Tom Clancy’s Rainbow Six: Siege

Hovedforfatter: Troels Høegh, copywriter og spilskribent

Første udgivelsesdato: 1. september 2022
Seneste opdatering: 1. september 2022

Fakta om Tom Clancy’s Rainbow Six: Siege

Udgiver: Ubisoft
Udvikler: Ubisoft Montreal
Udgivelsesdato: 2015
Platform: Windows PC, Xbox, PlayStation m.fl.
Betalingsform: Boxed Content + mikrotransaktioner – man betaler fuld pris for spillet og kan tilkøbe et Season Pass samt spilfigurer, boosters og kosmetiske opgraderinger (skins).
Spiltype: Skydespil, First Person Shooter, Team Shooter, Tactical Shooter
Game Modes: Single player, Co-Op, Multiplayer Online
Aldersmærkning: 18+
Alternativ / primær konkurrent: Counter-Strike GO, Overwatch, Insurgency: Sandstorm

Derfor skal du læse denne guide

Taktisk ildkamp møder strategiske mikrotransaktioner i det holdbaserede skydespil Tom Clancy’s Rainbow Six.

Til det formål anvender spillet en række psykologiske og spilmekaniske greb — ikke mindst lootboxes — der er vigtige at tale om.

Her kan du læse om de centrale og se, hvordan du navigerer i dem.

Beskrivelse

Tom Clancy’s Rainbow Six: Siege (ofte blot kaldet “R6: Siege”) er et taktisk skydespil, hvor to hold dyster om at henholdsvis gennemføre og stoppe en dramatisk mission.

Spillet udkæmpes på små baner, hvor det ene hold skal forsvare et område, aktivere bomber eller beskytte gidsler, mens det andet hold skal forpurre deres planer.

Man kan spille alene med AI’en eller sammen med andre spillere online, og begge dele kræver både planlægning og strategi.

Hvorfor vi har valgt dette spil

Selvom R6: Siege udkom helt tilbage i 2015, udgives der stadig jævnlige opdateringer, og spillet har en loyal fanbase med omkring 100.000 månedlige brugere og 29 millioner i alt.

Rainbow Six: Siege sælges som Boxed Content,  men en del af spillets indhold (bl.a. spilfigurer) er låst fra start og kan kun erhverves ved at spille meget eller købes for rigtige penge.

Sådan benytter spillet både grinding og mikrotransaktioner til at gribe spillerens interesse og muligvis tegnebog.

Dertil kommer brugen af lootboxes, der er et problematisk koncept, som minder om gambling og er ulovligt i Belgien.

R6: Siege tilbyder to forskellige slags pakker med tilfældigt indhold:

Alpha Packs der kan købes for in-game-ressourcer, og Bravo Packs, der kan erhverves via et Premium Battle Pass.

Fra tid til anden tilbydes også tidsbegrænsede kampagnepakker, der kan købes for rigtige penge.

Sociale komponenter

Tom Clancy’s Rainbow Six: Siege byder på små, intense missioner, der i høj grad bygger på taktik og samarbejde mellem de fem holdkammerater. 

Det er vigtigt ikke at storme hovedkulds i kamp uden en plan. Derfor har R6: Siege automatisk voice chat slået til, og det kræver lidt fiflen med spillets indstillinger at slå den fra.

Man kan således risikere at opleve grimt sprog og anstødelig opførsel, hvis man spiller med fremmede.

Billedtekst: Et eksempel på Rainbow Six’ Alpha Packs, der fungerer som en slags loot box. Kilde: Screenshot fra spillet Tom Clancy’s Rainbow Six: Siege, udgivet af Ubisoft

Tidsforbrug

Afhængigt af game mode og missionstype kan et spil i R6: Siege tage mellem 10 og 30 minutter. 

Hvad bruger man penge på?

R6 Credits

Tom Clancy’s Rainbow Six: Siege benytter en premium-valuta og en in-game-valuta, henholdsvis “R6 Credits” og “Renown”.

R6 Credits kan købes for rigtige penge og kan bruges til købe boosters og pakker i spillets butik samt oplåsning af visse spilfigurer.

Hvor R6 Credits kan købes for rigtige penge, kan Renown, der er spillets primære resource, kun tjenes ved at gennemføre missioner. Renown kan bruges til at låse op for spilfigurer, skins og de såkaldte Alpha Packs — der er navnet på den ene af spillets lootboxes.

Billedtekst: Et eksempel på en pakke med R6 credits, der kan bruges til at købe bl.a. boosters. Kilde: Screenshot fra spillet Tom Clancy’s Rainbow Six: Siege, udgivet af Ubisoft

Premium Battle Pass

I R6: Siege har man automatisk et gratis season pass (det såkaldte Battle Pass) med begrænset adgang til oplåsning af spilgenstande.

Hvis man vil have fuldt udbytte af spillets sæsonmekanik, kan man oveni købe et Premium Battle Pass til 1.200 R6 Credits, ca. 75 kr.

Billedtekst: Her giver spillet mulighed for, at man kan betale for at udvide til Premium. Kilde: Screenshot fra spillet Tom Clancy’s Rainbow Six: Siege, udgivet af Ubisoft

Kostumepakker

I spillets butik kan man købe pakker med kosmetisk tilbehør, f.eks. skins og nipsting.

Nogle pakker kan købes for in-game-valutaen Renown, mens andre kun kan købes for rigtige penge via R6 Credits.

Pakkerne indeholder visuel udsmykning og i visse tilfælde Boosters, men de er ikke nødvendige for at kunne konkurrere mod andre spillere.

Billedtekst: Vil man have sin figur til at se ekstra liret, så kan man købe nye dragter. Kilde: Screenshot fra spillet Tom Clancy’s Rainbow Six: Siege, udgivet af Ubisoft

Låste spilfigurer

En stor del af de tilgængelige spilfigurer i R6: Siege er låst ved spillets start.

Det er der som sådan ikke noget usædvanligt ved, og mange spil bruger det som udfordring og belønning for at udforske spillet.

I R6: Siege er det imidlertid muligt at låse op for ca. halvdelen af de kulørte karakterer her og nu med rigtige penge.

Hvis man er utålmodigt anlagt, kan det virke fristende at tage kreditkortet frem i stedet for at grinde sig vej til de mere end 20 låste spilfigurer.

Billedtekst: Et overblik over spillets figurer. Man kan spille for at åbne eller betale for at åbne for dem, hvis man har travlt. Kilde: Screenshot fra spillet Tom Clancy’s Rainbow Six: Siege, udgivet af Ubisoft

Boosters

Da meget af spillets indhold kun kan erhverves med spilressourcen Renown, er det muligt at købe Boosters, der fordobler den tjente mængde i en periode, f.eks. 24 timer.

En del af de låste spilfigurer kan udelukkende låses op med Renown og kan altså ikke købes for penge — men hvis man vil betale for Boosters, går det hurtigere.

Man bruger altså rigtige penge på premium-valuta, som man så bruger på Boosters, så man kan tjene mere in-game-valuta på kortere tid, som man slutteligt kan bruge på spilfigurer, eksklusive skins, eller Alpha Packs.

Den billigeste type Booster varer i 24 timer og koster 180 R6 Credits, ca. 11 kr.

Billedtekst: Boosters giver mulighed for at øge mængden af ressourcer, man opnår, mens man spiller. Kilde: Screenshot fra spillet Tom Clancy’s Rainbow Six: Siege, udgivet af Ubisoft

Psykologiske mekanismer

Valuta & relativ prissætning

Når et spil benytter flere forskellige valutaer, kan det ændre perspektivet på en genstands værdi.

R6: Siege bruger premium-valutaen R6 Credits og in-game-ressourcen Renown, hvor sidstnævnte tjenes ved at spille og vinde meget — dvs. grinding.

Mange ting i spillet kan erhverves med hårdttjent Renown — eller låses op meget lettere med et kreditkort.

Ved at gøre spillerens indsats målbar i in-game-valuta, ændres perspektivet på prisen i premium-valuta — fordi spilgenstanden får tillagt en anden værdi:
Spillerens dyrebare tid.

Grinding & Boosters

En del af spillets låste indhold kan udelukkende købes med ressourcen Renown — som tjenes gennem langsommelig grinding.

Derfor er en stor del af spillets økonomi bygget op omring de såkaldte Boosters, der i en periode fordobler den mængde Renown, som spilleren tjener.
Og Boosters kan kun købes for premium-valutaen R6 Credits.

For at låse op for alt indhold, skal man spille meget. Og så kan Boosters virke som en fornuftig investering: Man får ikke mere for pengene, men man får mere for tiden.
Når perioden er ovre, udløber Boosteren — uanset om man har spillet eller ej.
Boosters har altså en selvforstærkende effekt, der motiverer spilleren til at spille mere, så længe effekten varer.
Det kan hurtigt blive et spørgsmål om virtuel ressourceoptimering — så man risikerer at miste overblikket over både tid og penge.

Lootboxes & gambling

R6: Siege har to primære lootboxes: Alpha Packs og Bravo Packs.
Bravo Packs købes via Premium Battle Pass, hvor spilleren så kan låse op for 20 af 150 pakker med sjældent kosmetisk udstyr.
Efter køb af Premium Battle Pass foregår oplåsning alene ved at spille og uden ekstra tilkøb — men indholdet er stadig tilfældigt og den mekaniske lighed med gambling intakt.

Alpha Packs kan udelukkende købes med ressourcen Renown. Det er altså ikke direkte muligt at købe Alpha Packs for rigtige penge.
Men hvis man bliver bidt af at åbne Alpha Packs, kan det være fristende at købe Boosters, så man hurtigere kan tjene Renown.

Denne brug af lootboxes kan måske se mere uskyldig ud, fordi man i R6: Siege kun kan købe Alpha Packs for in-game-ressourcer og ikke rigtige penge.

Men spillet har på mange måder bare indsat et ekstra led, hvor man i stedet betaler rigtige penge for Boosters — så der går kortere tid, før man kan prøve lykken igen.

Den tilfældige gevinst udløser stadig den samme begejstring i hjernen som en enarmet tyveknægt. Og åbningen af pakker kan hurtigt blive problematisk — også selvom de ikke de ikke koster “rigtige” penge.

Mekanismer til spillerfastholdelse

Season Pass til alle

Alle spillere har automatisk et Battle Pass med små gratis gaver — og jævnlige påmindelser om, hvor meget mere man får ved at købe et Premium Battle Pass.

Et Premium Battle Pass indeholder endnu flere virtuelle genstande, som man skal nå at låse op, inden sæsonen er ovre.

Både med og uden Premium er der masser af opfordringer til at vende tilbage tit og ofte.

Ved at betale for sæsonkortet kan spilleren desuden vinde nogle af spillets særlige lootboxes, Bravo Packs, der udelukkende kan erhverves gennem Premium Battle Pass.

Spiller man nok i løbet af sæsonen, kan man få op til 20 af disse pakker, der låser op for sjældne men tilfældige skins.

Sådan benytter R6: Siege loss aversion og grinding til at fastholde spilleren.

Er der grund til bekymring?

Tom Clancy’s Rainbow Six: Siege tilbyder mange forskellige tilkøb — også flere end man forventer af et boxed content-spil.

Ingen af dem er nødvendige for at kunne konkurrere, men hvis man vil låse op for de mange spilfigurer og farvestrålende skins, kræver det meget tid eller mange penge.

Brugen af lootboxes er bekymrende, også selvom de ikke kan købes direkte for premium-valuta.

Og spillets Boosters opfordrer både til tilkøb og spillerfastholdelse, som er vigtig at holde øje med og tale om.

Da det tilkøbte indhold ikke har direkte indflydelse på spillet, vurderer vi graden af bekymring til at være middel.