Subway Surfers

Hovedforfatter: Thomas Vigild, spilskribent

Første udgivelsesdato: 1. september 2022
Seneste opdatering: 24. oktober 2024

Fakta om Subway Surfers

Udgiver: Kiloo, SYBO Games
Udvikler: SYBO Games
Udgivelsesår: 2012
Platform: iOS, Android, HarmonyOS, Kindle og Windows Phone
Betalingsform: Reklamebaseret free-to-play + mikrotransaktioner.
Spiltype: Endless Runner / actionspil
Game Modes: Single player, multiplayer online asynkront
Aldersmærkning: 9+ (Apple-vurdering)
Alternativ / primær konkurrent: Temple Run 2, Jetpack Joyride

Introduktion

Subway Surfers er et farvestrålende dansk-udviklet action-spil til smartphone, hvor spilleren styrer en figur, der konstant stormer fremad over alverdens togskinner og undervejs skal undgå forhindringer såsom toge, stopskilte og tunneller – og altid med en bister tog-konduktør og lige så bister vagthund i hælene.

Spillet er ikke det første, men klart det største inden for sin genre kaldet “endless-runner”, som betyder, at spillet er én lang “flugt”, der i teorien aldrig slutter. Spillerens figur løber altid, og hastigheden bliver gradvist hævet, så det kræver hurtige reaktioner samt masser af træning og tålmodighed at vinde baner i Subway Surfers.

Generelt er spiltiden delt op i mindre spilsekvenser kaldet “runs”, så man kan ikke spille samme bane i timevis uden naturlige pauser. Slutteligt er alt på engelsk i spillet.

Derfor bør du læse denne guide

Det dansk-udviklede mobilspil Subway Surfers er blandt landets største digitale succeser nogensinde.

Spillet er gratis at downloade og tilbyder køb af alverdens indhold via mikrotransaktioner og lootbox-lignende tiltag.

Få her en guide til spillet.

Tidsforbrug

Et såkaldt “run” i Subway Surfers kan tage fra få sekunder til flere minutter alt afhængig af banens udformning og spillerens færdigheder. Der er mange muligheder for at holde pauser undervejs, da banerne “slutter” – men det kræver stor koncentration, mens man spiller, for spillet er meget både opmærksomheds- og reaktions-krævende.

Hvorfor vi har valgt dette spil

Subway Surfers er siden sin udgivelse i 2012 blevet et af verdens mest spillede mobilspil, og har i dag rundet over tre milliarder downloads. Det er derfor til dato Danmarks ubestridt største digitale spil målt i både antal spillere, tidsforbrug og økonomi, og spillet har rundet 30 millioner aktive spillere dagligt – et uhørt højt tal for et vestligt mobilspil til smartphones.

Samtidig er spillet blevet et skolebogs-eksempel på, hvordan man holder liv i et spil, der snarere bliver en slags “service” frem for et klassisk spil. Løbende opdateringer med nye baner bygget over byer fra hele verden har gjort, at spillet trods sine over 10 år på bagen stadigvæk føles levende og hele tiden tilbyder nyt og frisk indhold til sine spillere.

Intet tyder på, at Subway Surfers har toppet i popularitet, fordi de danske udviklere SYBO Games er gode til konstant at udgive og udfordre spillerne med nye verdener, ændringer, baner og funktionaliteter.

Sociale komponenter

Subway Surfers kan spilles både offline og online.
Offline konkurrerer spillerne alene mod sig selv, mens konkurrencen online altid sker asynkront mod ens online-venner – dvs. man spiller aldrig direkte mod en anden spiller.
I stedet står vennernes highscore vist ved banerne, så man altid kan sammenligne sig med deres bedrifter, og se, om man har slået dem.

Af samme årsag er Subway Surfers ikke et spil, som man kan spille mod fremmede. Derfor er spillet i sin grundform stærkt afhængig af spillernes netværk på sociale medier – særligt Facebook – for at kunne fungere online. Der er heller ingen indbygget chat-funktion og derfor ikke risiko for stødende sprog under online-spil.

Hvad bruger man penge på?

Subway Surfers er grundlæggende gratis at spille, men spilleren har mulighed for at købe af baner, skins, såkaldte “Mystery Boxes” og forskellige boosters.

Spillets to grundlæggende virtuelle valutaer kaldes for “Coins” og “Keys”. 

Keys & Coins
Keys bruges som betalingsmiddel og som ressource, når man fejler i en bane og gerne vil spille videre fra samme sted. Ellers er alternativerne i dette tilfælde at se en reklame eller starte banen helt forfra.

Coins indsamles undervejs i banerne, og kan bruges til at købe Mystery Boxes, skippe missioner eller købe figurer og boosters.

Generelt kan spilleren hele tiden frivilligt se reklamer for at tjene flere Coins, Keys eller såkaldte “Mystery Boxes”. Der er eksempelvis daglige missioner om at se fire reklamer, som giver forskellige præmier.

Mystery Boxes
Spillets Mystery Boxes minder om den kontroversielle lootbox-strategi, da det er en slags “lykkeposer”, hvor spilleren ikke kender indholdet, før man åbner dem. Som spiller ser man kun de respektive chancer for gevinsterne i kasserne, og disse kan være alt fra flere Coins og Keys til boosters og særlige genstande.

Dog er ingen tilkøb nødvendige for at kunne spille og konkurrere i Subway Surfers, da man altid kan betale med “tid” ved at se reklamer. Disse reklamer kan i øvrigt ikke fravælges på nogen måde (udover at spille spillet offline), så det er en central del af spillets forretningsmodel.

Endelig er der to andre in-game valutaer kaldet Season Tokens og Event Coins. Season Tokens kan indsamles under spil, mens Event Coins optjenes, hvis man spiller med i større verdensomspændende begivenheder. Begge valutaer kan bruges som betaling for tilkøb, hvis man ikke vil bruge sine Keys eller Coins.

Prisstruktur

Som eksempel koster figuren Jenny 95.000 Coins = 68 – 114 kroner, mens et “Hotdog Hoverboard” kan købes for 40 Keys = 45 – 72 kroner. En Mystery Box koster 500 coins =  0,36 – 0,60 kroner.

Priserne er udregnet efter, hvordan spillets in-game valuta er prissat i skrivende stund (august 2022). De to priser er udregnet efter, hvad den mindste og den maksimale antal in-game valuta, spillerene kan købe for rigtige penge. I august 2022 kostede 7500 Coins 9 kroner, mens 1,25 millioner Coins kostede 899 kr. Samtidig kostede 25 Keys 45 kr, mens 800 Keys kunne købes for 899 kr. (Apple App-store priser)  

Spilmekaniske greb

Tidsbegrænsede tilbud
De fleste tilkøb i Subway Surfers er tidsbegrænsede, da der jævnligt bliver tilføjet nye byer, baner og indhold i spillet. Der er derfor altid nye ting, hoverboards (svævende skateboards) og skins at bruge tid, Coins og Keys på. Alle disse tilbud er sæsonbestemte, så de udløber, og derfor er spillet altid foranderligt – og det er med til at udnytte Loss Aversion til at fastholde spilleren.

Nedtælling & grinding
Samme princip gælder for de mange tidsbegrænsede udfordringer og events, hvor det kan føles som at gå glip af noget, hvis man ikke er med. Sådan bliver spilleren motiveret til at vende tilbage til spillet ofte — eller spilde muligheden for vinde eller købe unikt virtuelt udstyr til spillerfigurerne.

Bare én tur til – belønninger & feedback 
Subway Surfers er designet til konstant at rose spilleren, give god feedback og skabe følelsen af, at man hele tiden vinder noget. Spilleren får konstant små belønninger, som er med til at fastholde interessen og skaber motivation for “bare lige et run til”.

Psykologiske greb

Valutaer & Price Anchoring
Subway Surfers har to premium-valutaer – Coins og Keys – der koster rigtige penge.
Resten af spillets psykologiske greb bygger på forskellige in-game-valutaer, bl.a. boosters, Season Tokens og Event Coins. Det er i sagens natur umuligt at gennemskue sammenhængen mellem disse valutaer, hvilket er meningen. Det kan derfor være svært for spilleren at vurdere, hvor meget en ting er værd – både i tid og rigtige penge.

Sådan kan særligt unge spillere risikere at miste overblikket over, hvor værdifuld en virtuel genstand egentlig er. Generelt kan man altid tjene særligt Coins og Keys på at se reklamer, så Subway Surfers tjener penge på brugerens tid.

Reklamer
Forretningsmodellen i Subway Surfers hviler grundlæggende på visning af reklamer, så der kan uden varsel poppe reklamer op pludseligt i skift mellem menuer i spillet, og der er også indbygget sponsoreret reklameindhold med særlige baner og udfordringer – i august 2022 f.eks. for Burger King. Ofte kan man også fordoble en vundet gevinst ved at se en reklame.

Reklamerne er forskellige i varighed, men tager oftest omkring 20-30 sekunder med oftest synlig nedtælling på skærmen, men de kan ikke springes over. Nogle af reklamerne er tilmed interaktive, så spilleren pludselig spiller en lille smagsprøve på et helt andet spil.

Vi fandt ikke stødende reklamer i vores test, men dog en blanding af dansk- og engelsk-sproget indhold f.eks. for andre spil og events, og også reklamer for produkter, som ikke er målrettede til børn – f.eks. barbergrej eller industri-smøremidler (!).

Kostumepakker
I spillets butik kan man købe pakker med skins for gøre spilfigurerne mere kulørte. Pakkernes effekt er dog udelukkende kosmetiske og har ikke betydning for spillets sværhedsgrad.

Mystery Boxes
Spillet benytter en lootbox-lignende strategi med deres “Mystery Boxes”, der kan købes for Keys eller Coins, vindes undervejs eller fås ved at se reklamer. Alle Mystery Boxes indeholder tilfældige genstande, og der oplyses om chancerne for at vinde de forskellige præmier inden køb.

Er der grund til bekymring?

Subway Surfers er et underholdende, velproduceret og flot actionspil, der er passer perfekt til smartphones med sit enkle, men udfordrende og levende gameplay. Spillets stil og univers er tegnefilmsagtigt, uskyldigt rebelsk og indbydende farvestrålende til alle aldre. 

Dog er spillets butik uoverskuelig og evig foranderlig, så det er svært at vurdere effekten endsige værdien af de virtuelle genstande og tilkøb. Desuden er reklamer en helt central del af spiloplevelsen, og med spillets “Mystery Boxes” anvendes lootbox-lignende strategier.

Slutteligt er tilkøb ikke nødvendige for at nyde spillet, og reklame-indholdet kan fjernes ved at spille offline, omend det gør spillet sværere.  

 

Godt at vide

Spiller man på sin smartphone uden netforbindelse, så vises der ingen reklamer i spillet. Det er godt at huske på, hvis man vil minimere tidsforbruget på at se disse.

I juli 2022 udkom en ny og helt reklame-fri udgave af spillet kaldet “Subway Surfers Tag” til Apple Arcade – en abonnementsbaseret spilservice til iOS. Spillet er dog et spin-off, så det har ikke samme gameplay som ‘Subway Surfers’.