Apex Legends

Hovedforfatter: Troels Høegh, copywriter og spilskribent

Første udgivelsesdato: 1. september 2022
Seneste opdatering: 18. september 2024

Fakta om Apex Legends

Udgiver: EA Games
Udvikler: Respawn Entertainment
Udgivelsesdato: 2019
Platform: Windows, Xbox, PlayStation, Switch, iOS, Android m.f.
Betalingsform: Free-to-play + mikrotransaktioner (man kan tilkøbe et Season Pass, farvestrålende skins, nye spilfigurer m.m.)
Spiltype: First Person Shooter, Hero Shooter
Game Modes: Multiplayer online
Aldersmærkning: 16+
Alternativ / primær konkurrent: Fortnite, Overwatch

Derfor skal du læse denne guide

Med over 100 millioner spillere er Apex Legends på få år blevet et af de mest populære skydespil i verden.

Spillet er gratis at downloade og bygger derfor sin forretningsmodel på mikrotransaktioner.

Til det formål benytter det en række psykologiske og spilmekaniske greb — ikke mindst de kontroversielle lootboxes.

Vi er bekymrede for modellen, og her kan du læse hvorfor.

Beskrivelse

Apex Legends er et holdbaseret skydespil i et kulørt science fiction-univers, hvor voldsomme våben møder humor og pangfarver.

Man kæmper sammen med én eller to medspillere mod andre hold om at overleve i længst tid — enten i Battle Royale, hvor op til 20 hold kæmper på et stort kort, eller i spiltypen Arena, hvor to hold slås mod hinanden.

Der er dømt hæsblæsende action over hele linjen, og de korte kampe kan let tage hinanden og blive til mange. Særligt hvis man forsøger at låse op for en af de kulørte spilfigurer, der hver især byder på unikke evner og færdigheder.

Stilen er mere tegneserie-agtig end f.eks. Call of Duty — men mere realistisk og rå end i konkurrenten Fortnite.

Det er muligt at spille “cross platform”, så man ikke behøver at have den samme konsol som sine med- og modspillere. Det betyder, f.eks. at en spiller med PlayStation kan spille med eller mod en spiller med en Xbox. Alle kan derfor være med.

Hvorfor vi har valgt dette spil

Apex Legends har siden 2019 fået over 100 millioner spillere, hvoraf mange hundredtusinder dagligt dyster mod hinanden.

Spillet har opnået stor succes ved at kombinere to ekstremt populære spiltyper:
Det åbne Battle Royale og den holdbaserede Hero Shooter.

Konkurrenterne PUBG og Fortnite banede vejen for Battle Royale og begge har tjent enorme summer på at tilbyde grundspil med kosmetiske tilkøb og sæsonkort.

Apex Legends benytter samme strategi og udvider med et par tricks:

1: Heroes (dvs. spilfigurer med forskellige evner, kendt fra f.eks. Overwatch), som kan låses op ved at spille meget (også kaldet grinding) eller købes for rigtige penge.

2: Lootboxes (i spillet kaldet “Apex Packs”), der kan tjenes eller købes og indeholder kosmetisk udstyr. Gevinsten er ikke synlig før køb og beror på en høj grad af tilfældighed. Lootboxes er blevet sammenlignet med gambling.

Derudover anvender Apex Legends flere forskellige valutaer, der kan være med til at sløre, hvor meget en spilgenstand koster og er værd.

Sociale komponenter

Apex Legends er udelukkende multiplayer, og der kan derfor være et vist socialt pres for at spille på bestemte tidspunkter og gennemføre påbegyndte missioner, selvom det er over sengetid.

Af samme grund har Apex Legends fokus på sociale funktioner, såsom spil med klaner (såkaldte Clubs) og kommunikation via spillets indbyggede voice chat.

Som standard er voice chat slået til, og man skal deaktivere den forud for hver kamp, hvis man ikke vil snakke med de andre spillere.

Ligesom i mange andre online-spil skal man være opmærksom på, at man kan møde en harsk online-kultur, når man spiller med og mod fremmede.

Snyd og digital mobning kan rapporteres direkte i spillet, og det er muligt at slå chatten definitivt fra i menuen med indstillinger — selvom muligheden er gemt lidt af vejen og ikke er umiddelbart åbenlys.

Tidsforbrug

 En kamp i Arena tager ca. 5-10 minutter, mens en kamp i Battle Royale tager ca. 20 minutter.

Mekanismer til spillerfastholdelse

Season pass

I Apex Legends kan man købe et sæsonkort (et såkaldt Battle Pass), der lader spilleren låse op for 100 levels, som hvert indeholder skins, Apex Packs eller ressourcer m.m.

Et Battle Pass koster 950 Apex Coins (ca. 70 kr.) og gælder for den givne sæson — op til tre måneder. Hvis man ikke har spillet nok, når en ny sæson begynder, går man glip af præmierne.

Nedtællinger & belønninger

Apex Legends har mange daglige, ugentlige og månedlige udfordringer, som spilleren skal gennemføre på tid. Hvis man ikke kommer tilbage og spiller ofte, får man ikke sin præmie.

Der er kun beskedne belønninger at hente — men der til gengæld et utal af dem.

Som mange andre online-spil lægger Apex Legends op til daglig aktivitet, og fravær fra spillet kan føles som at gå glip af noget.

Sådan udnytter spillet Loss Aversion til at fastholde spilleren og få vedkommende til at spille mere.

Valuta, oplåsning og grinding

Apex Legends bruger fire forskellige typer valuta, der samlet kan virke ganske uoverskuelige: Apex Coins, Crafting Metals, Legend Tokens og Heirloom Shards.

Apex Coins er en premium-valuta, som kan købes for rigtige penge i spillets butik eller tjenes ved at spille.

Crafting Metals kan udelukkende erhverves gennem Apex Packs (spillets navn for lootboxes) eller låses op via Battle Pass.

Legend Tokens kan udelukkende erhverves ved at spille og bruges til at låse op for nye spilfigurer.

Heirloom Shards er en ressource til at købe eksklusive skins og kan udelukkende erhverves via Apex Packs.

Almindelige Apex Packs har under 1% chance for at indeholde 150 Heirloom Shards, der er prisen for et Heirloom Skin.

Selv med køb af Battle Pass skal man spille meget for at låse op for de forskellige ressourcer, og Apex Legends rummer masser af frustrerende grinding — der kan gøre det mere tillokkende at bruge sit kreditkort til at købe skins og pakker i butikken.

Billedtekst: I shoppen kan der købes udstyr, men det kan være forvirrende, hvor meget varen kommer til at koste i kroner og ører.  Kilde: Screenshot fra spillet Apex Legends, udgivet af EA Games/Respawn Entertainment

Mekanismer til salg

Lootboxes

Apex Legends’ mest kontroversielle designvalg er de såkaldte Apex Packs.
Apex Packs indeholder mere eller mindre tilfældige belønninger og fungerer således som lootboxes.

Lootboxes bruger nogle af de samme psykologiske mekanismer som gambling, hvor spænding, forventning og håb kan lokke dig til at åbne atter flere pakker for at få gevinst.

Det er ikke nødvendigvis gevinsten i sig selv, der lokker. Det er derimod den udløsning, der opstår alene ved forventningen og ritualet — en effekt som spillet forstærker med flotte farver og behagelige lyde, når en pakke bliver åbnet.

Apex Packs indeholder udelukkende kosmetiske genstande — de er altså ikke konkurrenceforvridende for spillet — men ritualet med at åbne for lootboxes kan være meget tillokkende.

Premium Pass og betalt oplåsning

Med et Battle Pass tager det ca. 100 timers spil at låse op for alle levels. Det er lang tid, og det kan derfor virke fristende at tilkøbe et Premium Battle Pass Bundle, der koster 2.800 Apex Coins (ca. 210 kr.) og automatisk låser op for 25 levels eller enkeltoplåsninger, der hver koster 150 Apex Coins (ca. 11 kr.)

Muren bag muren: Utilgængelige oplåsninger

Mange af de ting, man kan låse op for ved at købe Battle Pass, er gemt bag endnu en mur, da de kun kan bruges til bestemte spilfigurer — som spilleren ikke har adgang til fra start.

Det kan tage flere dage at låse op for en enkelt figur — og hvis spilleren har fået fantastisk fedt udstyr, som vedkommende brænder efter at bruge med det samme, kan den lange ventetid skubbe spilleren i retning af butikken.

Valuta og værdi

Virtuel valuta kan være med til at sløre, hvor meget en ting koster og er værd.

Når Apex Legends bruger fire valutaer (og nogle gange tidsbegrænsede bonusvalutaer), kan det ændre perspektivet på prisen og påvirke valget.

En spilfigur i Apex Legends koster 750 Apex Coins, ca. 55 kroner. Der er i skrivende stund 15 låste karakterer, og for hver sæson kommer nye til — så det kan blive en dyr fornøjelse at købe dem alle.
I stedet kan man låse op med Legend Tokens, som man tjener ved at spille.

Det tager dog lang tid at tjene nok Legend Tokens til bare en enkelt figur (for undertegnede tog det fem dages koncentreret spil), og sådan flyttes perspektivet på prisen: Spørgsmålet er ikke længere, om 55 kr. er dyrt for en spilfigur — men om det er billigt for fem dage af dit liv.

Det er ikke usædvanligt for spiludviklere at bruge grinding og ugennemskuelige valutaer til at udnytte spilleres utålmodighed, men det er en problematisk balancegang, der er vigtig at tale om.

Er der grund til bekymring?

Apex Legends er gratis at spille og afhænger derfor af tilkøb for at kunne løbe rundt.
Spillet anvender dog en temmelig aggressiv model med lootboxes og meget grinding, dog uden decideret pay-to-win.

Grafikken er flot, gameplay glider elegant, og det er ikke nødvendigt at købe noget for at kunne konkurrere.

Men hvis man vil låse op for nye spilfigurer eller skins, kræver det enten meget tid eller mange penge — og der er et stort element af held knyttet til Apex Packs.

Som én af spillets karakterer lidt ironisk siger:

“The games are anything but random — if your eyes are open”.

Med denne guide er det forhåbentlig blevet lettere.

Vi vurderer graden af bekymring til at være middel.