Squad Busters

Hovedforfatter: Rune Kristian Lundedal Nielsen, cand.psych, cand.IT, ph.d., lektor.

Første udgivelsesdato: 25. september 2024
Seneste opdatering: 24. oktober 2024

Derfor bør du læse denne guide

Squad Busters er et virkelig sjovt og lettilgængeligt spil. Til gengæld kan man nærmest ikke avancere i spillet uden at bruge virkelig mange penge eller virkelig meget tid. Det virker på mig, som om Squad Busters er designet til, at jeg skal betale mellem 20 og 100 kroner i timen for at spille. Det synes jeg er for meget.

Derfor har vi valgt at kigge på denne titel

Supercell er en af verdens største og mest succesfulde udviklere af mobilspil. Deres nyeste skud på stammen hedder Squad Busters, og det er som nærmest alle gode spil uhyre simpelt at lære, men meget svært at mestre. I modsætning til mange andre gode spil, skal man i Squad Busters være villig til at betale for at kunne avancere i et nogenlunde tempo og for at have en chance for at vinde.

I følge data fra Sensor Tower har Squad Busters omsat for 24 millioner dollars i løbet af de første 30 dage, efter spillet var udgivet. Selv om det er et imponerende tal, er det væsentligt mindre end firmaets andre titler. Til sammenligning anslås det, at Brawl Stars tjente 43 millioner dollars og Clash Royale tjente 115 millioner i spillets første 30 dage.

Skala for bekymring

Vi er moderat bekymrede for Squad Busters

I nogle spil er mikrotransaktioner noget, der foregår sideløbende med kernen af spiloplevelsen, for eksempel ved at spillet indeholder en butik, hvor man kan købe kosmetiske ændringer. I andre spil, som for eksempel Squad Busters, er mikrotransaktioner integreret i kernen af spillet. I Squad Buster kan man købe lootboxes med tilfældige belønninger, som er nødvendige for at komme videre i spillet. Man kan også spille sig til dem, men man skal have en billet for at kunne modtage en lootbox efter at have spillet en runde.

Generel beskrivelse

En runde i Squad Busters tager fire minutter at spille og ti spillere spiller alle mod alle og alle mod computeren. Blandt de overlevende er det den overlevende, som har samlet flest ædelstene, der vinder. Det er spilmekanisk utroligt simpelt og strategisk utroligt kompliceret. Det er en kombination, som er både enormt tiltrækkende og enormt fængende.

Squad Busters er i mine øjne en genial ny sammenblanding af kendte spilmekanikker. Spillet minder om rogue-likes ved, at man skal sammensætte det bedst mulige hold ved løbende at vælge kort (eller karakterer), der supplerer hinanden godt.

Derudover minder Squad Busters ret meget om spil i MOBA-genren, som League of Legends og Dota 2 ved at alle ti spillere starter ret svage og opbygger styrke i løbet af runden. I kampen om at blive nummer et skal man balancere, hvor aggressivt man spiller mod de andre spillere (PvP), med hvor meget tid man bruger på at samle ressourcer og bekæmpe computerstyrede monstre (PvE). Der er også et element af action RPG over Squad Busters i stil med Diablo 4, hvor man styrer sin karakter rundt på et kort, mens man automatisk angriber fjender, der afgiver de ressourcer, man har brug for.

Hvad bruger man penge på

Selve spillet er gratis, men fremskridt i spillet kræver enormt meget tid, selv hvis man betaler for at komme hurtigere frem. Hvis ikke man betaler for fremskridt, står man nærmest stille.

For hver runde på fire minutter har man muligheden for at vinde en ny karakter eller opgradere sine eksisterende karakterer (det er sådan, man bliver stærkere i spillet), men man får kun adgang til at åbne en lootbox, hvis man har købt en billet eller er villig til at vente tre timer på at få en gratis. Det virker for mig helt skørt, at man enten skal vente tre timer eller betale for at få lov til at få noget ud af at spille en runde på fire minutter.

Udover at kunne købe sig til hurtigere fremskridt, kan man også købe nye og stærkere figurer og købe sig til at opgradere dem, man allerede har. Med andre ord køber man sig til en bedre chance for at have succes.

Hvis det ikke var nok, kan man også købe sig til et såkaldt  Gem Pass, der er en slags perverteret Battle Pass. Hvorfor perverteret? Normalt er et battle pass i mine øjne en langt mere etisk og ansvarlig måde at tjene penge i sit spil på i forhold til lootboxes. Hvor lootboxes er uigennemskuelig, er battle passes gennemskuelige. Hvor indholdet af loot boxes bygger på tilfældighed  (og derfor kommer til at opleves som en slags gambling), er indholdet af Battle Passes fastlagt på forhånd. Dvs. hvor et battle pass typisk har en fast pris med gennemskuelighed over, hvad man kan optjene, kan man teoretisk set bruge uendelige penge på loot boxes i forsøget på at opnå specifikt resultat.

Squad Busters ”perverse” battle pass-variant ”Gem Pass” varer kun i en måneds tid, til gengæld kan man gennemføre det flere gange for at opnå en tilfældig belønning, en lootbox i form af en piñata med tilfældigt indhold. Et Gem Pass i Squad Busters virker derfor blot som en forklædt lootbox.

 

Infoboks: Hvad koster det at spille Squad Busters?

Hvis man gerne vil avancere i Squad Busters skal man købe en lootbox-billet til 2000 guld. Kvaliteten af lootboxen afhænger af, at om du er på et winning-streak, og hvor godt du klarer dig imod de syv andre spillere. Djævelen i detaljen er, at du ikke ved, om det bliver en god eller dårlig lootbox, inden du køber billetten. En runde tager fire minutter, og hvis man ender i top-5 i alle runder, så koster en times spil 30.000 guldstykker (2000 guld gange 15 runder á 4 minutter). 30.000 guld kan købes i butikken for 27 kroner. Lykkes man ikke med at ende i top-5 i hver runde, skal man betale yderligere 5000 guld per runde for at holde liv i sit streak, hvilket svarer til 75.000 guldstykker eller 72 kroner) for en times tid. Det kan altså let komme til at koste op imod 100 kroner i timen at spille. Det er er en del dyrere end andre spil, men nogenlunde på linje med en tur i biografen. Om Squad Busters er pengene værd, er selvfølgelig et personligt spørgsmål.

Hvor aggressivt monetariserer spillet

Det koster nogenlunde det samme at spille Squad Busters i en time, som det koster at spille andre spil med mere generøse  Battle Passes i tre måneder. Måske er der gode grunde til prisforskellen, men det virker umiddelbart grådigt. Det er irriterende, at spillere bliver presset ud i et våbenkapløb, hvor dem der bruger flest penge har størst chance for at vinde. Gamereactor kalder Squad Busters ”greedy as hell” og beskriver forretningsmodellen som ”absolutely insane.”

Mekanismer til spillerfastholdelse (psykologiske greb)

Sunk Cost Fallacy

Squad Busters bruger en forretningsmodel i sin butik, som jeg ikke før har set, og som jeg bestemt ikke bryder mig om. Her kan man trykke på en knap for at få en gratis gave. Når man har indløst den, kan man købe sig til en opgradering af en af sine karakterer. Køber man den, får man nogle flere gratis gaver, der ligger som perler på en snor. Snoren fører hen til endnu en mulighed for at købe en opgradering (som denne gang er noget dyrere), bagved den ligger der flere gratis gaver (som man kun får hvis man betaler for opgraderingen), osv. osv. Squad Busters virker til at være designet således, at man langsomt bliver vænnet til at betale flere og flere penge i butikken. Når man først én gang har betalt for at holde sin streak i live, virker det tåbeligt ikke at fortsætte med det (og det er her, at tankefælden klapper). De mange små betalinger løber hurtigt op, og jeg havde selv på fornemmelsen, at havde brugt omkring 200 kroner i Squad Busters i løbet af de par uger, jeg har spillet det. Det viste sig, at jeg i virkeligheden havde jeg brugt mere end dobbelt så meget. Så effektivt fungerer forretningsmodellen.

Spil når det passer spillet, ikke når det passer dig

Squad Busters er i høj grad designet til, at man skal vente for at kunne spille eller betale. Man optjener langsomt retten til at modtage en gratis lootbox efter endt spil, men man kan kun have tre billetter ad gangen. Den optimale måde at spille på er derfor at spille, lige inden man lægger sig til at sove for derefter at spille videre, som det første man gør, når man vågner. På den måde kan man spille tre gratis runder hver niende time. Det virker unødigt manipulerende, hvis man spørger mig.

De fleste spillere har nok efterhånden vænnet sig til, at ”gratis-spil” tilbyder daglige missioner for at man skal spille hver dag. Det kan man argumentere for også er manipulerende, Squad Buster tager bare manipulationen til nye højder (eller i hvert fald samme højder som Clash of Clans, som i min optik også går over stregen).

Mekanismer til spillerfastholdelse (spilmekaniske greb)

Winning streaks

I Squad Busters afhænger kvaliteten af den lootbox man får/køber, når man har spillet en runde af, hvor god en streak man har opnået (altså hvor mange sejre uden nederlag). Bliver dit streak (som du sandsynligvis er dybt investeret i) ødelagt af et nederlag, kan du betale 5000 guldmønter eller knap fem danske kroner for at vedligeholde det. Det virker med Game Reactors ord ”absolutely insane” – altså fuldstændig vanvittigt.

Gem Pass

Supercell har opfundet en udgave af et Battle Pass som i den grad er designet imod spillerens interesse og kaldt det for et Gem Pass.

Pay to skip

I Squad Busters skal man vente tre lange timer mellem hver runde af fire minutter, eller man kan betale for at springe ventetiden over. Det står også spilleren frit ikke at betale, men så kommer man bare ikke til at opleve fremdrift i spillet. Ironisk nok går det også exceptionelt langsomt for de spillere, der betaler. Jeg har brugt rigtig mange penge og rigtig meget tid, og jeg har stadigvæk mange spilkarakterer, som jeg ikke har låst op for. Og mange af de karakterer, jeg har låst op for, er kun opgraderet til niveau to eller tre ud af fire.

Grinding

Man skal være klar på at bruge rigtig mange timer i Squad Busters, lige meget om man betaler eller ej.

 

Sociale komponenter

 Der er ikke meget socialt at komme efter i Squad Busters. De andre spillere er konkurrenter, og det virker til, at de andre spillere mest af alt har som funktion, at de kan vise dig, at du skal bruge flere penge på at købe adgang til nye karakterer og opgradere dem du allerede har, hvis du gerne vil gøre dig forhåbninger om at vinde.

Infoboks

Squad Busters vil være let at samle op og komme i gang med for dem, der allerede er bekendte med figurerne fra blandt andet Brawl Stars, Clash of Clans og Clash Royal. Squad Busters er nemlig udviklet af samme firma, finske Supercell.

Fakta om Monopoly Go!

Udgiver: Supercell
Udvikler: Supercell
Udgivelsesår: 2024
Platform: Android, iOS, HarmonyOS
Betalingsform: Freemium
Spilgenre: MOBA, hero shooter, auto-battler, action spil. Supercell kalder det selv: ”Multiplayer fun. Party action!”
Aldersmærkning: 9+ i Apple App Store for tegneserie vold og mikrotransaktioner.
Forventet tidsforbrug: Fire minutter per runde
Lignende titler: Brawl Stars, Clash Royal, Clash of Clans.