Ordforklaring:
Et spils matchmaking-funktion giver spillere mulighed for at finde og forbinde sig med med- eller modspillere i multiplayer-spil.
I spil som World of Warcraft benytter man matchmaking-systemer til at finde et hold af andre spillere, som man kan raide med, mens man f.eks. i spil som Counter-Strike kan bruge spillets matchmaking-funktion til at finde både med- og modspillere.
Selvom matchmaking i teorien lyder som en relativt simpel service, så bliver det mere kompliceret særligt i meget kompetitive spil som Dota 2, League of Legends eller Counter-Strike. Her bliver man ikke bare sat sammen med andre spillere, men bliver matchet op med spillere ud fra et ”ranking”-system, der er baseret på antallet af kampe og sejre.
Afhængig af spillerens færdigheder og indsats bliver vedkommende matchet med spillere af tilsvarende færdigheder og indsats.
Spillerens mulighed for at få det optimale ud af spillet bliver på den måde påvirket af indsats og færdighedsniveau. Hvis spilleren ikke opretholder sit aktivitets- eller færdighedsniveau, matcher vedkommende måske med dårligere og mindre udfordrende med- og modspillere.
Nogle spil har også et matchmaking-system, der inkorporerer spillerens opførsel i ranken. Det kan man f.eks. finde i spil som Dota 2. Bliver man rapporteret for mange gange, kan man blive sendt i ”skammekrogen”, hvor man primært matcher med andre ildesete spillere.
Hvis man abandoner game midt i en kamp, kan man også komme på denne ”skammekrogs”-liste, hvilket betyder, at det er noget, som de fleste spillere vil undgå.