Pokémon Trading Card Game Pocket
Hovedforfatter: Thomas Vigild, skribent
Første udgivelsesdato: 12. december 2024
Seneste opdatering: 12. december 2024
Derfor bør du læse denne guide
Pokémon Trading Card Game Pocket er den hidtil mest omfattende og ambitiøse digitale udgave af det fysiske Pokémon-samlekortspil. Spillet handler om, at du som træner skal indfange og opbygge den skarpeste samling af oftest ret nuttede monstre for derefter at lade dem dyste mod hinanden. Spillet bygger på næsten de samme regler som det fysiske Pokémon-kortspil, men da det i denne udgave er rent digitalt, og den tilhørende butik til spillet er nærmest uoverskuelig, er der afgørende forskelle, som det er vigtigt at være bekendt med.
Derfor har vi valgt at kigge på denne titel
Pokémon: The Trading Card Game (forkortet Pokémon TCG) er et af verdens mest succesrige samlekort-spil, og denne digitale udgave (Pocket) satser hele butikken på at flytte den fysiske samlemani over på skærmene. Det ryk sker ikke uden, at det bør vække bekymring omkring spillets design, prisstruktur og særligt handlen med de digitale kort, som om muligt er mere uigennemskuelig end ved de fysiske samlekort.
Skala for bekymring
Vi er lidt bekymrede for Pokémon Trading Card Game Pocket
Spillet kan spilles uden at bruge en krone, og det anstrenger sig rosværdigt for at forklare sit design og være åben med sine hensigter. Men det indeholder hele 13 forskellige virtuelle valutaer og en umiddelbart bevidst uigennemskuelig butik med nærmeste lige så uoverskuelige prisstrukturer, hvilket er bekymrende.
Generel beskrivelse
Siden Pokémon TCG udkom som fysisk kortspil i 1996, har der været talløse digitale udgaver på markedet – senest online-spillet Pokémon Trading Card Game Live, der blev skrottet i 2023, mens det verdensomspændende hit Pokémon Go fik større Pokémon-succes. Denne spritnye Pocket- version er utvivlsomt det hidtil bedste bud på et digitalt spil, der efterligner det fysiske samlekortspil mest.
I spillet starter man uden kort dvs. monstre, men får fra start lov til at åbne en række kortpakker (kaldet ‘Booster Packs”), som hver tilføjer fem kort til din samling, så man løbende gør samlingen større og stærkere. Med kortene kan man dyste mod enten AI-modstandere eller mod andre spillere online, hvor man skiftes til at spille monstre på banen, hvor de slås mod hinanden. Selve strategien i spillet ligger i at samle den bedste kombination af monstre, trække bedre kort fra sin kortbunke og overraske modspilleren ved at opgradere sine Pokémon undervejs i spillet.
I selve spiloplevelsen forsøger Pocket at ligne det fysiske kortspil så meget som muligt, hvilket betyder, at man f.eks. skal swipe på skærmen for at rive kortpakker op eller flippe rundt mellem utroligt ens digitale kortpakker i illusionen om, at man dermed vælger den HELT rigtige.
I forhold til Pokémon TCG er selve kampene i denne digitale udgave forsimplede, da der kun er 20 kort i et “deck” (den samling af kort, som man tager med i en kamp) mod 60 kort i det fysiske spil. Derudover skal spillerne ikke tænke over at inkludere særlige “energikort” i deres deck, som i det fysiske kortspil bruges til at opgradere monstrene. I stedet dukker den nødvendige energi nu automatisk op i hver tur. Begge ændringer er forståelige, men helt afgørende, da de nok gør spillet langt mere tilgængeligt, men samtidig også markant mindre strategisk og mere overfladisk – særligt hvis man er vant til at spille det fysiske Pokémon TCG samlekort-spil.
Hvad bruger man penge på
Den største spændingsfaktor ved hele Pokémon-universet er samlermanien – og herunder, hvordan man får de bedste og mest sjældne Pokémon og kort føjet til sin samling. I Pocket er der mange veje til at få kort, fordi hver spiller får to “gratis” “Booster Packs” hver dag, der indeholder fem tilfældige kort. Køber man et månedsabonnement på spillet (kaldet Premium Pass) til 89 kroner, får man en ekstra booster pack dagligt og en masse andre rabatter i spillets butik. Man kan også få kort ved en ny funktion kaldet “WonderPick”, hvor man napper en kopi af et tilfældigt kort fra en anden spillers booster pack, som de har åbnet for nyligt.
Selvom det hele kan spilles ganske gratis, så er det lidt af et chok, at spillet har intet mindre end 13 forskellige digitale valutaer, der falder ind under 6 kategorier: Poké Gold, Tickets (Shop, Special, Emblem, Event, Premium, Advance), Pack Points, Shinedust, Rewind Watches og Hourglasses (Pack, Wonder og Event).
Spillets primære valuta er Poké Gold, som er den eneste valuta, der kan købes for virkelige penge, og den bruges primært til at reducere tidsbegrænsningen for, hvornår man må åbne kortpakker og købe ting i butikken.
Til forskel bruges f.eks. Tickets, når der skal købes ting i spillets butik (som det har mange forskellige af), hvor det ikke altid er nok kun at kunne betale Poké Gold.
Pack Points er point, som man tjener hver gang, man åbner en kortpakke. Samler man nok Pack Points, så kan de veksles til specifikke kort.
Shinedust er umiddelbart spillets mindst værdifulde valuta, da det udelukkende bruges til at gøre ens kort lækrere med kosmetiske effekter som flottere farver, genskin og grafiske effekter.
Rewind Watch spoler tiden “tilbage”, hvis man missede et vigtigt Wonder Pick fra en anden spiller, og slutteligt gør Hourglass, at ventetiden mellem at få lov til at åbne nye kortpakker bliver forkortet: Man skal vente 1 time mindre pr. hourglass, man benytter.
Selvom spillet fint forklarer de forskellige valutaer i butikken, så er det i sidste ende komplet uoverskueligt at hitte ud af sammenhængen mellem de forskellige valutaer, og den forvirring er efter min overbevisning helt klart bevidst design.
Hvor aggressivt monetariserer spillet
I forhold til lignende spil er Pocket markant mindre aggressivt i forsøget på at sælge kort og effekter. Der er ganske vist tidsbegrænsede tilbud i butikkerne, men spillet reklamerer ikke aktivt for det, og udviklerne har sat en grænse for, at hver spiller maksimalt kan bruge 720 Poké Gold om dagen. Man kan også se lange lister over sandsynlighederne for at få sjældne kort i en booster pack, hvilket øger gennemskueligheden. I praksis føles spillet sjovt at spille uden at bruge penge, men hvis man vil samle alle kort og låse op for alle funktioner, kræver det kontant betaling og meget opmærksomhed.
Mekanismer til spillerfastholdelse (psykologiske greb)
Det største psykologiske greb til spillerfastholdelse i Pocket er, at man får 2 “gratis” booster packs dagligt, som motiverer spillerne til at spille hver dag. Det fører samtidig til spillets mest rituelle øjeblik, hvor man udvælger og river en booster pack med fem nye kort åben. Lige præcis dette øjeblik er den psykologiske kerne i Pokémon, fordi hvilke kort får man mon? Her er stærke elementer af både gambling og lootbox-lignende tilstande, og helt grundlæggende bygger Pocket og Pokémon TCG generelt på følelsen af aldrig at indsamle “nok” og altid mangle de Pokémon, som andre spillere har.
Eksempelvis. har man i Pocket en hel masse muligheder for at udstille og “indramme” ens særlige kort, så man kan prale med dem over for andre spillere. Rent psykologisk gælder spillet derfor også om at vise særligt sine sjældne kort frem, der samtidig inciterer andre spillere til at fortsætte med at spille for at få netop de særlige kort.
I selve kampene betyder det i praksis mindre, da hovedparten af kortene er fint afbalancerede rent spilmekanisk, men psykisk er det afgørende, at man aldrig føler dig “færdig” med at samle kort.
Mekanismer til spillerfastholdelse (spilmekaniske greb)
En afgørende del ved fysisk Pokémon TCG er at bytte kort. I skrivende stund (december 2024) er det ikke muligt at bytte digitale kort i Pocket med andre spillere, men ifølge udviklerne vil det blive muligt i januar 2025. Dog understreger de, at spillerne kun kan bytte “særlige kort”, som der dog gradvist vil komme flere og flere af. Dertil overøser spillet dig tit med lidt af de 13 forskellige valutaer efter kampe og forskellige milepæle i din samling – og der er mange, så man føler sig altid rost og påskyndet til at spille videre.
Sociale komponenter
Det er muligt at spille både mod venner, fremmede tilfældige spillere og solo mod spillets AI, men der er ingen chat-funktionalitet, så kommunikationen er skåret væk. Det eneste man kan sende til en fremmed spiller er et “Thanks”, så ros for, at spillet på den vis fremmer positiv feedback.
Sociale komponenter
Siden sin lancering i oktober 2024 har spillet indtjent over 120 millioner dollar (847 millioner kroner), og spillerne bruger dagligt over 6 millioner dollar (42 millioner kroner) på at købe digitale kort. Japan har 45 % af salget, mens USA har 25%.
En spiller har testet, hvor mange boosterpacks, der skal åbnes for at få alle kort. Hans tal var 1.741 booster packs.
Frem til marts 2023 var der solgt over 53 milliarder fysiske Pokémon-kort på verdensplan siden spillets lancering i 1996.
Fakta om Pokémon Trading Card Game Pocket
Udgiver: The Pokémon Company
Udvikler: Creatures Inc. / DeNA
Udgivelsesår: 2024
Platform: Android, iOS
Betalingsform: Free to play / In-app / Season pass
Spiltype: Samlekort spil
Aldersmærkning: PEGI 3+ (Android), 4+ (iOS)
Forventet tidsforbrug: 10-35 min dagligt
Lignende titler: Marvel Snap, Magic Arena