse for spillets oprindelige titel: ”PlayerUnknown’s Battlegrounds”.