Genshin Impact
Hovedforfatter: Leon Y. Xiao, ph.d.-stipendiat
Medforfatter: Rune K. L. Nielsen, lektor, cand. psych, cand. IT, Ph.D.
Første udgivelsesdato: 2. november 2023
Seneste opdatering: 23. oktober 2024
Derfor bør du læse denne guide
Genshin Impact er et enormt vellykket spil med gameplay, som er underholdende og med en historie, som spillere rent faktisk går op i. Genshin Impact er dog berygtet for sin forretningsmodel og brug af de såkaldte gacha-systemer (kendt fra japanske spilleautomater), som man hurtigt kan købe sig fattig i.
Derfor har vi valgt at kigge på denne titel
Genshin Impact er nærmest synonym med gacha, der af mange beskrives som en decideret umoralsk forretningsmodel, og spillet er af den grund genstand for en del had. Spillet er dog også elsket for interessante spilgreb, imponerende grafik og historie.
Skala for bekymring
Genshin Impact gør os lidt bekymrede
Selvom det er muligt at spille spillet uden at bruge penge, så er chancen for at få de bedste figurer så lav, at man skal regne med at bruge ca. 4.000 kr., hvis man vil være sikker på at få det, man prøver at købe. Derudover er der virkelig mange måder at bruge penge på i spillet, og de lootboxes, der er i spillet, minder om gambling. Selv om man ikke decideret kan trække penge ud af spillet, kan man komme til at bruge mere, end man planlagt.
Generel beskrivelse
Genshin Impact er et såkaldt open-world adventurespil, hvor spilleren udforsker en enorm og magisk verden i søgen efter sine fortabte søskende. Spillets verden består af syv lande, som spilleren besøger, og hvor spilleren møder en række karakterer. Hver verden har sit eget unikke tema for eksempel minder Mondstadt om Europa i middelalderen, imens Inazuma minder om det feudale Japan.
Genshin Impact bliver regelmæssigt opdateret med nyt indhold cirka hver sjette uge. Derudover kommer der en større opdatering hvert år omkring august. Den giver spilleren adgang til et nyt land og fortsættelsen på historien.
Spillet blev udgivet i 2020, så på nuværende tidspunkt venter der nye spillere hundredvis af timers underholdning. Genshin Impact er free-to-play, og derfor bør forældre være ekstra opmærksomme på spillets egentlige pris, når den gøres op i både tid og penge. Der er nemlig rig mulighed for at betale sig til at købe nye karakterer, som man kan spille med, men det er samtidigt også muligt at nyde spillet uden at bruge en krone (som hovedforfatteren til denne artikel har gjort de seneste tre år!).
Hvad bruger man penge på
Genshin Impact genererer primært indkomst fra sine spillere gennem et ’gacha summoning system’. Det er et system, man bruger, når man vil købe adgang til nye karakterer, som man kan spille med. Gacha-systemer minder meget om lootboxes, og dermed også om gambling.
Chancen for at få de mest værdifulde karakterer (markeret med fem stjerner) er usle 0,6%. Spillet indeholder såkaldte medlidenhedsmekanismer (pitytimers), der sørger for, at man med nok forsøg er garanteret at få en af disse karakterer. Problemet er bare, at man kan risikere at have brugt 4000 kr., før medlidenhedsmekanismen bliver aktiveret, og man får en femstjernet karakter.
Man kan også købe et månedligt abonnement, der hedder ’Blessing of the Welkin Moon’ for 45 kr. Gennem abonnementet kan spilleren få lidt in-game-currency (spillets interne møntfod) hver dag til udsalgspris. Det kræver dog, at man logger på spillet hver dag. Misser man en dag, misser man sine penge.
Man kan også købe to slags season pass (eller sæsonkort) hver sjette uge, et til 89 kr.—og et til 169 kr. Som med andre sæsonkort gælder det, at man ved at spille kan låse op for forskellige præmier. Det gode ved sæsonkort er, at præmierne ikke er tilfældige og derfor ikke føles som gambling, og at man kan bruge lang tid på at låse op for alle præmierne (hvilket selvfølgelig også kan være det dårlige ved et sæsonkort).
Til sidst er der også en række produkter, som kan købes i en butik. Her er der tale om både rent kosmetiske skins og opgraderinger af spillerens våben.
Prisen på varerne er imellem 9 og 899 kr. i den virtuelle butik på iOS—og hvis man vil være garanteret en af de bedste femstjernede karakter, skal man altså forvente at handle flittigt i butikken.
Spillere kan ikke bytte eller sælge genstande til hinanden i spillet, og derfor opstår der ikke sortbørshandel, selv om det selvfølgeligt altid er muligt at sælge hele konti.
Hvor aggressivt monetariserer spillet
Med to slags season pass, lootboxes, en abonnementsservice og en butik må det siges, at der er rig mulighed for at bruge penge i Genshin Impact. Det er dog ikke strengt taget nødvendigt at betale for at kunne være med, så derfor kunne det være værre.
Mekanismer til spillerfastholdelse (psykologiske greb og tankefælder):
Genshin Impact er blevet kritiseret for at bruge gacha/lootboxes som i sagens natur bruger uigennemsigtige algoritmer til at fordele belønninger i spillet. Da disse belønninger ikke kan handles—som det for eksempel er tilfældet i Counter-Strike 2—vil mange nok mene at disse lootboxes er mindre bekymrende.
The Gambler’s Fallacy
Brugen af algoritmer og tilfældighedsmekanismer kan gøre, at spillere oplever, at de har været ’uheldige’, og at deres odds derfor nødvendigvis må blive bedre og bedre i takt med, at uheldet fortsætter. Det kan derfor virke ’fornuftigt’ at fortsætte med at spille (og bruge penge). I netop Genshin Impact er denne tankefejl dog ikke en fejl, fordi spillet rent faktisk belønner de vedholdende spillere gennem medlidenhedstimeren, som sørger for, at der er en vis grænse for, hvor uheldig man kan være (hvis man altså har råd til at bruge den slags penge).
Sunk cost fallacy
Når man som spiller har investeret tid og penge uden at opnå sit mål, står man over for et valg: man kan anerkende sit nederlag eller fortsætte jagten i håbet om at retfærdiggøre sine tidligere investeringer. Efter at man har købt et season pass, kan man i endnu højere grad føle, at man skal spille dagligt for at få mest muligt for pengene.
Near misses
I Genshin Impact er der forskellige lyde og lys, der indikerer, hvor sjælden den karakter man er ved at summon’e, er, inden man får den. Lidt lige som med en enarmet tyveknægt, der viser en, hvor tæt man er på at få jackpot, kan man få det indtryk—som selvfølgelig er falsk—at man var lige ved at vinde.
Losses disguised as wins
Det kan til tider være svært at vide, om man har vundet eller tabt, når man køber nye karakterer, fordi det kan være svært at gennemskue, hvor meget man har brugt, og hvad værdien af det, man har fået, er.
Fear of missing out (FOMO)
Mange begivenheder i spillet er tidsbegrænsede. Som spiller har man kun et par uger til at gennemføre de opgaver, der er tilgængelige. Klarer man dem ikke, inden begivenheden slutter, får man ikke chancen igen. Dette kan gøre at opgaverne føles presserende, hvilket kan føre til konflikter for børn og deres voksne.
Disse tankefejl findes selvfølgelig også uden for spil og er derfor ikke unaturlige, forskellen er selvfølgelig, at Genshin Impact er et kommercielt produkt, og derfor skal man måske tænke sig om en ekstra gang.
Mekanismer til spillerfastholdelse (spilmekaniske greb):
Spillets butik oplister priser i rigtige penge og i blå diamanter, der kan købes for rigtige penge. Det er derfor ikke altid helt let at se, hvad de forskellige produkter koster i forhold til hinanden.
Spillet opgiver information om sandsynligheden for at opnå sjældne gevinster, men disse ændres i takt med, at spilleren bruger penge.
Lootboxes
Genshin Impact bruger flere variationer af lootboxes: En lootbox er en virtuel spilpakke med tilfældigt indhold, der enten kan vindes i spillet eller tilkøbes. Det tilfældige indhold er afgørende, fordi det gør åbningen mere spændende, end hvis præmien var givet på forhånd.
Grinding
Genshin Impact inviterer til lange timer med grinding i jagten på det bedste udstyr. Grinding er en tilgang til spil, hvor spilleren udfører hovedsageligt repetitive missioner for at samle bedre udstyr, stige i niveau og måske få en fordel over andre spillere. Selvom det kan lyde kedeligt (og kan være det), så er der mange spillere der nyder grinding, der ligefrem kan være en nærmest meditativ oplevelse.
Season Pass
Et season pass eller sæsonkort er metode, hvorpå firmaerne kan tjene flere penge over tid og holde spilleren aktiv i spillet. Season Passes er et (ofte betalt) adgangskort til nyt indhold, der bliver tilgængeligt over tid. Ofte er adgang til indholdet tidsbegrænset, så man skal afsætte tid til at opnå det indhold, som man har betalt for.
Sociale komponenter
Genshin Impact har relativt begrænsede muligheder for at socialisere med andre spillere, hvilket er sjældent for online rollespil. På den måde minder det mere om The Legend of Zelda: Breath of the Wild end om World of Warcraft.
Fakta om Genshin Impact
Udgiver: HoYoverse / miHoYo
Udvikler: MiHoYo
Udgivelsesår: 2020
Platform: Android, iOS, PlayStation 4, PlayStation 5, Windows
Betalingsform: Freemium
Spiltype: Single player open-world action role-playing (med multiplayer-elementer)
Aldersmærkning: 2+ years (Apple App Store); PEGI 12 (Google Play Store, Sony PlayStation 4 og 5, Windows)
Forventet tidsforbrug: Hundredevis af timer
Lignende titler: Honkai Impact, The Legend of Zelda-serien, Phantasy Star Online 2, World of Warcraft, Monster Hunter: World, Black Desert Online