Honkai: Star Rail
Hovedforfatter: Leon Y. Xiao, ph.d.-stipendiat
Medforfatter: Rune K. L. Nielsen, lektor, cand. psych, cand. IT, Ph.D.
Første udgivelsesdato: 19. december 2023
Seneste opdatering: 23. oktober 2024
Derfor bør du læse denne guide
Honkai: Star Rail er et enormt vellykket spil. Gameplayet er underholdende, og spillets historie er stærk nok til, at spillere rent faktisk går op i den. Honkai: Star Rail er dog ligesom søsterspillet Genshin Impact berygtet for sin forretningsmodel og brug af gacha-systemer, som man hurtigt kan købe sig fattig i.
Derfor har vi valgt at kigge på denne titel
Honkai: Star Rail er et ekstremt populært spil, hvor det er lykkedes at skabe en formel, der gør det endnu mere fristende at bruge penge på tilfældighedsmekanismer (eller gacha), end i deres forrige super-succes, Genshin Impact. Anmelderne er vilde med spillet, men spillerne er mere lunkne—formentlig på grund af de gambling-lignende mekanismer i spillet.
Skala for bekymring
Vi er lidt bekymrede for Honkai: Star Rail
Generel beskrivelse
Honkai: Star Rail er et single player turbaseret rollespil, som kan spilles på iOS, Android, PC og PlayStation 5. Som spiller udforsker man et science-fiction-univers ved at rejse mellem forskellige planeter og rumstationer. Her kan man f.eks. hjælpe med at beskytte en rumstation mod rumvæsner eller løse mysteriet om en endeløs snestorm på en frosset planet.
Historien udfolder sig lineært med regelmæssige opdateringer hver sjette uge. Da spillet er relativt nyt, tager selve historien ikke meget mere end 30 timer at spille til ende. Der er dog masser af ting at tage sig til udover at spille historien til ende. Honkai: Star Rail har allerede vist sig at være et ekstremt populært spil og en stor kommerciel succes, som er opnået ved at bruge den samme forretningsmodel som udgiveren brugte til Genshin Impact.
Honkai: Star Rail er gratis, men der er rig mulighed for at bruge rigtige penge på ting og karakterer. Det er lykkedes udviklerne at designe et spil, der i endnu højere grad end Genshin Impact opfordrer til, at spilleren bruger rigtige penge. Det er dog også muligt at spille spillet uden at bruge en krone (i hvert fald for forfatteren til denne artikel).
Hvad bruger man penge på
Honkai: Star Rail genererer primært indkomst fra sine spillere gennem et tilfældighedssystem eller ’gacha system’, som i Honkai: Star Rail hedder ’warping’. Det er et system, man bruger, når man vil forsøge at vinde nye karakterer, som man kan spille med. Gacha-systemer minder meget om lootboxes, og dermed også om gambling.
Chancen for at få de mest værdifulde, femstjernede karakterer er usle 0,6%, men spillet indeholder såkaldte medlidenhedsmekanismer (pity timers), der sørger for, at man med nok forsøg er garanteret at få en af disse karakterer. Problemet er bare, at hvis man er uheldig, kan man risikere at have brugt 4000 DKK, før medlidenhedsmekanismen bliver aktiveret, og man får en femstjernet karakter.
Man kan også bruge penge ved at købe et månedligt abonnement, der hedder ’Express Supply Pass’ for 45,-. Gennem abonnementet kan spilleren få lidt in-game-currency (spillets interne møntfod) hver dag til udsalgspris. Det kræver dog, at man logger på spillet hver dag. Misser man en dag, misser man belønningen.
Man kan også købe to slags season pass (eller sæsonkort) hver sjette uge: Et til 89 kr.—og et til 169 kr. Som med andre sæsonkort gælder det, at man ved at spille kan låse op for forskellige præmier. Det gode ved sæsonkort er, at præmierne ikke er tilfældige og derfor ikke føles som gambling, og at man kan bruge lang tid på at låse op for alle præmierne (hvilket selvfølgelig også kan være det dårlige ved et sæsonkort).
Til sidst er der også en række produkter, som kan købes i en butik. Her er der tale om både rent kosmetiske skins og opgraderinger af spillerens våben—som nogle nok vil rynke på næsen af som en form for pay-to-win.
Prisen på varerne i den virtuelle butik er på iOS imellem 9 DKK og 899 DKK—og hvis man vil være garanteret en af de bedste femstjernede karakter, skal man altså forvente at handle flittigt i butikken.
Spillere kan ikke bytte eller sælge genstande til hinanden i spillet, og derfor opstår der ikke sortbørshandel, selv om det selvfølgelig altid er muligt at sælge hele konti.
Hvor aggressivt monetariserer spillet
Med to slags season pass, “loot boxes”, en abonnementstjeneste og en butik må der siges, at der er rig mulighed for at bruge penge i Honkai: Star Rail. Det er dog ikke strengt taget nødvendigt at betale for at kunne være med, så derfor kunne det være værre.
Mekanismer til spillerfastholdelse (psykologiske greb og tankefælder):
Honkai: Star Rail er blevet kritiseret for at bruge gacha/lootboxes som i sagens natur bruger uigennemsigtige algoritmer til at fordele belønninger i spillet. Da disse belønninger ikke kan handles—som det for eksempel er tilfældet i Counter-Strike 2—vil mange nok mene, at disse loot boxes er mindre bekymrende.
The Gambler’s Fallacy
Brugen af algoritmer og tilfældighedsmekanismer kan gøre, at spillere oplever, at de har været ’uheldige’, og at deres odds derfor nødvendigvis må blive bedre og bedre i takt med, at uheldet fortsætter. Det kan derfor virke ’fornuftigt’ at fortsætte med at spille (og bruge penge). I netop Honkai: Star Rail er denne tankefælde dog ikke en fejl, fordi spillet rent faktisk belønner de vedholdende spillere gennem medlidenhedstimeren, som sørger for, at der er en hvis grænse for, hvor uheldig man kan være (hvis man altså har råd til at bruge den slags penge). Man skal dog bruge, hvad der svarer til 4.000 DKK for, at medlidenhedstimeren aktiveres (man kan selvfølgelig også være heldig at vinde, før den bliver aktiveret).
Sunk cost fallacy
Når man som spiller har investeret tid og penge uden at opnå sit mål, står man over for et valg: Man kan anerkende sit nederlag eller fortsætte jagten i håbet om at retfærdiggøre sine tidligere investeringer. Efter at man har købt et season pass, kan man i endnu højere grad føle, at man skal spille dagligt for at få mest muligt for pengene.
Near misses
I Honkai: Star Rail er der forskellige lyde og lys, der indikerer, hvor sjælden den karakter, man er ved at ’warpe’, er, inden man får den. Lidt lige som med en enarmet tyveknægt, der viser en, hvor tæt man er på at få jackpot, kan man få det indtryk—som selvfølgelig er falsk—at man var lige ved at vinde.
Losses disguised as wins
Det kan til tider være svært at vide, om man har vundet eller tabt, når man ’warper’ nye karakterer, fordi det kan være svært at gennemskue, hvor meget man har brugt og hvad værdien af det, man har fået, er.
Fear of missing out (FOMO)
Mange begivenheder i spillet er tidsbegrænsede. Som spiller har man kun et par uger til at gennemføre de opgaver, der er tilgængelige. Klarer man dem ikke, inden begivenheden slutter, får man ikke chancen igen. Dette kan gøre at opgaverne føles presserende, hvilket kan føre til konflikter for børn og deres voksne. Man kan føle sig presset til at spille—ikke fordi man har decideret lyst—men fordi man ikke vil gå glip af muligheden for fede præmier.
Disse tankefældes findes selvfølgelig også uden for spil og er derfor ikke unaturlige, men forskellen er selvfølgelig, at Honkai: Star Rail er et kommercielt produkt, der er designet til at udnytte disse tankefælder, og derfor skal man måske tænke sig om en ekstra gang.
Mekanismer til spillerfastholdelse (spilmekaniske greb)
Spillets butik oplister priser i rigtige penge og i to slag fiktive krystaller, der kan købes for rigtige penge. Det er derfor ikke altid helt let at se, hvad de forskellige produkter koster relativt til hinanden.
Spillet opgiver information om sandsynligheden for at opnå sjældne gevinster, men disse ændres i takt med, at spilleren bruger penge.
Lootboxes
Honkai: Star Rail bruger flere variationer af lootboxes: En lootbox er en virtuel spilpakke med tilfældigt indhold, der enten kan vindes i spillet eller tilkøbes. Det tilfældige indhold er afgørende, fordi det gør åbningen mere spændende, end hvis præmien var givet på forhånd.
Grinding
Honkai: Star Rail inviterer til lange timer med grinding i jagten på det bedste udstyr. Grinding er en tilgang til spil, hvor spilleren udfører hovedsageligt repetitive missioner for at samle bedre udstyr, stiger i niveau og måske få en fordel over andre spillere. Selvom det kan lyde kedeligt (og kan være det), så er der mange spillere der nyder grinding, der ligefrem kan være en nærmest meditativ oplevelse.
Season Pass
Et season pass eller sæsonkort er metode, hvorpå firmaerne kan tjene flere penge over tid og holde spilleren aktiv i spillet. Season Passes er et (ofte betalt) adgangskort til nyt indhold, der bliver tilgængeligt over tid. Ofte er adgang til indholdet tidsbegrænset, så man skal afsætte tid til at opnå det indhold, som man har betalt for.
Sociale komponenter
Honkai: Star Rail har relativt begrænsede muligheder for at socialisere og interagere med andre spillere, hvilket er sjældent for online rollespil. På den måde minder det mere om The Legend of Zelda: Breath of the Wild end om World of Warcraft. HoYoverse censurerer automatisk tekst chatten for upassende indhold. Men det er uvist, hvor godt det filter er. På nuværende tidspunkt kan forældre ikke slå interaktion med andre spillere fra. Det er ikke muligt at snakke sammen i spillet uden at bruge tredjeparts software som fx Discord. Muligheden for at skrive med fremmede kan selvfølgelig udgøre en risiko. Spillet er meget populært på sociale medier som Twitch.tv, YouTube og TikTok.
Fakta om Honkai: Star Rail
Udgiver: HoYoverse/MiHoYo
Udvikler: MiHoYo
Udgivelsesår: 2023
Platform: Android, iOS, PlayStation 4 (planlagt), PlayStation 5, Windows PC
Betalingsform: Freemium
Spiltype: Single Player Open World turbaseret strategi-rollespil
Aldersmærkning: 12+ (Apple App Store), Pegi 12 (Google Play Store, Windows)
Forventet tidsforbrug: Hundredvis af timer
Lignende titler: Genshin Impact, World of Warcraft, Monster Hunter: World, Black Desert Online.