World of Warcraft
Hovedforfatter: Josephine Dahl Christensen, spilskribent
Første udgivelsesdato: 1. september 2022
Seneste opdatering: 1. september 2022
Introduktion
I World of Warcraft kan spillerne skabe fantasy-karakterer, som de tager med på eventyr i flere forskellige verdener. Her skal de bekæmpe monstre og løse diverse opgaver (gå på “quests“). Formålet er at stige i level og gøre sin karakter så stærk som muligt. Dette forløber som regel ved at samarbejde med andre (ofte fremmede) spillere i såkaldte dungeons og raids.
Derfor skal du læse denne guide
World of Warcraft er et af verdens mest populære MMORPG’er, der med næsten 20 år på bagen stadig kan levere millioner af spillere og milliarder af kroner i kassen. Selvom World of Warcraft måske har sine bedste år bag sig, så er det stadig en magnet for millioner af spillere verden over, der bliver fanget af spillets mange muligheder.
Læs denne guide, hvis du er i tvivl, om man bør gå i gang med klassikeren i dag.
Hvorfor vi har valgt dette spil
World of Warcraft (populært omtalt som “WoW”) er et af de mest succesfulde spil nogensinde. På trods af dets lange levetid er det stadig populært den dag i dag, og der bliver løbende udgivet nye udvidelser til spillet.
- Det anslås, at WoW har i omegnen af 4,8 millioner betalende abonnenter på nuværende tidspunkt.
- Det anslås, at lidt over 1 mio. mennesker spiller WoW om dagen.
- WoW har domineret online-spillene i årevis og er stadig populært, men populariteten har været kraftigt dalende over en længere periode.
Sociale komponenter
Man kan vælge at spille WoW alene eller sammen med venner eller fremmede. Ligegyldigt hvad, vil man bevæge sig rundt i en verden sammen med en masse andre spillere. Som regel interagerer man dog ikke med disse spillere, medmindre det ønskes. Man kan altid tage kontakt til en fremmed spiller ved at chatte med dem via tekst. Hvis man tilføjer dem som ven, er det også muligt at tale sammen via voice chat.
For de fleste spillere er de sociale elementer den vigtigste årsag til, at de spiller. Dette har fået nogle til at beskrive WoW som ”Facebook, bare med orker.” De fleste spillere organiserer sig i såkaldte guilds som mest af alt minder om en klub, hvor medlemmer kan få hjælp, give hjælp eller bare hænge virtuelt ud med hinanden. Mange guilds har eksisteret i adskillige år og afholder lige som andre klubber forskellige begivenheder som for eksempel julefrokoster, disse kan selvfølgelig foregå både i spillet og udenfor spillet.
Man skal dog ikke være naiv med spillets sociale komponent, for ligesom i mange andre online-spil skal man være opmærksom på, at man kan møde en giftig online-kultur, når man spiller med og mod fremmede.
Husk i øvrigt, at det er muligt for spillere at skrive privat til hinanden via en funktion kaldet whisper (hvisk). Vær derfor opmærksom på, om dit barn har oplevet, at en fremmed spiller kontakter dem på denne måde.
Hvad bruger man penge på?
Spillet er gratis i starten for at give folk en smagsprøve. Når man opnår et vist level med sin karakter, skal man betale et månedligt abonnement for at kunne fortsætte med at spille.
Derudover kan man købe mounts, pets og services såsom ændring af karakternavn eller serverskift.
Udover produkter du kan købe via spillet, tilbyder eksterne tredjepartstjenester også mulighed for at købe in-game-valutaer, som man derefter kan bruge til udstyr i spillet. Praksissen med at købe spillets valuta via eksterne sites bliver dog set skævt til af både andre spillere og udviklerne, og kan være årsag til, at udviklerne lukker ens spilkonto og adgang til spillet.
Produkternes pris: Mellem 74 og 447 kr.
Psykologiske greb
Chasing
I gambling, så vel som i mange andre af livets arenaer, gælder det, at mennesker har en tendens til at forsøge at vinde det tabte igen. Hvis man har en oplevelse af at have været meget uheldig, kan det være tillokkende at prøve at vinde det tabte tilbage.
Spillere kan være tilbøjelige til at tage en masse dungeons, fordi de kan være heldige at få et godt drop eller loot. Derfor kan det være svært for dem at stoppe igen, da næste dungeon måske kan give den helt særlige, sjældne loot.
Det kan hurtigt blive til mange og lange timer foran skærmen.
Dungeons & Raids
Dungeons er i World of Warcraft et afgrænset område (en instance), hvor fem spillere bekæmper monstre og bosser. De 5 spillere består oftest af 1 tank, 1 healer og 3 damage dealere.
Gruppen bliver typisk sammensat af spillere fra ens [guild] eller tilfældigt ved at benytte spillets automatiske gruppefinder, der sætter spillere tilfældigt sammen. Afhængig af spillernes figurer, spillernes evner og deres interne kommunikationsfærdigheder tager en Dungeon op til flere timers uafbrudt spil at gennemføre.
Raids er ligesom dungeons et afgrænset område, hvor flere spillere samarbejder om at bekæmpe raid bosser. Raids har forskellige sværhedsgrader. Jo sværere et raid er, jo flere spillere kræves det for at bekæmpe bosserne. Det er muligt at være op til 40 spillere på én gang i nogle raids, men typisk samler man 10-25 spillere. Nogle spillere aftaler at gennemføre raids flere gange om ugen for at opnå hurtigere progression.
For at få nemmere adgang til dungeons og raids er det muligt for spillere at lave en slags forening med andre spillere – også kaldet en guild. Man kan altid skrive til guild-medlemmer, om de vil være med til at bekæmpe dungeons eller raids, hvilket gør, at man hurtigt kan få dannet et hold og undgår ventetid. Desuden er det muligt at spørge guild-medlemmer til råds, hvis man er gået i stå i spillet. Mange spillere bruger også sin guild som en måde at socialisere med andre spillere.
Spilmekaniske greb
Grinding
Grinding er en tilgang til spil, hvor spilleren udfører hovedsageligt repetitive missioner for at samle bedre udstyr, stige i niveau og evt. få en fordel over andre spillere.
Nyt, originalt indhold kan være dyrt og svært at producere, og derfor kan grinding fra udviklerens side være en tids- og omkostningseffektiv måde at genbruge det samme indhold og dermed skabe flere spiltimer til spilleren.
For nogle spillere kan grinding dog være et kontroversielt greb, fordi grinding kan opleves som en ensformig skrue uden ende, mens det for andre er et tilfredsstillende tidsfordriv.
Nogle free-to-play-spil anvender grinding til at gøre spilleren utålmodig – og tilbyder køb i spillet for at komme ventetiden til livs.
Er der grund til bekymring?
World of Warcraft kan være en fantastisk oplevelse, som man kan bruge hundrede – hvis ikke tusindvis – af timer på. Det er sted, hvor man kan møde nye mennesker og måske danne venskaber for livet. Udviklerne har dog også perfektioneret designet, så man lige får lyst til at chase loot og prøve én dungeon mere – og pludselig er der gået mange timer over sengetid.
World of Warcraft er derfor primært et potentielt problem, hvis man ikke kan sætte grænser for sit eget tidsforbrug.
Vi vurderer derfor graden af bekymring til at være lav.