Ordforklaring:
Et skin er en kosmetisk tilføjelse eller forandring til en spilfigur eller spillerens udstyr.
Skins giver et nyt visuelt udtryk til f.eks. våben, påklædning, udseende eller anden dekoration, som man kan iføre sig i spillet.
Skins giver ikke nogen konkurrencemæssig fordel og gør ingen forskel for udfaldet i et spil.
Særligt i multiplayer-spil kan der være en socialt betinget interesse i at udtrykke sig ved at vælge unikke udseender og flot udsmykning.
Valget af skins er ikke meget anderledes, end når vi i hverdagen vælger, hvilket tøj vi køber og tager på.
Skins giver et indtryk af, hvilken slags person man er eller gerne vil være, og der kan ligesom ved regulær mode være status i at iføre sig noget dyrt, sjældent eller trendy. For i interaktion med andre mennesker – både online og fysisk – søger vi status.
Måden hvorpå man anskaffer sig skins varierer fra spil til spil, men fælles er, at man kan købe eller grinde sig til dem.
I Counter-Strike og Fortnite, som er nogle af de spil, hvor skins får mest opmærksomhed, kan man vinde eller købe skins via lootboxes, season passes eller ved grinding. Skins kan også i visse spil byttes mellem spillere, som man også ser det med Pokémon-kort eller andre samleobjekter.
Skins kan have meget forskellig værdi. Værdien kan bl.a. ses på prisen i kroner og øre, eller være et synligt bevis på, hvor dedikeret man er til pågældende spil. Et skin kan også have værdi set ud fra dets sjældenhed, dets populære udtryk, samt dets forventede økonomiske pris (se: Skintrading).
Skins er big business, og i spillet Counter-Strike er et udseende til en virtuel kniv blevet solgt for over 100.000 dollars.
Fortnite bruger influencers samt brands fra den virkelige verden til at promovere skins, samtidig med at skins kan bruges til at promovere brands ude i virkeligheden.