Disney Dreamlight Valley

Hovedforfatter: Thomas Vigild, spilskribent
Første udgivelsesdato: 7. marts 2024
Seneste opdatering: 23. oktober 2024

Derfor bør du læse denne guide

Dreamlight Valley er et af Disneys største “open world“-spil nogensinde, det udkommer på stort set alle platforme, det er fyldt med time efter time af spiltid, et mylder af populære Disney-figurer og en nærmest uoverskuelig mængde ekstra indhold, der man tilkøbes. Du eller dit barn kan ikke undgå at blive konfronteret med Disney Dreamlight Valley, så med denne guide er du forberedt. 

Derfor har vi valgt at kigge på denne titel

Disneys nye store spilsatsning rammer nærmest alle danske hjem, så det er afgørende at undersøge hvilke farer og faldgruber, spillet præsenterer spilleren for. Heldigvis er spillet langt mere sobert, end man kunne frygte, men der er mange muligheder for løbende at bruge penge, og det er svært at overskue hvor mange, man bruger, særligt fordi spillet har ikke mindre end fire virtuelle  in-game valutaer, hvilket er meget for et premium spil.

Skala for bekymring

 Vi er ikke bekymrede for Disney Dreamlight Valley

Vi er ikke bekymrede for Disney Dreamlight Valley på nuværende tidspunkt, for mulighederne for tilkøb er udelukkende baseret på kosmetiske ændringer til spillerens figur, genstande, hus og have. Samtidig kan meget af valutaen til at købe disse ændringer optjenes gennem normalt spilbrug.  Spillet indeholder  ikke pay-to-win-mekanismer, gambling-lignende mekanismer eller paywalls.

Generel beskrivelse

I Disney Dreamlight Valley udforsker spilleren en gigantisk verden fyldt med forskellige landskaber, der alle er befolkede af kendte og elskede  Disney-figurer fra Mickey Mouse til Woody fra ‘Toy Story”.

Før var alt lyst og harmonisk i Disney Dreamlight Valley, men da spilleren træder ind i verdenen har en mørk og ond magi indhyllet alt og alle. Overalt skyder vækster med knivskarpe torne frem, mens de Disney-figurer, man møder på sin rejse, vader rundt i en døs af hukommelsestab efter en begivenhed kaldet “The Forgetting”, hvor også denne drømmeverdens unavngivne hersker forsvandt. Spillerens opgave er derfor at redde verdenen og genskabe Disney-figurernes hukommelse ved at løse opgaver for dem.

Spillet handler derfor i stor grad om at finde og bringe objekter til de kendte Disney-figurer, men spilleren skal også deltage i sysler som at koge mad, plante frø, fiske, og indrette sit virtuelle hjem og have. Spildesignet prioriterer hygge over højspændt action, og stemningen er rolig og decideret fredsommelig,  da der ikke er noget reelt kamp-element i spillet; alt handler om at udforske områderne og hjælpe figurerne. Samtidig  er der høj grad af frihed i spillet, da spillets mange opgaver for det mest kan løses i fri rækkefølge. 

Hvad bruger man penge på

Spillet koster ca. 300 kr (dog ikke til iOS, hvor det kræver abonnement på tjenesten Apple Arcade), og derudover kan der tilkøbes kosmetiske ændringer. Spillet har fire forskellige valutaer: Star Coins, Moonstones, Tokens og Dreamlight.

Star Coins er spillets primære virtuelle valuta, som bruges til at købe tøj, møbler og ingredienser til madlavning. Af og til skal Star Coins også bruges til at købe genstande, som benyttes til at avancere i spillet, så de er derfor vigtige for spillets progression. Star Coins kan tjenes ved f.eks. at dyrke og sælge græskar til Fedtmule eller fjerne onde torne, åbne kister eller gennemføre opgaver.

Spillets premium valuta er Moonstones, hvilket er den eneste valuta, der kan købes for kroner og ører i spillet. Moonstones kan bruges til at købe kosmetiske genstande i spillets butik, men også til at følge den såkaldte “Star Path”. Dette er en særlig “vej”gennem spillet, som giver ekstra sjældne og eftertragtede kosmetiske belønninger, hvis spilleren følger den.  

Tokens er en valuta, som kan købes for Moonstones, men også optjenes ved at gennemføre opgaverne på ens “Star Path”. Der kan ikke købes Moonstones for Tokens, kun Tokens for Moonstones. Ligesom Moonstones giver Tokens adgang til mere eksklusive kosmetiske ændringer, men det er kosmetiske ændringer, der ligger uafhængigt af dem, man kan få med Moonstones.

Den fjerde og sidste større valuta er Dreamlight, som optjenes ved at gennemføre basale missioner eller bygge objekter i spillet. Denne bruges til at åbne for nye områder i spillet og udvide den verden, som spilleren kan udforske.

Er du forvirret på dette tidspunkt? Ja, det er vi også, og det bliver ikke lettere af, at der udover de fire nævnte valutatyper også er yderligere sekundære valutatyper, som spilleren skal forholde sig til undervejs i rejsen gennem Disney Dreamlight Valley.

Hvor aggressivt monetariserer spillet

Disney har lagt sig i selen for ikke at virke grådige eller indbygge  så man føler derfor aldrig, at man er tvunget til at bruge sine ”rigtige penge” i spillets butikker.

Mekanismer til spillerfastholdelse (psykologiske greb og tankefælder):

Som de fleste online-butikker, så skifter udvalget i spillets butik løbende, så man får følelsen af at “gå glip” af et tilbud dvs. “FOMO“, hvis man ikke slår til med det samme. Disse tidsbegrænsede tilbud samt de mange valutaer gør spillet unødigt uoverskueligt, og bidrager til en ugennemsigtighed i forhold til, hvordan man avancerer i spillet – og særligt hvad der er værd at bruge ægte penge på.

Disney/Gameloft havde oprindeligt tænkt spillet i en free-to-play-udgave, men de ombestemte sig sent i processen og den kovending kan mærkes på mange af spillets psykologiske greb. Måske derfor minder spillet om et free-to-play spil, selvom det reelt er et premium spil, hvilket skaber en underlig skizofreni i spiloplevelsen.

Mekanismer til spillerfastholdelse (spilmekaniske greb)

I spillets missionstruktur er der altid skiltet klart og tydeligt med, hvad den næste opgave er, og det overblik gør det nemmere lige at spille “et mål til”. Der er altid opgaver at udføre, og man føler aldrig, at man løber tør for Disney-figurer at hjælpe. I forhold til målgruppen skal der dog læses en del på engelsk for at forstå opgaverne, så det svækker afgjort fastholdelsen for de mindre engelsk-kyndige spillere.

Slutteligt er der ingen “svære” eller større reaktionskrævende opgaver i spillet, som mest af alt prøver at være en rolig spilbar reklamesøjle for hele Disneys univers, som spilleren kan sysle rundt i.

Sociale komponenter

Disney har i forbindelse med udgivelsen af den første udvidelse til spillet ‘A Rift in Time’ opdateret grundspillet, så det nu kan spilles i multiplayer. Det betyder, at man kan besøge sine venners verdener og udveksle gaver eller købe fra hinandens butikker. Dette er smart nok uafhængig af platforme, så derfor kan en spiller på en Nintendo Switch godt besøge en ven, der spiller på Xbox. Bemærk dog, at krydsplatforms-kompatibiliteten ikke gælder i PlayStation-udgaverne af spillet, og at online-spil på alle konsollerne koster ekstra i månedligt abonnement. Det er kun gratis, hvis man spiller på Steam og Mac OS X.

Der er ingen mulighed for chat eller kommunikation indbygget i spillet, og besøgende kan ikke ødelægge eller stjæle fra hinandens verdener. Samtidig er alle venne-invitationer til ens verden tidsbegrænsede, hvilket gør multiplayer-delen i spillet ganske sikker og kontrolleret.

Andet

Vi giver lidt ekstra ros til Disneys figur-generator i spillet, hvor der er vid mulighed for at forme sin figur ud fra et væld af parametre. Disney har klart haft konsulenter på, så denne generator blev så inkluderende, tidstypisk og lidet krænkende som muligt.

Fakta om Disney Dreamlight Valley

Udgiver: Gameloft
Udvikler: Gameloft Montreal
Udgivelsesår: 2023
Platform: Apple TV, iOS, Nintendo Switch, PlayStation 4, PlayStation 5, Windows, Xbox One, Xbox Series X/S
Betalingsform: Premium til ca. 320 kroner med mulighed for mikrotransaktioner. Til Apple TV og iOS kræves abonnement til Apple Arcade
Spiltype: Open World Adventure
Sprog: Alt er på engelsk
Aldersmærkning: Fra 10 år
Forventet tidsforbrug: Fra fem timer og frem
Lignende titler:
  The Sims, Animal Crossing, Hayday, Stardew Valley