Grand Theft Auto Online
Hovedforfatter: Troels Høegh, copywriter og spilskribent
Første udgivelsesdato: 1. september 2022
Seneste opdatering: 23. oktober 2024
Fakta om Grand Theft Auto Online
Udgiver: Rockstar Games
Udvikler: Rockstar North
Udgivelsesdato: 2013
Platform: Windows PC, PlayStation, Xbox m.m.
Betalingsform: Boxed Content + mikrotransaktioner (man betaler fuld pris for spillet Grand Theft Auto V (GTA 5) og kan tilkøbe premium valuta, pakker med spilgenstande og abonnement til ekstraindhold.
Spiltype: Skydespil, Action-Adventure, Open World
Game Modes: Online multiplayer, PvE, PvP
Aldersmærkning: 18+
Alternativ / primær konkurrent: Saints Row, Just Cause, Pay Day
Derfor skal du læse denne guide
Grand Theft Auto er — målt i salgstal — verdens mest succesfulde computerspil.
Selvom det seneste bidrag udkom helt tilbage i 2013, indbringer spillet stadig enorme summer hvert år, ikke mindst via mikrotransaktioner.
Online-udgaven er proppet med tilbud på digitalt udstyr, virtuel valuta og DLC, der kan virke komplet uoverskuelig, hvis man ikke er vant til komplekse spiløkonomier – hvad enten man er voksen, barn eller midt imellem.
Her kan du få overblik over spillets mekanismer — bl.a. det virtuelle kasino — så du kan se, hvad der foregår bag grafikken.
Beskrivelse
Sideløbende med det succesfulde single player-spil Grand Theft Auto V udgav udvikleren Rockstar i 2013 en online multiplayer-del, Grand Theft Auto Online, hvor spillerne sammen befolker ”Los Santos” – en fiktiv udgave af Los Angeles, hvor spillerne kæmper om at stige til tops i byens kriminelle underverden.
Selvom Grand Theft Auto Online udkom tilbage i 2013, er spillet stadig ekstremt populært og omsatte så sent som i 2021 over en milliard dollars alene gennem mikrotransaktioner.
For GTA Online er ikke bare en stor og åben verden, som spillerne kan gå på opdagelse i. Det er også et kompliceret økonomisk system, hvor der er næsten lige så meget at bruge penge på som i virkelighedens verden.
Man skal samtidig være opmærksom på, at indholdet i spillet er rettet imod spillere over 18 år. I spillet indtager man rollen som voldelig, virtuel kriminel i en moderne storby, og derfor kan nogle finde spillet stødende, særligt i forhold til fremstillingen af vold, kvinder og minoriteter.
Hvorfor vi har valgt dette spil
GTA-serien har i over 20 år været blandt de mest kontroversielle og succesfulde computerspil i verden.
I 2013 udkom Grand Theft Auto V (populært kaldet GTA5) og indbragte på 36 timer over en milliard dollars til udgiveren Rockstar Games.
Det blev det bedst sælgende underholdningsprodukt (ikke bare spil, men al underholdning) i historien.
Og det skabte overskrifter både for sine salgstal og for sine kontroversielle temaer om vold, forbrydelse og forbrugskultur.
GTA5 er en barsk men intelligent parodi på Los Angeles, sociale medier og grådig konsumerisme.
GTA Online tager det samme ironiske meta-lag om forbrugskultur og bruger det til at sælge mikrotransaktioner, hvor man kaster rigtige penge efter digitale biler, luksuslejligheder, designertøj og kasinoture.
Spilfigurens mobiltelefon er central for at modtage missioner — og til at bombardere spilleren med annoncer for DLC og måder at bruge både rigtige og virtuelle penge på.
Alt sammen med et ironisk lag, der kan gøre det hele sværere at gennemskue.
Hvis man er ny spiller, kan GTA Online virke uoverskueligt, og man må finde sig i en udfordrende læringskurve — mens muligheden for at købe sig rundt om forhindringerne bliver tilbudt konstant.
Tidsforbrug
Missioner i GTA Online varierer meget og kan tage fra få minutter til over en time.
Dog skal man være forberedt på at lægge 5-10 minutter til sin planlagte spiltid, da GTA Online tager lang tid at indlæse.
Sociale komponenter
GTA Online er et multiplayer-spil henvendt til spillere over 18 år. Her krydses spillernes veje på tværs af missioner — og nogle gange (okay, ofte) ender møderne i blodige skuddueller.
Som ny spiller må man finde sig i at støde på modspillere med meget bedre udstyr, og man risikere jævnligt at blive trollet og pløkket ned på åben gade af spillere på højere niveau.
Spil i grupper
Sammen er man stærkere, og mange missioner i GTA Online kan kun gennemføres med en gruppe. Det kan derfor være en fordel at spille med venner, og hvis man ikke har en klan, findes der en Discord-server, hvor spillerne sammen kan planlægge missioner.
Voice chat
Da samarbejde er afgørende, er voice chat automatisk slået til.
Her kan man risikere at møde en hård tone, men det er heldigvis let at slå voice chat fra.
Tekst-chat
Spillet tilbyder også en tekst-chat, og her skal man være opmærksom på spam-annoncer fra andre spillere — såkaldte modders og farmers — der tilbyder salg af spilgenstande og virtuel kredit. Det er imod spillets regler, og man kan let blive snydt.
GTA Online håndhæver dog kun i nogen grad sine egne brugerbetingelser, og sådan kan man også risikere at møde modspillere, som lukrerer på de forbudte modificeringer — og derfor har en markant fordel i spillet.
Hvad bruger man penge på?
Shark Cards
GTA Online tilbyder en én samlet valuta, GTA Dollars, som kan tjenes ved at spille eller købes for rigtige penge via virtuelle kreditkort — de såkaldte “Shark Cards”.
GTA Dollars er centrale for alt i GTA Online, hvor bilerne kan koste flere millioner.
Det dyreste Shark Card koster 475 kr. og omregnet koster bilerne omkring 100 kr. i gennemsnit.
Sådan kan man hurtigt få brændt nogle Shark Cards af, hvis man skal have fyldt garagen, og det kan være dyrt at spille GTA Online, hvis man ikke vil grinde i timevis.
GTA+
GTA+ er en abonnementservice til PS5 og Xbox XIS, hvor spilleren automatisk får virtuel valuta, udstyr, skins m.m.
GTA+ koster ca. 44 kr pr. måned.
Gråt marked
I spillets tekst-chat og på tredjepart-hjemmesider kan man støde på andre spillere, der tilbyder salg af GTA Dollars og modificeringer.
Det er imod spillets regler, og man risikerer både at blive snydt og få sin konto lukket, hvis man køber de forbudte ydelser.
Psykologiske og spilmekaniske greb
Pain of Payment
Pain of Payment betegner ubehaget ved at skulle af med sine penge — som forskning og ikke mindst sælgere har fundet ud af bliver mindre, hvis man gør betalingen abstrakt, f.eks. via kreditkort eller abonnement.
I GTA Online kan man bruge sit rigtige betalingskort til at købe virtuelle kreditkort med digitale GTA Dollars som slutteligt kan veksles til jetoner på spillets kasino.
Det er temmelig mange led af abstraktion, hvor man risikerer, at den kritiske sans sættes ud af spil.
Hot State Decisions
Hot State Decisions er en tilgang til adfærdsdesign, hvor spiludviklere kan spekulere i spillerens “flow” og frustration, når det brydes.
I kampens hede kan man være mere tilbøjelig til at træffe kortsigtede beslutninger for at få den gode følelse til at fortsætte.
Jo mere uigennemskuelige forhold, desto lettere kan spilleren miste overblikket og købe noget uovervejet.
GTA Onlines økonomiske system er iøjnefaldende uoverskueligt og næsten lige så frustrerende.
FOMO
GTA Online tilbyder masser af tidsbegrænsede aktiviteter, der øger spillerfastholdelse og kan give en følelse af FOMO, hvis man ikke er med.
Samtidigt får man jævnligt annoncer for tidsbegrænsede tilbud i spillets mange butikker.
Hvis man er blevet bidt af spillet, kan FOMO være en stærk motivation til at vende tilbage og spille ofte samt til at købe indhold, før det forsvinder.
Grinding
Grinding er gamer-slang for repetitive spilaktiviteter, hvor man typisk gennemfører de samme missioner igen og igen for at optimere sin indsamling af ressourcer.
Hvis man som spiller i GTA Online har udset sig en særlig bil eller bolig at købe, må man være forberedt på at grinde længe for at få nok GTA Dollars — eller betale med rigtige penge.
Et studie fra Stanford University testede folks evne til at træffe gode valg under pressede omstændigheder.
To grupper blev bedt om at huske et tal, gå ned ad en gang og fortælle tallet til en forsker i et andet rum.
Undervejs blev de tilbudt en snack og kunne vælge mellem kage og frugt.
Den ene gruppe havde fået et tal med to cifre, mens den anden gruppe havde fået syv cifre at huske.
Deltagere med syv cifre valgte næsten dobbelt så ofte kagen, som dem med to cifre gjorde.
Studiet bliver brugt som eksempel på, hvordan vi kan være mere tilbøjelige til at træffe kortsigtede, umiddelbart tilfredsstillende valg, når vi har meget at tænke på.
Det kan spiludviklere udnytte med svært gennemskuelige økonomier, overvældende design og tilbud på mikrotransaktioner som en midlertidig løsning, der sjældent ikke er ideel på lang sigt.
Bekymringer
Uoverskueligt økonomisk system
GTA Online har et komplekst økonomisk system, der ikke kun inkluderer virtuelle bankrøverier men går på grænsen til at røve spilleren med overvældende mikrotransaktioner og pay-to-win-lignende design.
Spilleren tjener virtuelle penge ved at gennemføre missioner, men køb og vedligeholdelse af biler, boliger og flyvende raketcykler er dyr og kræver lang tids grinding.
Spillet sender samtidig samtidig regninger for in-game-husleje og garagevedligholdelse, og efterhånden får man lyst til at se sig om efter en virtuel revisor.
Oveni modtager man konstant annoncer for måder at bruge penge på:
DLC, udsalg hos bilforhandlere, reklamer for spillets kasino og meget mere.
Billedtekst: Spilleren modtager besked om et særligt tilbud i GTA’s Social Club. Kilde: Screenshot fra spillet Grand Theft Auto Online, udgivet af Rockstar Games
Spil i spillet — kasino
I GTA Online er der næsten lige så meget at bruge penge på som i virkelighedens verden. Der er masser af små spil i spillet, f.eks. golf, billard og ikke mindst et stort virtuelt kasino.
Her kan spillerne tage på besøg, gå om bord i alle de klassiske kasinospil og endda bliver medlem af klubben med egen luksussuite.
Det koster selvfølgelig altsammen GTA Dollars, der kan købes for rigtige penge.
Selvom spilleren skal gennem en række abstrakte betalingsled, tilbyder GTA Online helt åbenlyst kasinospil, som man indirekte kan bruge rigtige penge på.
Juridisk set er det ikke gambling, da pengene er låst i spillet og ikke kan trækkes ud.
Det betyder, at man kan bruge penge, indtil man ikke har flere — og få den samme oplevelse som fra rigtig gambling — men man kan bare ikke vinde noget i virkeligheden.
Sådan vinder huset altid — på mere end én måde.
Billedtekst: Spilleren kan også spille kasino i Grand Theft Auto Online. Kilde: Screenshot fra spillet Grand Theft Auto Online, udgivet af Rockstar Games
Balancegang til pay-to-win
Udvikleren Rockstar hævder selv, at GTA Online ikke er pay-to-win, da det er muligt at låse op for alt ved at spille.
Kritikere af spillet siger modsat, at det tager så lang tid, at det ikke er realistisk muligt — og at spillere, der køber Shark Cards, har så stor en fordel, at andre ikke kan være med.
Der er bestemt meget at bruge penge på i GTA Online, og det tager lang tid at tjene nok til bare en enkelt bil. For ikke at tale om en garage til den.
Nye spillere kan føle et pres til at skulle konkurrere hurtigt, og da er der ikke mange andre valg end at betale sig fra det.
Forholdet mellem belønninger for at spille og spilgenstandes prissætning lader ikke til at tilgodese spillere, der kun vil grinde sig til det digitale udstyr.
Billedtekst: Eksempel på en af de mange ekstrapakker man kan tilkøbe for rigtige penge. Kilde: Screenshot fra PlayStation Store, hvor vi vil købe udstyr spillet Grand Theft Auto Online, udgivet af Rockstar Games
Er der grund til bekymring?
Computerspil kan efterhånden bygge verdener, der er næsten lige så komplicerede og overvældende som virkeligheden.
Som ny spiller i GTA Online kan man godt have en følelse af at køre på trehjulet cykel i en verden af muskelbiler, mens man forsøger at gennemskue et sofistikeret økonomisk system.
Kombinationen af mikrotransaktioner, kasinospil og massiv in-game-markedsføring bliver skjult bag et ironisk meta-lag, der er både bekymrende og problematisk.
GTA har alle dage været et kontroversielt spil, men GTA Online går ikke bare til grænsen med sine modne temaer – det går et godt stykke over den i sin brug af aggressive spil-, gambling- og salgsmekanismer.
Vi vurderer derfor graden af bekymring til at være høj.