Ordforklaring:
“Class” er en betegnelse for karakterens rolle i spillet. Nogle gange er det synonymt med karakterens profession eller “job” i spilverdenen. Ofte er det noget, som man vælger eksplicit fra starten af karakterens karriere, og det kan derfor være en af de vigtigste beslutninger for, hvad man kan gøre i spillet og hvordan man oplever spilverdenen.
Spillerens “class” indbefatter ofte nogle konkrete spilmekaniske fordele og ulemper i spillet. I klassiske fantasy-rollespil som Dungeons & Dragons kan det f.eks. være arketypiske roller som den stærke kriger, hvor fordelen er, at vedkommende kan bære tunge, beskyttende rustninger og kan være bevæbnet med sværd og skjold, men hvor vedkommendes ulempe er, at denne ikke kan bruge magi. Alternativt kan man f.eks. spille troldmand som character class, hvor fordelen er, at man kan bruge farlig magi, men hvor man må nøjes med sin kutte og en vandrestav at forsvare sig fysisk med.
Afhængig af spillets univers kan “class” også være ganske meget mere unik og kan f.eks. forme alt fra udstyr til færdigheder. “Class” hedder derfor ikke altid “class” i spillet, men kan f.eks. hedde “profession”, “vocation”, “background”, “occupation” eller “archetype”.
“Class” er et indgroet begreb i de fleste spil, hvor der indgår karakterudvikling, men mange nyere rollespil med karakterudvikling har fjernet begrebet “Class” (eller tilsvarende titler) for i stedet at gøre karakterudviklingen mere fri. Det kan man f.eks. se i spil som Fallout-serien. Fordelen ved den friere form er, at man ikke i løbet af hele spillet er bundet til sit oprindelige valg, men i større grad kan ændre udformningen af sin figur, som man lærer spillet og spillets univers at kende, ulempen er, at det ofte kan være mere kompliceret at forme figuren, og ved man ikke, hvad man gør, kan det være med til at skabe en mindre tilfredsstillende spiloplevelse.