Ordforklaring:
I et computerspil er en “quest” slang for en ofte ekspliciteret mission, som spilleren skal gennemføre.
Quests dukker op i næsten alle single player-spil, mens de sjældnere ses i multiplayer-spil.
Quests er generelt delt op i to kategorier:
1: Main quest
Grundlæggende er spillets “main quest” er spillerens hovedopgave. Det er den mission, som sætter spillets historie i gang, og det er den, der for det meste sætter punktum for spillet, når den er gennemført.
2: Side quests
Side quest er spillerens andre missioner. For det meste skal disse ikke gennemføres for at nå spillets slutning, men er med til at skabe et større univers, udfylde historien og måske forbedre spillerens chancer for at nå slutningen ved at gøre spilkarakteren stærkere og give bedre udstyr.
En side quest kan tage alt fra et par minutter til flere timer at gennemføre – afhængigt af spillets ambitionsniveau.
Nogle side quests kan påvirke spillets main quest negativt, hvis de ikke bliver gennemført.
Nogle side quests genereres tilfældigt af spillet og bliver ofte set som en form for grinding.