Overwatch
Hovedforfatter: Troels Høegh, copywriter og spilskribent
Første udgivelsesdato: 1. september 2022
Seneste opdatering: 24. oktober 2024
Fakta om Overwatch
Titel: Overwatch
Udgiver: Activision Blizzard
Udvikler: Blizzard Entertainment
Udgivelsesdato: 2016
Platform: Windows PC, Xbox, PlayStation, Nintendo Switch
Betalingsform: Boxed Content + mikrotransaktioner (man betaler fuld pris for spillet og kan tilkøbe lootboxes).
Spiltype: Skydespil, First Person Shooter, Team Shooter, Hero Shooter
Game Modes: Multiplayer online
Aldersmærkning: 12+
Alternativ / primær konkurrent: Apex Legends, Tom Clancy’s Rainbow Six: Siege, Team Fortress 2
Derfor skal du læse denne guide
I denne guide kan du læse om Overwatch, der siden 2016 har fascineret spillere verden over.
Efterfølgeren er allerede blevet annonceret og lover at gøre op med nogle af de problematiske greb fra det første spil — ikke mindst de kontroversielle lootboxes.
Ind til da kan du læse om, hvordan Overwatch forsøger at påvirke dig, og hvad du skal være opmærksom på.
Redaktørens notits
Denne guide dækker først udgave af Overwatch, der udkom i 2016. Spillet blev dog deaktiveret i oktober 2022 til fordel for Overwatch 2.
Beskrivelse
Overwatch er et farvestrålende skydespil i et fantasifuldt science fiction-univers. Her spiller man online med og mod spillere fra hele verden om at gennemføre actionmættede missioner.
Spillets kerne er de korte, intense kampe, hvor to hold dyster om sejren på små og mellemstore baner. Strategi og samarbejde er afgørende, og det er vigtigt at holde hovedet koldt i de intense ildkampe.
Udover klassisk holdspil er det muligt at spille en masse brugerskabte spiltyper, der er designet af spillerne selv. De varierer fra hæsblæsende skuddueller til rollespil uden våben og endda til en variation af det klassiske kortspil Uno.
Når spillerne selv bestemmer, sætter kun fantasien grænser.
Billedtekst: Eksempel på kompetitivt spil i Overwatch. Kilde: Hey, it’s Pulse, Youtube
Hvorfor vi har valgt dette spil
Selvom Overwatch er en ældre titel fra 2016, er det fortsat et populært og aldeles indbringende spil. I 2019 nåede spillet en milliard dollars i ekstraomsætning gennem salg af lootboxes og har stadig over fem millioner månedlige brugere.
Overwatch tilbyder færre tilkøb end mange lignende spil, men har alligevel et problem, man skal være opmærksom på: Boxed content til fuld pris med indhold gemt væk i lootboxes.
Lootboxes belønner spilleren med tilfældigt indhold og er blevet knyttet direkte til gambling, hvilket har gjort lootboxes er ulovlige i Belgien.
Overwatch 2 udkommer i oktober 2022, og det betyder, at det oprindelige Overwatch bliver lukket ned. Overwatch 2 er dog en “naturlig” forlængelse af det første Overwatch, og væsentlige dele af spillerens betalte indhold samt position vil blive overført.
Sociale komponenter
I Overwatch består et hold som regel af seks spillere, hvor hver spiller indtager rollen som én spillets helte med specifikke evner og talenter.
Strategi og samarbejde er afgørende. Det er vigtigt at vælge sin helt med omtanke, så de unikke færdigheder supplerer medspillernes. Hvis alle på holdet er angribere, er der ingen til at spille forsvar eller helbrede de sårede. Og så taber man.
Overwatch handler altså ikke kun om gode reflekser og hurtige reaktioner, men også om balance, holdånd og strategisk sammensætning af kompetencer.
Derfor har spillet indbygget voice chat, så spillerne kan tale med hinanden. Hvis man ikke kender sine medspillere på forhånd, er der risiko for grimt sprog og anstødelig opførsel.
Det er heldigvis let at slå voice chat fra i spillets indstillinger.
Tidsforbrug
Tidsforbruget varierer afhængigt af game mode, men i Quick Play tager en kamp typisk 10-15 minutter, mens en ligakamp på konkurrence-niveau kan tage op til en halv time.
Hvad bruger man penge på?
Overwatch sælges som boxed content, men da det er en ældre udgivelse, kan det ofte findes på tilbud. Overwatch 2 vil efter sigende blive free-to-play med tilkøb.
I modsætning til mange lignende spil tilbyder Overwatch ikke et season pass til oplåsning af ekstraindhold. Overwatch 2 vil dog introducere denne mulighed.
I kontrast til konkurrenten Apex Legends er alle spilfigurer tilgængelige fra start uden tilkøb eller grinding.
Der dog én altoverskyggende ting at bruge penge på og én eneste måde at få flere skins, emotes, og virtuelle nipsting: lootboxes.
I Overwatch kan lootboxes tjenes ved at spille, stige i niveau og vinde.
Og de kan købes for rigtige penge i spilbutikken, hvor en lootbox koster ca. 10 kr.
Det betyder, at spillere, der gerne vil have de sjældneste dragter eller sjoveste emotes, enten skal spille virkelig meget eller bruge penge på virtuelle pakker med tilfældige gevinster.
Activision Blizzard, der står bag Overwatch-spillene, er dog ifølge netmagasinet The Verge gået en anden vej med Overwatch 2, og derfor vil der i Overwatch 2 ikke længere være lootboxes. Ifølge Geoff Goodman, der er “lead hero designer” på Overwatch 2, betyder det at:
Spilleren vil må meget mere kontrol over hvordan de interagerer med spillet, og hvordan de åbner for nyt indhold.
Endelig har spillerne mulighed for at købe en særlig type skins, der er designet i samarbejde med den professionelle Overwatch-liga.
Disse særlige skins fungerer lidt ligesom at vise sin støtte til byens fodboldhold ved at gå med deres trøje.
Liga-skins kan købes separat for League Tokens, og en pakke med 100 Tokens koster ca. 40 kr.
Mekanismer til spillerfastholdelse
Gratis lootboxes
Overwatch belønner jævnligt spilleren med gratis lootboxes, så man lærer at forholde sig til dem, om man vil eller ej.
De indeholder flotte skins, spøjse emotes og andet kosmetisk tilbehør m.m., lootboxes giver ingen konkurrencefordele, men indholdet ser godt ud, og hvis man bliver bidt af at samle på skins, er de en motivation til at spille mere.
Tidsbegrænsede events
Overwatch afholder seks særlige events om året, hvor det er muligt at vinde og købe lootboxes med eksklusivt indhold.
Begivenhederne er tidsbegrænsede, og muligheden for at få unikke skins kan være en stærk drivkraft til at spille mere.
Og når tiden er lige ved at løbe ud, kan det også være en motivation til at få dankortet op af lommen.
Loss Aversion
Loss Aversion betegner den kognitive bias, der gør, at frygten for tab vejer tungere end udsigten til gevinst.
Tanken om at miste 1.000 kr. giver en stærkere påvirkning af adfærd end udsigten til at vinde 1.000 kr. Derfor gør kasinoer alt for at justere perspektivet, så gæsterne ikke tænker på tab.
I salgspsykologi bruger man ofte følelsen af at gå glip af noget som købsmotivation – “kun få eksemplarer tilbage!” – og i computerspil kan det være en kortvarig mulighed for betalt fortsættelse, når man ikke har flere træk, liv eller chancer tilbage.
Psykologiske mekanismer
Lootboxes & gambling
Lootboxes bruger de samme psykologiske mekanismer, som man kender fra gambling.
Spænding, forventning og håb lokker spilleren til at prøve lykken igen og igen på jagten efter den store gevinst.
For selvom indholdet af lootboxes ikke har indflydelse på spillets udfald i Overwatch, er den lykkefølelse, der udløses, den samme, som når roulettehjulet drejer.
Det er ikke gevinsten i sig selv, der er central. Lykkefølelsen udløses også pga. forventningen og ritualet, spændingen ved et uforudsigeligt udfald.
Spillet forstærker følelsen med en fanfare af lyd og farver, mens resultatet afsløres. Og hvis man ikke får den gevinst, man håbede på?
Så er den næste lootbox kun ét klik væk — hvis man altså har flere tilbage.
Lootboxes har mødt megen kritik fra både myndigheder og spilverden — ikke mindst fra spillerne selv — men er blevet så normaliserede, at mange spillere har accepteret dem som et nødvendigt onde.
På YouTube kan man se influencers, der med begejstring åbner hundredvis af lootboxes (til tusindvis af kroner) med millioner af visninger.
Det kan derfor være en god idé at tale med dit barn om etikken vedrørende lootboxes, hvordan de påvirker hjernen og om gruppepres til at få det nyeste, fedeste udstyr.
Virtuel valuta & psykologisk værdi
I Overwatch kan lootboxes også indeholde Credits, som er spillets in-game-ressource.
Credits kan bruges til at købe skins på lavt niveau, men ikke de helt sjældne udseender eller de eksklusive event-skins.
Et skin kan koste så meget som 1.000 Credits, og det tager lang tid at spare dem sammen alene ved at spille.
Det ændrer perspektivet på den virtuelle genstands værdi:
Hvis et almindeligt skin er mange timers indsats værd, hvor meget er et eftertragtet, legendarisk skin så ikke værd?
Og hvordan sætter man en pris på det?
Sådan kan computerspil bruge relativ prissætning til at ændre måden, som hjernen opfatter et tilbud på.
Overwatch har ikke en central premium-valuta, men har dog de såkaldte League Tokens, som man kan bruge på bestemte skins for at vise støtte til hold fra den professionelle Overwatch-liga.
League Tokens kan tjenes ved at se ligakampe eller købes for rigtige penge.
På samme måde som med Credits bruger Overwatch League Tokens til at forskubbe forholdet mellem tid og penge.
Sådan kan prisen på en virtuel genstand komme til at se mere rimelig ud, fordi den får ændret perspektivet på sin værdi.
Price Anchoring
Price Anchoring er et begreb fra adfærdsøkonomi til at forklare, hvordan værdi ikke opstår i et vakuum, men i stedet i bliver dannet i kontekst.
To identiske produkter kan være prissat helt forskelligt afhængigt af omgivelserne.
Snedige sælgere kan endda bruge relativ prissætning mellem produkter til at justere den måde, din hjerne opfatter et tilbud på:
Hvis en lille sodavand koster 14 kroner, og en stor koster 24, kan du vælge “frit”.
Men hvis du oveni tilbydes en en medium sodavand til 21, bliver perspektivet ændret:
Den største af de tre sodavand ser pludselig mere værdifuld ud, fordi den midterste sodavand giver et psykologisk ankerpunkt, som kan ligne en besparelse.
Er der grund til bekymring?
Overwatch har skåret mange overflødige tilkøb væk.
Der er intet abonnement og ingen regulær butik med månedens skin på tilbud.
I stedet er der lootboxes og masser af dem, som indbringer milliarder for Activision Blizzard – i hvert fald indtil betalingsmodellen bliver ændret til season pass i Overwatch 2.
Lootboxes og deres lighed med gambling er i sin natur problematisk — særligt i et spil, der er godkendt til børn helt ned til 12 år – og Overwatch 2 tager et vigtigt skridt væk fra dem.
På den positive side så kan indholdet fra lootboxes i Overwatch ikke sælges videre og kan derfor ikke på samme måde konverteres til ”rigtige penge” i modsætning til f.eks. et samlekortspil som Magic the Gathering.
Vi vurderer graden af bekymring til at være middel.
Læs mere om Overwatch 2 her:
https://www.theverge.com/2022/6/16/23171133/overwatch-2-loot-boxes-free-to-play