Counter-Strike 2
Hovedforfatter: Rune Kristian Lundedal Nielsen, cand.psych, cand.IT, ph.d., lektor
Første udgivelsesdato: 11. oktober 2023
Seneste opdatering: 22. oktober 2024
Derfor bør du læse denne guide
Counter-Strike er måske verdens bedste og mest populære skydespil. Det er et spil, der ikke bare er sjovt for amatører og for hyggens skyld, men også også et spil, der er blevet en professionel sport. Desværre kan Counter-Strike også fungere som et ureguleret kasino for børn, hvis de får lov at bruge penge i spillet (eller på anden måde har adgang til et kreditkort).
Derfor har vi valgt at kigge på denne titel
Counter-Strike optager en stor plads i kulturen som tilskuersport, som afslapning, og/eller som hyggesport. Spillet kører på platformen Steam, der i mange år de facto havde monopol på salg af digitalt overførte spil til PC.
På Steam kan man købe virtuelle kasser, der indeholder tilfældigt udvalgte kosmetiske ændringer til spillet —med andre ord lootboxes. En lootbox kan man opnå ved at spille Counter-Strike 2, ved at tilkøbe prime medlemskab (læs mere om ’prime’ længere nede i teksten) eller ved at købe den af andre spillere på Steams markedsplads. For at åbne en lootbox og få adgang til indholdet, skal man typisk også købe en særlig nøgle.
Prisen på lootboxes bestemmes af markedskræfterne, når efterspørgslen er høj, er priserne det også. Nøglerne kan købes og sælges blandt spillere eller direkte fra Valve, som er det firma, der står bag både spillet Counter-Strike og spilplatformen Steam.
Valve er et privat-ejet firma, og det er derfor ikke muligt præcist at sige, hvor meget de tjener, men ifølge firmaets grundlægger, Gabe Newell, omsatte Valve for mere per medarbejder end både Apple og Google i 2011. Det anslås, at Steam har over 200 millioner aktive brugere og er over syv milliarder dollars værd.
Skala for bekymring
Counter-Strike 2 gør os meget bekymrede
Counter-Strike er et fantastisk skydespil, som jeg selv har spillet, siden det bare var et mod bygget af fans af spillet Half-Life. Det er dog ikke uden grund, at børn og unge normalt ikke har adgang til at handle på aktiemarkeder eller at spille på kasinoer—begge dele har de de facto adgang til gennem Counter-Strike 2 og Steam.
Generel beskrivelse
Counter-Strike 2 kan spilles på mange måder i forskellige game modes, men i standardspillet er det en terroristfraktion imod antiterrorkorpset. To hold af fem spillere kæmper imod hinanden i et spil som stiller enorme krav til kommunikation, spilforståelse, taktisk og strategisk tænkning, samt hånd-øje koordination.
Spillet er en af klodens største eSports-titler og hvis man vil, kan man lære at dyrke det på professionelt niveau i Danmark. Men som alle andre sportsgrene, så kan det kræve betydelige personlige ofre i kampen for at nå toppen.
Her kan man se, hvordan et spil Counter-Strike 2 foregår. Vær opmærksom på, at Counter-Strike 2 er et spil med simuleret vold. Kilde: Videoklip fra spillet Counter-Strike 2, udgivet af Valve
Hvad bruger man penge på
Selve spillet er gratis. Man kan dog tilkøbe den særlige ’prime’-status for ca. 15 euro, som giver adgang til en række fordele:
- a) muligheden for at optjene experience points,
- b) muligheden for at stige i rang,
- c) muligheden for at spille på særlige spilservere, hvor chancerne for at rende ind i snydere og anden dårlig opførsel er mindre.
- d) endelig kan man ugentligt vælge ”drops”, som indeholder kosmetiske genstande.
Udover prime-tilkøbet kan man købe sig fattig i lootboxes, og i modsætning til nærmest alle andre spil kan man relativt let trække sine penge ud af spillet igen. Det virker til at være imod den juridiske aftale, man accepterer, når man begynder at spille, men den regel bliver ikke håndhævet. Der eksisterer desuden nu et veletableret gråt marked, hvor Counter-Strike-spillere køber og sælger virtuelle våben for millioner af kroner. Læs bl.a. om dette i denne artikel hos Berlingske.
Desuden gør platformens opbygning og dens særlige API (Application Programming Interface), at Steam-platformen er ret åben (i modsætning til f.eks. Apples App Store). Det er denne API, som også gør det muligt for ulovlige tredjepartssider med skin-betting og skin-gambling kan fungere. Med andre ord gør API’en, at skins kan fungere som valuta på hjemmesider, hvor man kan gamble på kasinospil og lave væddemål på eSport. Man bruger på den måde sin Steam-konto på samme måde som man kan bruge sin Facebook-konto til at logge ind på andre hjemmesider (f.eks. Pricerunner). Forskellen er bare, at man kan bruge sin Steam-konto til at logge ind på helt uregulerede gambling-hjemmesider.
Hvor aggressivt monetariserer spillet
Det er problematisk, at børn og unge igennem Steam har adgang til ureguleret gambling. Counter-Strike S 2—i sig selv—gør ikke meget for at opfordre spillere til at købe skins. Man skal heller ikke logge på dagligt for at indløse gaver, der ellers ville forsvinde (dailies). Man kan ikke købe sig til fordele i spillet (pay-to-win), og der opstår således ikke våbenkapløb.
Der kan dog være stor prestige forbundet med at eje særlige og sjældne skins, og den kunstige knaphed, som Valve skaber, ser jeg som totalt unødvendig. Kunstig knaphed og uproportionelt høje priser finder man dog også andre steder fra, blandt andet modeindustrien. En åbenlys forskel er selvfølgelig, at alt hvad der er på Steam også ejes af Steam. En bruger kan aldrig eje noget. Det at købe et skin er at købe brugsretten til det skin. Hvis Steam lukker, forsvinder alle de skins, spil og penge, som brugerne ’har’ derinde.
Vi prøvede at brænde penge af på Counter-Strike 2 cases. Det var meget let at bruge 100 kroner på under to minutter. Bemærk også, hvordan oplevelsen er formet som hjulet i en enarmet tyveknægt. Kilde: Videoklip fra spillet Counter-Strike 2, udgivet af Valve
Mekanismer til spillerfastholdelse (psykologiske greb og tankefælder):
Da lootboxes i Counter-Strike 2 funktionelt er gambling, gælder alle de samme psykologiske mekanismer og tankefælder, som vi finder i hazardspil også i CS 2.
Gamblers Fallacy
En spiller, der har været “uheldig”, kan komme til at tro, at heldet nødvendigvis må vende, og at det bare gælder om at holde ud (og bruge penge på flere forsøg). Dette kan f.eks. være efter, at en spiller har købt og åbnet et antal cases i streg. Motiveret af at have tabt—og en tro på, at der må være balance i universet—fortsætter spilleren i håbet om, at heldet snart vil vende.
Near misses
Når man er så tæt på at vinde, at man kan smage det, er man stærkt motiveret for at fortsætte, selvom man måske burde stoppe. På den måde er f.eks. enarmede tyveknægte notoriske for at simulere, at man næsten vandt jackpotten, selv om det ikke er tilfældet. Dette kan opleves i CS:GO, når man åbner en case: Her kører skins forbi spillerens øjne som på et hjul præcis ligesom en enarmet tyveknægt, hvor man kan følge med i, hvilke genstande man lige præcis ikke vandt. Se i øvrigt videoen ovenfor.
Sunk cost fallacy
Når en spiller har brugt en del penge uden at få en gevinst, står spilleren over for et valg: Skal vedkommende stoppe og erkende at have mistet sine penge, eller skal vedkommende fortsætte i håbet om at opnå den ønskede gevinst og dermed have retfærdiggjort sit forbrug. Risikoen for at miste endnu flere penge er selvfølgelig overhængende, fordi huset altid vinder. Selvom man måske har set mange YouTube-videoer af folk, der vinder jackpotten med f.eks. en sjælden Counter-Strike-kniv til mange tusinde kroner, er det i virkeligheden undtagelsen, der bekræfter reglen.
Losses disguised as wins
Nogle gange kan det være svært at vurdere, om man overordnet set har vundet eller tabt efter at have åbnet mange cases. I situationer hvor der er svært at gennemskue, hvor mange penge man har satset eller i situationer, hvor man ikke kan vide, hvad ens præmier præcist er værd (eller kommer til at være værd i fremtiden), kan man tale om, at tab kan opleves som at vinde. Med andre ord så oplever man, at man vinder, men i virkeligheden er man i gang med ganske langsomt at tabe.
Chasing
I gambling såvel som mange andre af livets arenaer gælder det, at mennesker har en tendens til at forsøge at vinde det tabte igen. Hvis man har en oplevelse af at have været meget uheldig, kan det være tillokkende at prøve at vinde det tabte igen. Problemet er selvfølgelig, at den underliggende algoritme måske bare er designet til at udbetale meget få gevinster, hvorfor det hurtigt kan blive meget dyrt at jagte sine tab. Har man allerede investeret i skins, som så er faldet kraftigt i værdi, kan det være tillokkende at jage det tabte ved at investere endnu mere i markedet.
Mekanismer til spillerfastholdelse (spilmekaniske greb): Counter-Strike 2 spilles primært som et konkurrencespil. Når man er færdig med et map, kommer man automatisk videre til det næste, hvis ikke man selv aktivt vælger at stoppe. Lidt lige som man kender det fra Netflix. Har man lige vundet, er det nærliggende at fortsætte den gode stime på næste map, har man lige tabt, er det nærliggende at forsøge at vende sit held på næste map. Det kan være lige så svært at stoppe efter et nederlag som efter en sejr men af vidt forskellige årsager.
Sociale komponenter
Lidt lige som anden sport er CS 2 et spil, som både er sjovt at spille selv og at overvære de professionelle spille.
Godt at vide
Counter-Strike 2 er afløseren for Counter-Strike: Global Offensive (CS:GO). CS:GO har været spillet siden 2012, men med den officielle udgivelse af Counter-Strike 2 er CS:GO i praksis lukket ned, og man kan kun under særlige omstændigheder spille det. Counter-Strike 2 er derfor primært en forfining og forbedring af CS:GO.
Counter-Strike 2 har overtaget anmeldelser for CS:GO på den officielle Steam-side.
Sådan præsenterer Counter-Strike 2 sig ved lanceringen. Kilde: Youtube-video fra Valve
Fakta om Counter-Strike 2
Udgiver: Valve
Udvikler: Valve
Udgivelsesår: 2023
Platform: Windows, SteamOS, Linux
Betalingsform: Freemium
Spiltype: First Person Shooter (single player, multiplayer)
Aldersmærkning: Umiddelbart har Counter-Strike 2 ikke nogen aldersmærkning (endnu), men CS:GO havde en PEGI-rating på 18+.
Forventet tidsforbrug: Valve advarer om, at en rangeret kamp kan tage op til 90 minutter.
Lignende titler: Rainbow Six: Siege, Call of Duty: Warzone, Battlefield-serien, Arma 3.