EA Sports FC 24
Hovedforfatter: Rune K. L. Nielsen, Ph.d., psykolog, spilforsker, lektor ved IT-Universitetet i København
Første udgivelsesdato: 29. september 2023
Seneste opdatering: 23. oktober 2024
Derfor bør du læse denne guide
FIFA-serien er blevet til FC-serien, men har derudover ikke ændret sig meget.
Det er stadig et fremragende fodboldspil, og der er stadigvæk fuld fokus på mikrotransaktioner og den uendelige og umulige jagt på drømmeholdet.
Derfor har vi valgt at kigge på denne titel
FIFA-serien (som nu er blevet til FC-serien) har i mange år været det mest sælgende konsolspil i Danmark. Spillet har (i praksis) ingen konkurrenter og har derfor de facto monopol på fodboldspil til konsol og PC. I de senere år er spilserien blevet berygtet for sin forretningsmodel, som flere eksperter mener, driver rovdrift på spillernes pengepung, og som nogle mener er direkte gambling. Sagens kerne er de virtuelle pakker med fodboldkort, der i praksis er lootboxes, som spillets udgiver tjener styrtende med penge på. Hollandske myndigheder har forsøgt at forbyde FIFA-spillene, men har tabt den afgørende retssag. De havde ellers åbnet muligheden for både bøde- og fængselsstraf.
Det er også værd at tage i betragtning, at der ifølge brugerundersøgelser ikke er noget spil i verden, der er mere udslagsgivende for spilleres valg af konsol end FIFA-serien. Med andre ord er der ikke noget spil, der i lige så høj grad som FIFA kan få spillere til at vælge eller droppe Nintendos Switch, Sonys PlayStation, eller Microsofts Xbox. Det tyder altså på, at FIFA-spillene har den største og mest loyale fanskare på konsolmarkedet. Dette skyldes nok til dels FIFA-seriens monopol på genren, fodboldsportens status og kulturelle betydning verden over, og så det at FIFA-serien er virkelig gode spil, som egner sig rigtig godt til at spille med og mod andre—både i samme rum (local co-op) og over nettet.
Stort set alle sportsgrene har en computerspilspendant, men ingen anden sportsgren har et lige så medrivende, dramatisk og frustrerende gameplay (for godt og ondt) som FIFA-serien. Personligt bryder jeg mig virkelig ikke om at spille eller se fodbold, men FIFA-serien har jeg investeret tusindvis af timer og kroner over spilseriens knap 30 år.
Skala for bekymring
FC 24 gør os bekymrede
Der er ikke entydigt videnskabeligt belæg for at sige, at folks mentale trivsel bliver negativt påvirket af at åbne lootboxes. Det kan dog stadigvæk være en dyr fornøjelse at give sig i kast med dem, og det er ikke nogen overraskelse, at folk, der oplever problemer med gambling, også er mere tilbøjelige til åbne lootboxes og at opleve problemer med at åbne lootboxes.
Electronic Arts (EA) har tjent styrtende på lootboxes i FIFA-serien, og i FC 24 er spillets Ultimate Team-del stærkt fokuseret på at nudge spilleren til at købe endnu flere lootboxes. ”Skynd dig inden det er for sent” burde måske være spillets undertitel.
Skynd dig!
Det er nemlig et gennemgående tema, at man skal skynde sig, inden det er for sent, om det så er for at klare sine daglige missioner, købe særlige spillerpakker, inden de forsvinder, købe pakker med særlige spillere, inden spillerne forsvinder, opnå point nok til at kvalificere sig til en særlig turnering, låse op for særlige belønninger, inden en ny sæson begynder. Der er ikke tid nok i verden til at nå alle ”FIFA-lektierne” i FC 24.
Tilfældig chance for at vinde
Lootboxes i FIFA-spillene er ikke gambling ifølge dansk lovgivning, fordi man aldrig kan trække penge ud af spillet, kun pumpe flere og flere penge ind, men tilfældighed spiller stadigvæk en enorm stor rolle for at vinde de bedste spillere, og de spillerkort, man vinder, har derfor stadigvæk psykologisk set kæmpestor værdi.
Det er også bekymrende at indholdet af spillets lootboxes er så enormt udslagsgivende for ens chancer for at vinde spillets fodboldkampe.
Professionelle FIFA/FC-spillere bruger gerne titusindvis af kroner på pakker med spillere for at kunne være med på højeste niveau. I FC 24 er der store opture og dybe nedture, og det er let at tænke, at man kan undgå nedturene, hvis man bare liiiiiiiiiige køber en pakke til.
Pakker er dog dyre. Den dyreste, jeg købte, kostede points for, hvad der svarede til lige under 200 kroner. Pakkerne købes med FC-point, som man køber for rigtige penge, og selvfølgelig passer pakkernes indhold dårligt med de beløb, som man skal bruge for at købe pakker med, så man på den måde også bliver tvunget til at veksle flere penge, end man have tænkt sig at bruge.
Efter at have spillet FC 24 i en uge er jeg ret sikker på, at det ville tage mig ca. 5.000 timer at tjene nok coins til at købe den originale Ronaldo til mit hold. Hvis jeg skulle købe packs nok til at få ham, ville jeg regne med at skulle bruge i hvert fald 20.000 kroner (i forventningen om, EA ikke har ændret markant på deres algoritme siden 2018, hvor en norsk forsker brugte 31.000 norske kroner på packs).
Man kan mene, hvad man vil om den pris, EA har valgt til de mest eftertragtede kort, men at den pris er skjult for de mange børn, der investerer deres tid, penge og identitet i FC 24 efterlader en dårlig smag i min mund.
Generel beskrivelse
FC 24 er et sportscomputerspil, der simulerer fodbold. Spillet har de facto monopol på markedet, så der er ingen vej udenom, hvis du gerne vil udleve den norske drøm som Erling Haaland, der pryder emballagen, virtuelt.
Hvad bruger man penge på
I FC 24 bruger man penge på at købe og—som noget nyt—at udvikle sine digitale spillere i jagten på drømmeholdet. Problemet er, at spillerne bliver solgt i virtuelle foliepakker med tilfældigt indhold, der ligner dem, man kan købe i den lokale kiosk, og man ved derfor ikke på forhånd hvor mange penge, man kommer til at skulle bruge, hvis man vil samle drømmeholdet.
Man kan selvfølgelig spille spillet uden at bruge penge udover spillets pris, men da selv de professionelle oplever, at de er nødt til at bruge penge, er det nærmest en nødvendighed.
Hvor aggressivt monetariserer spillet
FC 24 Ultimate Team handler i høj grad om konkurrence mod andre mennesker, og da man kan tilkøbe konkurrencefordele, oplever jeg det som en ret relativt aggressiv forretningsmodel.
Mekanismer til spillerfastholdelse (psykologiske greb):
Tidligere udgaver af spillet er blevet kritiseret af eksperter for at være ’børnekasinoer’, fordi man i Ultimate Team-delen kan investere penge i at åbne virtuelle pakker, som kan indeholde spillerkort, der svinger i værdi fra et par hundrede coins (spillets valuta) til mange millioner af coins.
Spillet er ikke klassificeret som et gevinstgivende spil (altså gambling), fordi det ikke er muligt (inden for spillets regler) at omsætte gevinster til rede penge. Kritikere peger dog på, at spillerkort (gevinsten) har utrolig stor psykologisk værdi og indflydelse på spillerens muligheder for at vinde kampe. Det kan derfor udvikle sig til en slags virtuelt våbenkapløb, hvor man føler sig tvunget til at bruge penge for at kunne være med.
I spillet bruger man aldrig rigtige penge direkte, men i stedet for to slags spilvalutaer: Coins eller FC-point. Disse valutaer er med til at sløre billedet af, hvor mange rigtige penge, man bruger.
På overfladen oplyses spilleren om sandsynligheden for at få gode kort i de forskellige pakker. Men de oplyste sandsynligheder (for eksempel under 1 %) er tilpas vage til at være meningsløse. I kroner og ører er forskellen mellem en sandsynlighed på for eksempel 0,99% og 0,01% meget stor.
Gambler’s fallacy
En spiller, der har haft dårligt ’pack luck’—altså held med at åbne pakker—kan komme til at tro at heldet nødvendigvis må vende og at det bare gælder om at holde ud (bruge flere penge). Læs mere om Gambler’s Fallacy her
Sunk cost fallacy
Når en spiller har brugt en del penge uden at få gevinst. står personen over for et valg: At stoppe og erkende at have mistet sine penge, eller at fortsætte i håbet om at opnå den ønskede gevinst og dermed at have retfærdiggjort sit forbrug. Læs mere om Sunk Cost Fallacy her.
Near misses
Når en spiller åbner pakker, bimler og bamler det med lyde, lys og grafik, der indikerer, om indholdet er godt eller skidt. I FIFA/FC handler det typisk om, hvor sjældent et spillerkort er. Alle gode kort er sjældne, men ikke alle sjældne kort er gode. At vinde et sjældent men dårligt kort er lidt ligesom at ane det sidste tal, man mangler for at vinde jackpotten. Man får et falskt indtryk af at have været lige ved at vinde.
Losses disguised as wins
Nogle gange kan det være svært at vurdere, om man overordnet har vundet eller tabt efter at have åbnet mange pakker. Pakker indeholder en del ting, som har varierende værdi på spillets interne markedet, og man får ikke umiddelbar feedback om, at man faktisk ikke har fået sin investering igen. For mig virker det som om, man hurtigere får brugt sine coins ved at købe pakker i FC 24, end man gør ved at spille på enarmede tyveknægte.
Illusion of control
Når man i spil som lotto frit kan vælge, hvilke tal man vil spille på, får mange spillere en falsk oplevelse af at have indflydelse på eget held. Det er selvfølgelig en illusion og fejltænkning. Det samme gør sig nok gældende i FIFA, hvor spilleren selv kan vælge mellem forskellige pakker og tidspunkter at åbne dem på. Dette fører til tro—eller overtro—på, hvornår det bedst kan betale sig at åbne pakker. Da vi ikke har adgang til den algoritme, der sørger for randomiseringen af pakkernes indhold, kan vi ikke vide, om spillere rent faktisk har regnet den ud, eller om de bare er overtroiske.
Chasing
I gambling, så vel som mange andre af livets arenaer, gælder det at mennesker har en tendens til at forsøge at vinde det tabte igen. Hvis man har en oplevelse af at have været meget uheldig, kan det være tillokkende at prøve at vinde det tabte igen. Problemet er selvfølgelig, at den underliggende algoritme måske bare er designet til at udbetale meget få gevinster, hvorfor det hurtigt kan blive meget dyrt at jagte sine tab.
Alle disse biases findes også i den virkelige verden og er altså ikke unaturlige. Forskellen her er selvfølgeligt at FC 24, i modsætning til en svampetur eller fisketur, er et designet og kommercielt produkt. Spillet ændrer dynamisk den algoritme, der bestemmer, hvad der er i pakkerne. Det gør de formentligt for at maksimere deres indtjening—og spillerens udgifter—og det ville være ulovligt at gøre på enarmede tyveknægte og andre pengespil; fordi FC 24 ikke er klassificeret som gambling, er det dog ikke ulovligt her. Jeg synes, at det efterlader mig med en dårlig smag i munden.
Mekanismer til spillerfastholdelse (spilmekaniske greb):
EA Sport FC 24 er virkelig godt skruet sammen. Spilleren har flere muligheder end nogensinde før for at sammensætte sit drømmehold. Ved at klare forskellige opgaver kan man låse op for nye spillere, udvikle de spillere man allerede har, låse op for et season-pass, kvalificere sig til turneringer, rykke op eller ned i divisioner og selvfølgelig få adgang til flere lootboxes.
Der er ingen tvivl om, at Ultimate Team-delen er FC 24’s primære fokus, og det er mere udviklet i år end nogensinde før.
Jeg føler mig nærmest tvunget til at sidde og løse opgaver, som for eksempel Squad Building Challenges (enormt komplicerede hovedbrudsspil med spiller-kort, der intet har med selve det at spille fodbold at gøre), selv om jeg keder mig enormt, fordi det virker som en bedre måde at få nye spillere på end at spille kampe. Samtidigt føler jeg mig halvdum, når jeg gør det, fordi det selvfølgelig bedre ville kunne betale sig at finde pengepungen frem og købe sig til nye spillere. Man skal ikke have en særlig høj timeløn, for at det bedre kan betale sig at tage på arbejde og så købe spillere end at sidde og løse opgaver, som man hader.
Man kan selvfølgelig også udfordre sig selv til at se, hvor langt man kan komme uden at bruge penge. Det er måske i virkeligheden den bedste måde at spille spillet på, for du kommer ikke til at få drømmeholdet alligevel—det ville kræve en fuldstændigt absurd investering i tid eller penge.
For spilleren med begrænset tid virker det vanvittigt, at der er så mange ting man kan i FC 24, og at der er så kort tid til at nå at gøre dem på.
For en person, der ikke har andet end tid og som elsker fodbold, er det selvfølgelig en gave—jeg er bare ikke sikker på, at den person findes.
Sociale komponenter
EA Sports FC 24 egner sig rigtig godt til at spille med andre, både lokalt i sofaen og over internettet. Men sørg for, at du spiller med nogen, der kan styre deres temperament, FC 24 er virkelig frustrerende og ikke alle kan være den bedste udgave af sig selv i den situation.
Godt at vide
Som noget nyt kan man blande kvindelige og mandlige spillere på sit drømmehold, og det er et forfriskende pust til spillet.
Læs også vores guide til FIFA 23 her.
Fakta om EA Sports FC 24
Udgiver: EA Vancouver, EA Romania
Udvikler: EA Sports
Udgivelsesår: 2023
Platform: PS4 & 5, Xbox One & Series S/X, Windows, Nintendo Switch
Betalingsform: Fuldpris engangsbetaling + mikrotransaktioner i form af packs (lootboxes)
Spiltype: Sport, fodbold, manager, simulation
Aldersmærkning: PEGI vurderer, at man skal være minimum tre år for at spille FC 24
Forventet tidsforbrug: En enkelt kamp tager typisk ikke mere end et kvarter, men fordi det også er en E-sport, kan man selvfølgelig bruge et helt liv og en karriere på at fordybe sig og mestre spillet
Lignende titler: I praksis ingen. Den skandaleombruste fodboldorganisation FIFA (som serien jo oprindeligt var opkaldt efter) har meldt ud, at de vil lancere et konkurrerende produkt i 2025.